HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför aktiv basdelning vid Bi-ampning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/04/30 :  14:53:01  Show Profile
Varför krävs det aktivt basfilter om bi-ampning ska vara någon mening med? Mår förstärkaren dåligt av att förstärka hela registret för att sedan "strypas" av basens passiva lågpassfilter?

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:05:23  Show Profile Send fredde a Private Message
Kan jag inte tänka mig.

Enligt min erfarenhet blir det mycket bättre att köra biamp, även utan aktiv delning.

Edited by - fredde on 2003/04/30 15:06:00
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:34:36  Show Profile Send bliss a Private Message
quote:
Jag stereo bi-ampar passivt (det sätt som inte sägs ge några förbättringar what so ever). Jag märker förändringen (för alla skulle nog inte skriva under på förbättring) främst i att basen blivit mycket tightare, eller ja hela ljudet egentligen. Nu var det ett tag sedan sist jag prövade att köra vanlig stereo (jag brukar köra vanlig stereo med jämna mellanrum i fall jag skulle ändra uppfattning och ibland även köra dem som monoblock), men möjligen blir basen tightare på bekostnad av djupet i ljudbilden. Kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att jag alltid valt att stereo bi-ampa till slut iaf. (blev sugen att testa nu igen:-)Skulle gärna pröva aktiv delning, men jag vill inte mecka med högtalarna.//bliss

Flyttade mitt svar från en annan tråd eftersom den kanske passar bättre här. Ägnade senaste timmen till att testa skillnaderna mellan att köra ett respektive två slutsteg. (Tyvärr har jag ingen aning vad gäller den aktiva delningen) Konklusion: Det låter betydligt tightare (och bättre vågar jag säga nu) att bi-ampa med de prylar jag har iaf. Framförallt bas, men även mellanregister och diskant. Mer kontroll på något sätt. Kanske beror på att slutstegen är för klena att köras ensamna till mina högtalare. Sålunda håller jag med fredde.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:47:51  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det krävs inte aktivt basfilter för att biampa. Man vinner däremot en hel del till på att köra aktivt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:51:46  Show Profile Send fredde a Private Message
Jag körde ett steg på mina högtalare och köpte efter ett tag ett till likadant för att sedan gå ut aktivt. När jag kopplade in det andra steget upplevde jag en viss skillnad, det blev bättre men frågan var om det motiverade priset. Provade fram och tillbaka ett par gånger, tyckte fortfarande att det lät bättre men var fortfarande tveksam om det motiverade priset.

Nåja tänkte jag, själva iden med det hela var ju att kunna gå ut aktivt.

Körde biamp en månad eller så och provade efter en hel del lyssnande att koppla ur det andra steget igen för att höra hur det lät. När jag nu lyssnat in mig på biamp ett tag och gick tillbaka till ett steg så föll allt.

Nu var det riktigt stor skillnad. Högtalarna lät spretiga och ansträngda i ljudet. Inget driv alls. Spelade inte mer än en halv låt innan jag skyndade mig att koppla tillbaka till två steg igen.

Kort efter detta gick jag även ut aktivt.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:57:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är för att passiva filter för att dela vid låga frekvenser (omkring 200 Hz och lägre) blir mycket stora och förlustbehäftade. Med aktiva filter kan man erhålla högsta möjliga kontroll av konrörelserna tack vare förstärkarens låga utimpedans och genom att slippa en mycket stor spole som får hög resistans. (Visserligen kan man konstruera högtalare och ta hänsyn till serieresistans men det är oftast en icke önskvärd kompromiss)

Var det svar på din fråga?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/04/30 :  17:04:50  Show Profile
Tack Johan och ni andra! Blev nog lite klokare tror jag.

Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/04/30 :  17:50:07  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Kan ni rekommendera några aktiva filter?

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/03 :  14:44:32  Show Profile
Jag såg att det finns passiva lågpassfilter (12db/oktav) att koppla in innan "basslutsteget" när man kör bi-ampat. Vad tror ni om det kontra aktivt filter?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000