| Author |
Topic  |
|
margell
Member

97 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:49:32
|
Min lilla anlägning består av:
Marantz PM57 integrerad förstärkare Marantz CD67mkII cd-spelare SEAS DIY, elementen är H296 och H535, står på hemsvarvade spikes i mässing med polymerpuckar som underlägg. Supra Rondo 4x2,5 med Oehlbach B1 bananer Taralabs Prims 22 signalkabel
Låter riktigt bra, dock sugen på att köpa upp mig när det gäller förstärkaren. Har kollat lite på Eletrcompaniet ECI-2, Denon PMA-2000R, Primare 301 och Copland CSA 28, det största bekymmert är att det är svårt att provlyssna begagnade prylar... Någon som har något tips?
Mvh Joakim
|
 |
|
|
Pontan
Member

166 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:27:12
|
| Undrar om detta är rätt forum. Ni får gärna skälla på mig om jag hamnat fel. Jag har en del funderingar kring billiga CD-spelare. Jag har studerat en hel del digital teknik och digital signalbehandling och vet ju så pass mycket att en digital signal är en matematisk konstruktion. Vad är det egentligen som är skillnad på MARK´s (oj undrar om någon vågat skriva det märket i det här forumet förrut [;-)]) CD-spelare för 345 spänn på Konsum och någon high-end spelare för 50000? Det ska väl rätt mycket till för att Reed-Solomon felrättningen ska misslyckas att perfekt återskapa signalen även med taskig läsare och skev tallrik. En CD-spelare till datorn kostar ju bara några hundra men datafilerna blir ju aldrig fel. Det är förstås tyngre felkorrigering men i alla fall. Iofs kan det ju bli dåligt efteråt med dålig DA-omvandlare, dåliga kablar och annat efteråt. Vad är det som verkligen funkar och vad är hifi-myt? |
/Pontus Haglund |
 |
|
|
€riC
Member

266 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 00:07:59
|
Pontan: Rätt forum men fel tråd 
"Vad är det egentligen som är skillnad på MARK´s (oj undrar om någon vågat skriva det märket i det här forumet förrut [;-)]) CD-spelare för 345 spänn på Konsum och någon high-end spelare för 50000?"
Konstruktiosmässigt? Allt! Ljudmässigt? Allt!
Jag skulle tro att det är DACen som har störst betydelse för ludskillnaden, men sen tror jag att transporten/digitaldelen har stor (vet) betydelse även den även om jag inte kan förklara varför. Men signalen kan ju försämras efter själva avläsningen men före omvandling. Störningar?
Däremot så tror jag inte att man behöver betala just 50Kkr för en cd-spelare, en femtedel (möjligen tredjedel) räcker säkert.
   |
Edited by - €riC on 2003/05/13 00:09:59 |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 00:22:43
|
Lyssna så märker du att det skiljer en hel del mellan en cd-spelare för någon hundring och eh som kostar lika mycket som några hundra sådana.
Vad är det för skillnad mellan en Trabant och en BMW? Båda går ju till samma ställe. Då kan det ju inte vara så stor skillnad. Testa och kör (eller åk med) så märker du att det även där är en hel del skillnad. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 00:54:43
|
Skillnaden är att CD-spelare för musik är realtidssystem. Dessa är därför offer för jitter vilket är små, knappt synliga illaluktande djur. Nä, jitter är tidsfel i den digitala signalen, informationen(bitarna) är exakt rätt men påverkas elektriskt i tidsdomänen. Det är när jitter når DA-omvandlaren som ljudet kan försämras eftersom DA-ovandlignen då fungrerar sämre. Om man däremot buffrar eller "klockar om" en jittrig signal, det som hela tiden sker i en dator så, kan man teoretiskt göra den jitterfri. Men jitter kan ju också finnas internt i DA-omvandlaren.
Det som annars kan påverka ljudet är ju såklart DA-omvandlarens kvalitet och ev. efterföljande analoga kretsar. För sånt går också att göra så att det låter mindre bra. jag tycker iofs att 10kkr för en CD-spelare är onödigt om man jämför med hur en bra för 2-3000 kan låta. Det är normalt inte stor skillnad tycker jag. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 01:22:08
|
Det är enorm skillnad på en dyr och billig cdspelare. Har själv en meridian 588, den helt ok (36000). Om man jämför med en spelare som kostar 2000 fattar man hur stor skillnad det kan vara på cdspelare. Hoppar man upp till en 10000 maskin är det fortfarande ganska stor skillnad, den dyrare spelar med en helt annan finess. Jag tycker det är viktigt att lägga mycket pengar på källan, där finns mycket att hämta. Att en spelare för 2000 skulle låta lika bra som en för 10000 är bull......  |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 02:53:15
|
quote: Att en spelare för 2000 skulle låta lika bra som en för 10000 är bull......
Då tycker vi ganska olika. Jag har jämfört CD-spelare för 10-15k med billigare för mellan 2-5k och det har varit väldigt liten skillnad tycker jag, i de fall det hördes någon alls. Ett par st. lät iofs sämre än andra jag jämfört med. Har också hört meridian 588(tror det var den) och det var inget speciellt med ljudet i den, den lät väl bra antar jag. Men det som slog mig var att det knappt gick att spela vanliga CD-skivor utan att den krånglade eller hakade upp sig. Då är en billigare CD (som funkar snabbt och smidigt) bättre tycker jag. Lättare att njuta av musiken med en sådan, för dåligt behöver det verkligen inte låta. Tycker man ska ta och ge "billiga"(mindre dyra?) CD-spelare en ärlig chans. Att bara säga att allt "billigt" måste låta sämre utan att ha jämfört alla direkt mot någon som är dyrare är nog lite trångsynt tycker jag. |
Edited by - marens on 2003/05/13 03:05:51 |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 06:09:58
|
"varför i hela friden har du köpt en anläggning för 5 miljoner till din dotter? ;)"
Tack!  
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2003/05/13 06:11:15 |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 07:58:37
|
ännu en billig anläggning :)
CD: Ingen för tillfället (är mitt uppe i att köpa en ny). 0:- Slutsteg: Nelson Pass Zen DIY 2*10 W klass A drift. Ca. 800 spänn (skrotbygge) Försteg: Passivt försteg från Creek. 0 :- (stulet från min lillebror) Högtalare: Mumma Audio Mosen som står på DIY stativ gjorda av rör+lite plåt. ca. 8000:- för högtalare 0:- för stativ Signalkablage: DIY kablage med försilvrade dubbelskärmade kablar, och 2 IXOS kablar vars namn jag ej kommer ihåg. (Ixos kablarna ligger och skräpar någonstans) ca. 200 spänn för kontakter (Ixos kablar ca. 1600 spänn) Högtalarkabel: För tillfället TaraLabs Phase2. Blir snart DIY kablar här med... men sålänge fungerar TaraLabs kablarna rätt bra (7 ggr 1.5 mm2 solida OFC ledare). Ca. 1000:-
Saker som ej används: 2 st Morel MW167 basar... 1 st Infinity Kappa Perfect 10.1 bas... gammal NAD förstärkare... Infinity Micro2 sub/sat system...
|
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:49:05
|
| vad är det för nadstärkare som ej används?? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:35:50
|
Hej! Min dotter, Andrea, har: Nad 302, Denon DCD 625, Infinity 31I, Supra3,4 och en egenlödd signalkabel. mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:04:34
|
Halloj! Ny på forumet och detta blir första inlägget! Har väl också vad jag förstår en anläggning som kan räknas till de lite billigare. Förstärkare och Cd är rätt gamla men jag tycker de låter såpass bra att jag behåller dom ett tag till(ok, jag har inte råd att uppgradera ). Förstärkaren är en Pioneer vsx-906 som var en av de tidigare Recievrarna med stöd för DolbyDigital. Bra finish och väldigt bra ljud är det bästa med förstärkaren. I synnerhet 2-kanalsljudet är rikitgt bra. Läste ,efter jag hade köpt den, ett test i "What HIFI" där den fick riktigt bra kritik. Tur att dom höll med mig ang. ljudet Tyvärr har den inget stöd för DTS men den är också från -97. Cd:n är även den en Pioneer. Närmare bestämt en pd-s502. Även den tycker jag låter bra för pengarna. Högtalarna är det som inhandlades senast(i november) och är av märket Chario. Som frontar använder jag "syntar200" och som center Chario "dialougue". Bakhögtalare är ett par mindre Jamo cornet av "bokhylletyp". Som sub använder jag en Yamaha yst-sw300. Den låter väl helt ok. Flyttar luft gör den ju iaf. Köpte nyligen dämpkuddar till den vilket nog var en av de bästa investeringar jag gjort med tanke på hur mycket bättre den spelade efteråt. Har även en philips dvd711 att köra dvd i(duh) då den inte alls duger till att lyssna på vanliga cd-skivor med. Lågnivåsladdarna är några billigare Supra-kablar och högtalarkablarna är köpta på biltema(4mm2). Detta har kostat: Förstärkare: 6900:- Cd:2500 Dvd:2500 Högtalare: 7500:- Sub: 3600 Kablar och krafs kanske 500:- Blir ca: 23k totalt. Dock är alla dessa prylar köpta under en relativt lång tidsperiod så det är lite svårt att beräkna vad det skulle kosta att köpa motsvarande prylar idag. Hursomhelt är jag väl nöjd med ljudet för tillfället men skulle ekonomin tillåta skulle allt bytas ut direkt. Men så tänker väl alla?
Mvh / Christian |
|
 |
|
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:08:41
|
Wolfie: HAr själv en Infinity Kappa perfect 10.1 i bilen. Kan bara säga att den basen är ruskig!!! Spelar så grymt snyggt och högt. Är jäkligt sugen på att använda en sån i en hemmabyggd sub. Synd bara att dom kostar så förbannat mycket. Fick, som tur var, min till ett pris man inte säger nej till |
|
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:54:04
|
quote: Då tycker vi ganska olika. Jag har jämfört CD-spelare för 10-15k med billigare för mellan 2-5k och det har varit väldigt liten skillnad tycker jag, i de fall det hördes någon alls. Ett par st. lät iofs sämre än andra jag jämfört med. Har också hört meridian 588(tror det var den) och det var inget speciellt med ljudet i den, den lät väl bra antar jag. Men det som slog mig var att det knappt gick att spela vanliga CD-skivor utan att den krånglade eller hakade upp sig. Då är en billigare CD (som funkar snabbt och smidigt) bättre tycker jag. Lättare att njuta av musiken med en sådan, för dåligt behöver det verkligen inte låta. Tycker man ska ta och ge "billiga"(mindre dyra?) CD-spelare en ärlig chans. Att bara säga att allt "billigt" måste låta sämre utan att ha jämfört alla direkt mot någon som är dyrare är nog lite trångsynt tycker jag.
Härom veckan hade jag en polare hemma som var övertygad att det knappt var någon hörbar skillnad på cdspelare. Jag kopplade in flickvännens denon DCD-635 (2000:-) med ett par bra kablar och min 588 med ett par bra kablar samt 2 likadana skivor en i var spelare. Satte på den ena 30sek tidigare så att man kunde höra samma 30 sek direkt efter och jämföra. Han tappade hakan och sa: "Det här trodde jag inte, att det kunde var så stor skillnad....det är bara ett erkänna, det ÄR enorm skillnad". Jag har suttit och jämfört många cdspelare och generellt har de dyrae alltid låter avgjort mer levande och autentikst. Men det klart, för att höra skillnaderna väl ska man ju ha bra kringutrustning och inte att förglömma BRA KABLAR.
Dock gjorde jag en intressant sak när jag var hemma hos mor och far i påsken. De har en anläggning som köptes -77 och som har kompleterats med ett par hembyggda högtalare(Everest) och en cdspelare modell 2001 (ca2500). Bara på skoj kopplade jag in 588:an och frågad dem om de kunde höra någon skillnad. Om de kunde!! även här var det ett mycket stort hopp upp i välljud och det med grejor från 77. Så om du säger att det inte är så stor skillnad så finns det bara ett antal förklaringar: Extremt dålig krinutrustning, sämsta sortens kablar eller att du inte hör så bra. Något måste du ju vara då alla andra jag haft som försökskaniner säger att det är stor skillnad.
Och 588:an funkar utmärkt, kan ju ha varit en gammal software version i den du lyssnade på. Och NEJ jag är inte trångsynt, när jag lyssnar har jag aldrig några förutfattade meningar, låter det bra och kostar 500kr FINE, då sparar jag massa pengar. Tycker dock man generellt får vad man betalar för, det är min erfarenhet iallafall |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 23:15:16
|
Vill också visa att man kan få snyggt ljud för små pengar. I mitt fall har dock den bristande ekonomin (student) och litet lyssningsrum (studentkvart) som gjort att man får nöja sig med det lilla. Det fanns ngn "DIY Blast" där målet för träffen var att kvala fram den bästa högtalaren till lägsta kostnaden, gillar starkt sådana tokstollerier   !
Nog sagt om det; det viktigaste är att man är nöjd med det man har. Och jag är en lyckosnubbe som skramlat ihop denna samling elektronik som faktiskt inte går av för hackor, för det lilla jag pungat ut. Och för det lilla kapital jag har.
Lakritssvarv: Thorens td318 mkII, Ortofon super OM10. 1600:- (beg. inkl. renovering) CD/DVD: Pioneer DV-444 2800:- (ny) RIAA: NAD Phono PreAmp PP-1 700:- (ny) Signalsnöre: Biltema "Rosa" (kolla katalogen... )
Förstärkare: Harman/Kardon PM640 (beg., tillsammans med tillhörande tuner) 1200:- Högtalarsnöre: Radiohandlarns bulksnöre OFC 200:- (skall flätas nytt) Högtalare: Carlsson OA51 rosenträ (inkl. 2st nya Scanspeak 7"-kolfiberbasar, renovering) 3200:- Stativ: DIY "Betongkeso", byggkostnad 320:-

Ankan på högtalaren kostade 5:-... |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
Edited by - Vee-Eight on 2003/05/13 23:23:12 |
 |
|
Topic  |
|