| Author |
Topic  |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:29:19
|
Hej ärade medlemmar.
Vet ni svaret på följande fråga?
Vad kostar det att byta 4 stora och 7 små kondensatorer i en fungerande förstärkare (dubbelsidigt kretskort och ytmonterat)?
Några förslag??
Jag har svaret, vill bara kolla lite vad ni tror. Jag vet vad jag trodde att det skulle kosta... Svaret kommer så småningom!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2003/05/03 03:41:44 |
|
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:45:41
|
nu beror det på kondensatorernas storlek:
antag dock att det är sådana som kostar en tia stycket. dubbla detta så kostar det 11*20 = 220 SEK
sedan timkostnaden , ca 4 h *500 = 2000 SEK (tagit till rejält)
summa 2200 SEK ca.
men jag antar att det är en super high end förstärkare så det är överpris på det, så lägg på en nolla :) , alltså ca 20000 SEK :)
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:23:08
|
ahh....en gissninstävling. vad är första pris? en singel med dr alban? =)
4200...kanske |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
Ronne
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:24:22
|
Biligare att köpa nytt antar jag? Eller lägga på någon tusing och få den helt ny. |
 |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:34:42
|
Vad trevligt gissningarna strömmar in...  Ännu ingen som har "prickat rätt".
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 16:30:34
|
Jag upptäckte vid nätkabelbyte (fast montage) att två kondensatorer läckte. Detta till trots var den lika väljudande som förr!
Men för att inte riskera att något riktigt hemskt händer byter jag alla. Samt uppgraderar de nya kondningarna till den spec som gäller för de nya Thule IA 100.
Därför...laga något "fungerande"! 
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 16:38:15
|
5500:-
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 22:38:53
|
Byta kondingar på en Thule IA 100.....hum låter dyrt som den, eller så 5978:-
Risk är väl att den som gissar rätt får testa att göra jobbet själv.....
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:29:12
|
Thule använder väl Philips blåa kondingar?
Kolla isåfall på www.elfa.se för mer info. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 03:14:02
|
Jag vill börja med att säga några saker.
1. Gud vad skönt att vi bor i land med yttrandefrihet!!! Ett land där vi som privatpersoner kan dryfta våra upplevelser och tyckande.
2. Synd att inte seriösa och s.k. proffesionella företag agerar och beter sig på ett proffsigt sett mot sina kunder, deras livsnerv.
MaxMartin: Thule använder idag Philips i sina "burkar" mot tidigare Aerovox (läs min).
Jag måste säga att många gissningar var riktigt bra! Min gissning låg på c:a 1600 inkl. material. Allt enligt några firmor bl.a. Reference Audio som gjort det förr. Döm av min förvåning när Sontec vill ha över 3500 SEK för jobbet. Till detta ska nämnas att Sontecs bemötande av sina kunder (kan bara uttala mig om mitt fall)är milt utsagt bedrövligt!!! Nonchalanta, arroganta samt oproffsiga i mitt tycke.    Jag tror inte att det blir några fler "affärer" med de gossarna. Det är inte utan att jag ångrar mig att Sontec fick göra detta jobb. Tyvärr var de Hifi-agentens rekommendation. 
Byggkvaliten samt kvalitetskontrollen på Thules monteringsfabrik vill jag också nämna i förbifarten. Den verkar vara lite si och så med den!! Det jag trodde var elektrolyt på en skruv bredvid en läckande kondning var epoxi som fabriken använt för att dölja det faktum att man dragit av skruvhuvudet på en av skruvarna som håller kretskortet på plats. Vad gör de??? Byter skruv?? Nähe då de limmar dit huvudet på den trasiga skruven. Va!!! Klantigt och korkat...  vi (Thule ägare) får hoppas att detta förfarande var en engångsföretelse från Thules sida!
Anas lite bitterhet och agg. U bet!!! 
Just nu längtar jag till jag får hem min "nya" Thule!!! Tråkigt att behöva förpesta sina underbara plattor med hemmabions DVD/CD/SACD-spelare. 
Over'n out Manga X |
Edited by - Manga X on 2003/05/03 03:27:29 |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 09:48:22
|
| Och jag som tänkte chansa på att dom hade samma lösning som Densen (livstids garanti)där frakten är det enda du betalar. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 12:14:37
|
Dahlberg: Nej tyvärr verkar de (Thule) inte riktigt lita lika mycket på sina produkter som Densen! 
Jaja... men nu är det så här det är! Bara att inse faktum. Lite tråkigt dock.
Nu till det bästa med detta. Min Thule blir "uppgraderad" iallafall. Kanske än mer välljudande när den kommer tillbaka! 
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:24:29
|
Håller med i kritiken mot sontec...ingångsväljaren i min Yamaha AX-550 började raspa, vanligt fel sade sontec 1500:-!!!, "man måste ju ta koss kretskortet". Den kostade 3000 ny.... Ringde Yamaha, 479:- inkl. pf och frakt, kom på tre dar +++++ (Fick dessutom Gold-varianten), sedan var det en halvtimmes jobb att skruva isär, löda loss, löda dit och ihop igen (ok, trekvart då), går som tåget.....
Näe, Sontec lever alldeles för högt på att vara "rekommenderad".
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 15:30:33
|
Lucifer: Ja se där! Jag är inte ensam om mina åsikter då.
Alla Thule ägare: Visst vore det trevligt med ett "officiellt" uttalande från någon Thule ansvarig hur det kan vara så att Thule limmar fast (döljer) sina regelrätta misstag/klantigheter. Är det en uttalad strategi/tillvägagångssätt ifrån deras sida sett? Hur många Thule apparater har andra dolda/gömda fel? Att mina kondningar dessutom vidrörde topp-plåten kan ju inte heller vara så bra. De verkar inte suttigt riktigt på plats så nära kretskortet som möjligt då de tog i topp-plåten. Lite små marginaler kanske?!?
Jag måste tyvärr meddela att detta sänker mitt förtroende för Thule som ett seriöst ansvarstagande företag som ser stolthet i en god kvalitet!!! Dock är de lite välljudande fortfarande... 
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
| |
Topic  |
|