HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Radiomusik!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:52:31  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Är nog både gammal& modig, men jag gillar att lyssna till musik via radionätet.Min undran är om någon har erfarenhet av utbud,ljudkvalitee och anslutning till sat.världen? Har viss framgång med Viasat och Canal Digital,men det finns säkert mer att hämta, då jag inte "får in" mer en bråkdelen av utbudet.Tacksam för svar och hjälp.

PSET-High Smile Value Per Watt!

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:00:45  Show Profile Send n0p a Private Message
Om du nu är ute efter ett större utbud och har tillgång till fastuppkopplning så öppnar sig ju en värld av möjligheter. Men ljudkvalitén är väl inte alltid den bästa.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:22:58  Show Profile Send gråbert a Private Message
Du får inte in mer än en bråkdel av utbudet från satellit.
Har du problem att få in det du borde få in, eller är du intresserad av att veta vilka satellitpositioner som sänder de gottigaste kanalerna? Det finns ju hundratals radiokanaler från satellit.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:41:53  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Om du nu är ute efter ett större utbud och har tillgång till fastuppkopplning så öppnar sig ju en värld av möjligheter. Men ljudkvalitén är väl inte alltid den bästa.

Om du tänker på Internetradio så är min efarenhet den att ljudkvaliteten i de flesta fall är outhärdligt dålig.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/05/01 :  21:27:56  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ja Gråbert!Har du frekvenser m.m till ytterligare radiomusik med HiFi standard,så är jag itresserad.Vet du om Astra/Hotbird eller någon annan erbjuder radiogodis t.ex jazz?

Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/03 :  02:25:15  Show Profile Send gråbert a Private Message
Jag har inga direkta tips på några egna favoriter, men jag tycker att du ska kolla dessa länkar om du inte redan gjort det.
www.lyngsat.com
www.satcodx.com
www.ses-astra.com
www.eutelsat.com
www.nordic-satellite.com

Lyngsat är den som ger mest info enligt min mening.
Du kan välja analogt, digitalt eller både och; du kan välja en viss banposition och sedan klicka dig vidare till den enskilda kanalens hemsida.
Det är lite arbete, men det finns en uppsjö med radiokanaler och utbudet ändras kontinuerligt.

Vad har du för anläggning? analog, digital, motorantenn, parabolstorlek, LNB...?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/03 :  02:41:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Här finns några bra kanaler samlade
http://www.hh.se/stud/u401towi/radio.html

Många bra nischade kanaler,

b.la. Radio.se -> 220kbps
http://www.radio.se/

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/05/03 :  11:22:21  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Delarna jag använder är väl typisk standard.Nokia 9780S för Viasat och Pioneer för Canal D,parabol 90cm,universal-LNB.Signalstyrkan ligger runt 14db och ger en skaplig bild.Problemet är att "temakanalerna" (jazz,klassiskt et.c) på Viasatradio inte öppnar upp men väl Rix-FM och de Danska P kanalerna.Men vad jag egentligen letar efter är ett större utbud,då jag finner det behagligt med ex.vis jazz i blandad kompott under en regnig söndag.Ska nu söka efter de tipsade sajterna.

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/05/03 :  12:53:34  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
ja om det är internet lyssning du vill ha så kolla in denna..
www.shoutcast.com
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/03 :  16:13:59  Show Profile Send gråbert a Private Message
Hoppas du hittar någonting intressant.

En liten reflektion kring kanaler som inte öppnar sig; har du optimerat polarisationsundertryckningen ("vinkeln" på LNB). Millimeterprecision gäller, och justeringen kräver en spektrumanalysator med möjlighet att "spanna" in på en eller några kanaler (funkar inte med att ställa LNB "kl si eller så").

Signalstyrka 14 dB. Kan det vara 14 dB millivolt månne? Standarden säger att nivån in på recivern ska vara 47-77 dB mikrovolt. 14 dB millivolt motsvarar 74 dB mikrovolt.

Kravet är detsamma för analoga och digitala signaler, men mätmetoderna är olika.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000