| Author |
Topic  |
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:39:52
|
" Kablar är viktigt för ljudet... " Hur funkar det här med dubbla högtalarkablar (bi-wire), hur kopplar jag dem vad skall jag ha för kablar. Jag funderar på att åka till Biltema och köpa ett par NKK kablar som jag korskopplar kan det hjälpa eller bör jag göra som du säger? |
ROTEL |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:55:25
|
Låt Biltema syssla med biltillbehör. Köp vettiga kablar istället |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:59:51
|
"Låt Biltema syssla med biltillbehör. Köp vettiga kablar istället"
Vilka kablar och hur bi-wire jag mellan högtalarna och förstärkaren!
Jag är väldigt okunnig på det här med kablar och har försökt att få hjälp tidigare. Det vore kul ifall du kunde hjälpa mig. |
ROTEL |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 17:43:30
|
Kolla in bilden:

Det är alltså antingen singelbiwire: Man delar upp inviduellt islolerade ledare i 2st plusgrupper och 2st minusgrupper vid högtalarna medan man kopplar ihop dem vid förstärkaren till en minus grupp och en plus grupp.
Double biwire, då har du komplet åtskilda par, dvs 2 st fullrange.
Kolla in bilden så tror jag att du förstår. En Audioquest bedrock biwire eller granite skulle väl vara hyffsade köp. Btw såg en bedrock till salu på hifimagasinet idag: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4770
Pruta ner den lite och du har något som är garanterat bättre än biltemas installationskabel
|
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
JMQ
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:37:33
|
LP12 7 000:- Naim Nac 62 och Nap 90/3 4 500:- Sonus faber Concerto 7 500:-
Jag är mycket nöjd med anläggningen även om jag sneglar lite på Nac 72 Nap 140 kombon.
|
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:44:10
|
Förstärkare: Rega Mira (den äldre vers.) 1600:- beg. CD-spelare:Rega Planet (den äldre vers.) 1400:- beg. Skivspelare1: Rega Planar3 1100:- beg. Skivspelare2: Opus3 Continou 600:- beg. Högtalare: ProAc-klon byggkostnad 7000:- Högtalarkablar: sexflätad cat5-kabel 100:-
Opusspelaren var i risigt skick hade ingen tonarm. Jag fixade till den och satte på Regarmen. Jag vet inte vilken av skivspelarna jag kommer att behålla. Men det lutar åt Opusen.
Jag kommer förmodligen att byta förstärkare och cd-spelare inom en inte allt för stor framtid. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:08:03
|
Högtalare: Dynaudio Audience 70 11500:- Förstärkare: Cyrus Straightline 4000:- (Utgående ) CD-Spelare: Camberidge Audio D500SE 4000:- (Grymmt pris på HiFi klubben numera...) Högtalarkablar: Taralabs Omni (inte orkat jämföra med något annat) Signalkabel: Nån brun ven den hul för 300 spänn, grymmt bra i mina öron!
Jag har till stor del fokuserat på detaljer och ljudbild. Det har jag lyckats med! Dynaudiorna och Camberidgen känner nog många till, Cyrusen är extremt dynamisk och transparent, ett grymmt köp för 4000:- på radiolagret. Om HiFi-klubbens prissänkningar på D500SE kan jag bara säga att övriga tillverkare borde dra tillbaka sina modeller i den prisklassen eftersom de inte har någon chans!  |
MVH | Life's too short for bad sound |
Edited by - luminous on 2003/05/06 20:10:04 |
 |
|
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:18:08
|
Högtalare: ProAc 2.5 klon... Förstärkare: H/K 650 CD-Spelare: Cambridge CD6 Kablar: Supra EFF-ILS Anniversary... och Audioquest (grön vattenslang ungefär).
Största svagheten ligger nog i lyssningrummet!!!
För övrigt så jämförde jag CD'n me grannens H/K DVD25, Största skillnaden som jag uppfattade det var mindre brus i DVD25'an. Någon som känner till någe generellt tweak för åkomman som blev jä*ligt irriterande efter jämförelsen? Bygga ny nätdel, byta OP!, annat?
Har någon upplevt det som prisvärt att tweaka gammalt skrot istället för att byta? |
 |
|
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:20:51
|
Marbrink: jag uppfattade det som att du har Soundcare... under stärkaren!
Upplevd skillnad frågas!?! |
 |
|
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:24:51
|
Tja,
Mitt system: Stärkare: Thule Spirit IA100 CD: Sony XB930 DVD:Pioneer dv656 Högtalare: Acoustic Energy AE-120 Diverse kablar och en gammal Technics skivsvarv 
Låter ganska okej, fast det börjar bli dags att röja lite med det snart |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:29:32
|
Studentanläggning: Förstärkare: Rotel RA-02
Yamaha CDX596 Yamaha MDX596 Denon TU-215RD
Högtalare: Egen design. Golvhögtalare med 6,5" aluminiumbas, 1" aluminiumdiskant och massor av forskning.
kablar: RG62, SSSK, Silspeak, noname. Hörlurar: Sennheiser HD590, egenbyggd förstärkare till dem.
Jag är mest nöjd med ljudkvalitén på kablarna, de låter verkligen klanderfritt. Rummet är jag minst nöjd med. Inga uppgraderingar på anläggningen är planerade, är i princip helt nöjd med ljudet från den. |
Edited by - marens on 2003/05/06 23:31:40 |
 |
|
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 00:54:31
|
Försteg: Perception audio "ecki" Slutsteg: Perception audio "fatang" Cd: Denon DCD 625 DAC: Alchemist TS-D-1 Kablar: Supra H-talare: Heco Xenon 600
Alltihop kostede mig ca 18600:- Nästa uppgradering blir helt klart nya h-talare och en ny cd. Annars är jag relativt nöjd med vad jag har lyckats skrapa ihop. |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
|
lindbergmalmoe
Member

185 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:54:00
|
Högtalare: JmLabs cobolt signature 816 11.500 kronor. -Mycket härligt och luftigt ljud med mycket närvaro och detaljer.
Cd: Håller på och byta från en Teac 3500 med alcemist D/A-omvandlare till en Cambridge 500 se (alt en beg. rega planet) ca 2.500 kronor. -Måste säga att D/A-omvandlaren gör underverk trots att den är ca 10 år gammal så jag längtar verkligen efter en ny CD då skillnaden förmodligen kommer att bli ännu större.
Förstärkare: Kommer att köpas in så fort skattepengarna dyker upp (i höst), det lutar mot en Audio Analog SE2 (alt primare I20, vicent)
Kablar: Audioquest midnigtht blue + högtalarkabel Audioquest midnight blue signalkabel. |
 |
|
|
Obizzz
Member

76 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:25:25
|
cd spelare: Cambridge D500SE
förstärkare: Nad C350
högtalare: Canton LE107
kablar: Supra ply 3.4 till högtalarna och vanliga standard lakritssnören mellan cd och stärkare funderar på att testa med nåt lite dyrare och se om det gör någon skillnad.
är nöjd med det jag har och det kommer väl se ut såhär ett tag framöver (undantag kablar kanske då) och jag kommer väl satsa på något ganska mycket dyrare när det blir dags nästa gång men det tar nog några år. Som det är nu så sparar jag till en bil blir inte så mycket pengar över till annat då :) |
 |
|
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 01:21:09
|
ok mitt lite udda hopkok. djverksamhet har format en del. högt - hemmabyggda med 15"bas och diskanthorn försteg/mixer - stageline mpx-1(riktig skit faktiskt) skivspelare 1&2 - omnitronics dd-2250 skivspelare 3 - dual cs503-1 slutsteg - hemmabyggen(inte jag själv som byggt), minimalistiska runt en op. kablar - "lakritssnören"
cdspelare och försteg skall införskaffas. brukar låna föräldrarnas dvd-spelare när jag ska lyssna på cd. kombinerar också med min "kompaktstereo" från jvc, finlyssnar aldrig på den dock. |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 09:49:04
|
Med en budget på ca 15-16k så ser det ut som följer: Audio Analogue Puccine se/r Sony xa20es (som transport, moddad) Harmony Design da9 (utan fifo) Linn Keosa (lite golvare) Qed Silver Spiral signalkabel Qed Profile silver högtalarkabel
Rätt ok anläggning för pengarna IMHO. Lite speciell karaktär kanske. Tror att rummet blir nästa uppgradering, men det är ju lite kärvt...
/en john som lyssnar på hörlurar också |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
JockeEL84
fd ignatz

122 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 16:46:44
|
Kul topic! Jag får erkänna att jag totalt sett lagt mer än 20 papp under åren men hamnar väl ganska precis där med de grejjer jag har nu om man undantar den inte så väl använda skivspelaren med riia & kablage.
CD: Primare D20 (moddad, numera inte värd pengarna i org tycker jag) Högtalare:Yamaha NS1000M Fösteg: KLG Slutsteg: Rotel något 55W kablar: KLG, Clou
|
 |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 12:10:51
|
Har en anläggning med lite blandning av dyrt och billigt.
Högtalare: Audio Pro black diamond 6000kr Förstärkare: SAT amplifix 17000kr (med Supra LoRad som elkabel) cdspelare. NAD c541 HDCD. 4000kr Signalkabel: Eichmann Express 6 (med bulletplugs) 2000kr. Högtalarkabel: Supra Ply 3.4 bi-wire. Samt BASE technology plattform till cdn. (1895kr) Detta var min hifianläggning.
Hemmabion består av H/K avr4000 8900kr black vector centerhögtalare. 2500kr Audio Pro Stage 44 surround. 1500kr . Audio Pro b1.35 subwoofer. 4000kr. Supra Sub-link kabel till. 350kr. PHILIPS dvd 751. Koaxialkabel: Digisnake 2 bullet plugs. 800kr. Högtalarkablarna här består av supra ply 3.4 och 2.0 Slutsligen nätfilter från Voltex.
Jag är mycket nöjd med stereoljudet. Det är mest mitt rum som är för litet, längtar tills jag ska flytta till större rum! Har dock arbetat lite med akustiken i form av 3 mattor på golvet, en hel del hyllor på väggarna. Samt ihopvirade tjocka täcken i ena hörnet som dämpar de värsta basresonanserna. Ljudet kan beskrivas som väldigt direkt, rakt i lyssnarens ansikte, samtidigt som det låter levande, detaljrikt, luftigt och tight. |
 |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 17:02:54
|
Jag känner mig manad att ge mig in i denna topic.
Jag kör på följande prylar: Cd: Harman/kardon 760, 4000 ny Stärkare: Rotel 870 för och slutsteg, ca 3000 begagnat Högtalare: Carlsson OA12:or, Ca 3000, begagnat och renoverat Signalkablar: Ixos 104 (sådär bra), biltema rosa (används ej längre), Stefans special - Diy kablar. Kommer att skaffa ett par likadana diykablar vad det lider. Högtalarkablar: 4-flätad intalationskabel eller Gale någonting.
Totalt har anläggningen landat på ca 10000 pengar hittills. Förstärkaren är den svaga länken som inte håller måttet, och kommer troligen att bytas, Mot vad vet jag inte än, men jag letar förbrilt bland begagnatannonser.
Högtalarna kommer att hänga med ett bra tag till. Vid jämförelse mot fräckare saker har de hittills bara fått spö av carlsson OA52.2, de kostar dock runt 16´. Sen kanske det finns nån sonus eller nåt annat fräckt (eller i alla fall väldigt vackert) som kan tilltala mig, men då pratar vi helt andra pengar... Gamla Carlssonburkar (OA12, OA14, OA116, OA2212, OA50.2 och OA52.2) är min stående rekommendation till alla som vill ha en bra högtalare som går att ha i vanliga rum och som går att njuta av även om man inte sitter precis i sweetspot. Ett par beg OA12 går att få för nåt par hundra, lägg sen till nya diskanter (700 pengar) och nya/renoverade basar så har du en budgetkiller.
Den dyraste posten i min hifihobby är helt klart skivorna. med ca 400 skivor i hyllan så ¨är det den överlägset största utgiften. Men i mitt tycke så är det ju faktiskt musiken som är det viktiga, så där är det värt att lägga pengar!
Slutligen en liten bild på hur det emellanåt kan se ut i mitt vardagsrum.
 |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 19:10:18
|
Shakti i växtform?
Man anläggning: h/k AVR 45 cambridge DVD300 Vincent 996 Thiel cs.5 MITerminator 2 (högtalarkabel och signalkabel) Rega Planar 2 Vincent RIAA
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 19:21:31
|
NAD C541 - cdspelare Aurora E - kabel McCormack TLC-1 - försteg Tara labs prism 33i - kabel Cyrus XPA - slutsteg DIY - kabel Just nu ett par DIY-monitorer med Seas-element. + lite akustik.
Allt som allt har kostat drygt 12 laxar. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 21:17:06
|
Måste tillägga att man givetvis sen har en hygglig skivsamling och antal dvdfilmer också. Skulle nog tippa på att min anläggning är värd ungefär detsamma som min skiv och filmsamling.
Innan man blev hifiintresserad var det ju överlägset skivsamlingen som var mest värd!! Och egentligen är det väl så det borde vara också?! En låt blir ju inte sämre i dålig anläggning, men däremot ljudet såklart.... Man engageras mer när det låter bra är väl kontentan av det hela!
|
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 11:02:48
|
Själv har jag Accuphase E305 integrerad förstärkare (ca 10kkr beg), Linn Basik skivspelare och ett par Monitor audio bronze som jag delar med min yngsta dotter ;). CDspelare kommer så småningom.
Till samma dotter har jag köpt en Cambridgekombo (500) för ca 5000kr.
Jag måste säga att jag aldrig har hört något mer prisvärt i hifidjungeln.
Min äldsta dotter skall få lite begagnade grejer som jag har beställt via säljes i detta forum (Proton 520 integrerad stärkare och Teac 3000 cdspelare). Kan bli intressant att jämföra med Cambridge. Till denna retrohifi skall det ev köpas JPW eller Gale, beroende på vad hon gillar.
Och visst sjutton är det kul med lite billigare hifi också
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2003/05/13 06:09:24 |
 |
|
|
Obizzz
Member

76 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:44:01
|
| varför i hela friden har du köpt en anläggning för 5 miljoner till din dotter? ;) |
 |
|
|
negotgir
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:23:11
|
Har en anläggning bestående av:
Reciver: Nad t760, stabilt bygge men.. Slutsteg: Nad 216THX, mycket kraft DVD: Pioneer 737, mycket bra bild och ljud Phonoförstärkare: Nad pp-1 Lp-Spelare: Lenco? fungerar som den skall iallafall. Högtalare Front: Audio Pro Black Diamond. saknar lite värme, tyvärr Högtalare 5.1: Resten av Black-familjen och en sub Nova.
Signalkablar: Tara labs prism, Supra-Dac, Profigold- digital. Högtalarkabel. Supra-ply 2.0 och 3.4
Väldigt många som har Nad, omtyckt märke tydligen:) mvh, Magnus |
magnus |
 |
|
Topic  |
|