| Author |
Topic  |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 17:05:25
|
Vad tror ni om det? Inte så starkt att det hörs från lyssningspositionen men från 20 cm från högtalaren hörs ett brus. Det är inte så beroende av om jag rattar upp och ner med volymkontrollen. Det finns där även om volympoten står på 0. Spelar ingen roll om CDn är på eller av. Kanske inget jätteproblem men tror ni man kan göra nåt eller får man köpa nytt?  |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 17:12:06
|
| Alla förstärkare brusar (mer eller mindre). Har bruset blivit högre på sistone? Det kan även brusa lite irriterande om man har högtalare med hög känslighet (känsligare även mot brus, logiskt). Om man har känsliga högtalare bör man välja en förstärkare som brusar lite, det går ju att mäta hur högt/lågt brusgolvet ligger. |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 22:58:51
|
| Bruset har inte ökat vad jag vet. Högtalarnas känslighet=91dB men det säger mig inte så mycket, är det högt eller lågt? Vad säger känsligheten - det är nåt med att man får ut 91dB per given Watt, eller nåt sånt? |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:27:17
|
Precis, känsligheten anger vilket ljudtryck du får på en meter med en watt in (2,83V). Intensiteten avtar med kvadraten på avståndet så det är därför du inte hör bruset när du sitter i soffan.
Runt 90db med 1 watt in brukar en modern högtalare ha, så 91 db är ganska normalt skulle jag vilja säga (ganska känsliga). Ett par dynaudio stativare ligger på ca 85dB så det är ju betydligt lägre (logaritmisk skala), med ett par sådana högtalare skulle du antagligen inte höra så mycket brus. Var precis och lyssnad på mina egna högtalare och jag började höra svagt brus ca 20cm från diskanten och de har en känslighet på 89db så det är nog inget fel på din förstärkare skulle jag tro. |
|
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:55:53
|
Ett bättre sätt att ange känsligheten är i dB/volt/m. Detta eftersom en förstärkare kan ses som en spänningsgenerator där ett givet läge på volymratten motsvarar en given spänning över högtalarterminalerna (givetvis varierande med musiksignalen). Om man kollar i manualen till mina högtalare (Dali Evidence) så anger man där känsligheten i dB/2.83V/1m. Vad det sedan motsvarar för effekt beror på högtalarens impedans, men vid 8ohm motsvarar 2.83V ungefär 1W.
Rydberg: 2.83V motsvarar alltså inte alltid 1W. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:12:18
|
P=U*I U=I*R => P=U*U/R ; 2,83*2,83/8 =1.0011 Skulle impedansen (jag vet!, inte enbart resistiv, jwL, 1/jwC) varit 4 ohm så skulle det blivit det dubbla, jag kan räkna . Sen tjatet om aktiv effekt ,reaktiv effekt osv kan vi skippa, det var länge sen jag läste min kretsteori och jag försöker ständigt att förtränga den..... |
|
Edited by - Rydberg on 2003/05/03 01:12:44 |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:23:51
|
quote: det var länge sen jag läste min kretsteori och jag försöker ständigt att förtränga den.....
Du har inte lyckats särskilt bra med detta  |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:26:38
|
Nej man blir ju påmind hela tiden..... |
|
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:10:14
|
Tackar för svaren. Som sagt, bruset är inget jag stör mig på direkt men har man börjat bli petig så lär det väl fortsätta...   |
 |
|
| |
Topic  |
|