Author |
Topic  |
AU
Member

86 Posts |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 08:57:27
|
Det är klart det finns en hel del prylar och ideer inom hifi som för en "utomstående" kan verkar fullständigt vansinniga. Vissa utav dessa kan förklaras enligt de lagar vi känner till om fysiken andra kan inte förklaras men kan av en stor mängd upptäckas ändå...
Jag skulel vilja kalla ämnet tweaks. Om det är någon jag skulle kall weakguru så är det nog Herr Svalander. Han har många intressanta ideer och han bestitter tillräckligt med kunskap för att kunna försvara/förklara dom. Sedan att det är många av dom som jag inte håller med om är en annan sak.
Nåja, här är länken till han sida www.svalander.se
Lycka till... /Björn
|
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 10:54:06
|
Yoko
Snälla berätta lite om vad du vill skriva om annars blir det mycket svårt att svara vettigt. Varför vi gillar mystik? Finns det någon mystik? Är allt mystik bara för att jag inte förstår eller orkar ta reda på? Varför giller en viss kategori personer mystik? Varför tycker vissa att något är mystik medans andra tycker att det är logiskt?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 11:20:34
|
Nagref!
quote: Tycker inte Pekka är det minsta andlig av sig!
Lts=ljudtekniskasekten? Jag uppfattar inte lts-medlemmar som direkt internkritiska eller som särskilt kritiskt ställda till molt, de producerar ju den själva! Ett i etnologiska perspektiv icke ovanligt beteende inom sekter är just oförmågan till självkritik och ett närmast religiöst förhållande till sin andlige ledsagare. Om man skall diskutera Hifimysticism tycker jag att Yoko själv bjöd på den liknelsen. Ogillar verkligen inte lts. De är snarare den ett av de längst dragna uttrycken för vår hobby. Go, lts, go!
Yoko! Ytterligare ett tips: I Indien finns en populär barnserie som handlar om Shaktiman! Möjligheterna är som du förstår stora att kunna skriva något roligt.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 11:45:51
|
Jag tycker yokós idé är god, det är bättre att man förklarar på ett vettigt och förståligt sätt om intryck av ideér och tweeksprylar som finns på marknaden av dom som har provat dom, kanske också att man testar med dom som är skeptiska till dessa tweeks. Det går att spinna vidare på detta tycker jag.
/PO
|
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:05:34
|
Moderatorerna ryttlar som tornfalkar över denna tråd... |
 |
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:29:54
|
Vad är ryttla? Ruskar, burrar upp sig, lyssnar i hörlurar?
sayonara |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:35:16
|
"Vad är ryttla?"
En flygteknik som tornfalkar använder sig av vid territoriell inspektion. Hårdbevakning med andra ord... |
 |
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:38:24
|
aha, lärt mig något nytt, tack, ännu en dag som inte var till spillo. tror ni det kommer att slå gnistor? 
sayonara |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:43:35
|
Ett litet förtydligande vore kanske på sin plats Yoko. Blanda inte ihop 'mystik' med 'tweaks'. Mystik i sig kan lätt avfärdas som flum. Tweaks gör bara folk glada/intresserade.
Menar du alltså: 1. En rapport som behandlar mystiska HiFi-tweaks.
eller
2. En rapport som behandlar HiFi med kopplingar till mystik.
???????????
Skilj alltså på mystisk och mystik.
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
jesper
Member

121 Posts |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:57:48
|
Hmm..om man skall skriva något om detta är det viktigt att definiera var man själv står i förhållande till tveaks, hifi och ljudvetenskap. Sedan kan nog en ödmjuk hållning inför andras erfarenheter inte överdrivas.
På rak arm skulle jag avråda från att skriva en sån här artikel tills man själv upptäckt något som gränsar till mystik men där man själv hör skillnad. Alltså egen erfarenhet av "mystik".
/Björn |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:08:03
|
Säkert Jesper. "Jag var impotent, men med en shaktisten på ländryggen...." |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:12:45
|
Det vore ju intressant om någon skrev om den subkultur som hififolket utgör. Alltså ur etnologisk/sociologisk synvinkel. Det behöver inte bara handla om saker som inte går att mäta/förklara med hänvisning till fysikens lagar. Det är klart att det inte går att mäta välljud eftersom det är en subjektiv erfarenhet. Det sista är väl själva kärnpunkten. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 13:29:38
|
Vad betyder "new age". Är det en förening eller en religiös sekt eller ??? Eller är det bara ett skällsord för sådant som vissa inte förstår. Att bunta ihop allt som man inte förstår gör väl isåfall New Age- skällsordet olika för olika människor, allt efter förståndet. Eller kanske snarare intresset att att reda på vad saker och ting är och inte blanda ihop dom i kategorier som ligger långt ifrån vad dom i själva verket är. Och det är där ni visar vilken nivå inläggen ligger på. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:02:22
|
Trots ryttlandet ska jag kasta mej in, har fått på tafsen förr i dessa sammanhang.
Tycker absolut att du ska skriva en artikel, med djup. Var inte objektiv, det går inte ändå. Det konstiga i den här världen är att ju svårare ngt är att bevisa ju sannare blir det. I den vetenskapliga världen kan man tvista om vilken lösning som är den bästa, alltså vilken kompromiss som är att föredra, men i ormoljedebatten är det högst tonläge som vinner.
Dags att klä av kejsaren de obefintliga kläderna. Dock kommer varken du eller jag eller ngn annan att lyckas. Så länge det finns folk som vill tro av koketta skäl eller andra går det inte att stoppa. Det kanske inte ens är att eftersträva. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 15:44:53
|
HifiForum.nu har mognat. Att ett nötinlägg som föregående får stå obesvarat tyder på god självkontroll.
Se det som en test...
|
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:30:32
|
LYCKA TILL !!! Jag ser fram emot din artikel. Det här ett av de inresantaste ämnerna som dykt upp, Istället för att diskutera sura hi-fi hanlare mitt emot ett stort bibliotek i en av större städerna i detta land.
Prova Totem miniatyr obelisk i aluminium. Låter bra men är den värd 500 ? Kanske. Pröva alla vrickade ideer. Det bästa är nog att dra in en säkring per vägguttag och apparat.
Det finns många olika vettiga gallna roliga iddeer. Ser fram emot din artikel.
LYCKA TILL.
Ps. Ber om ursäkt om jag inte svarat på ditt mail. Har ingen privar dator längre. ds |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:40:37
|
Vad menar Yoko med mystik i detta fall?! Jo, det som inte går att visa på i mätningar, mattematiskt eller med hjälp av dem fysikaliska lagarna... |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:45:53
|
Pjotre, har du läst historia, vet du vad en diktator är? Vet du vad yttrandefrihet är?!!! Vet du vad du är? Ta en funderare innan du ger HIFi-forum ännu värre rykte om att vara ett forum styrt av diktatorer. Låses denna länk pågrund av att den stöter sig mot vissa affärsidéer så låt gå...illa för yttrandefriheten och öppna disskussioner bara...det är väl det som forum går ut på?! Yttrandefrihet och öppna diskussioner menar jag! |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:47:45
|
Jag tackar er andra för hjälpen och uppmuntran...det där med LTS kan man ju diskutera...gå på ett möte och diskutera istället för att sitta och skriv här...LTS är öppna för diskussioner. |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:47:57
|
Hej igen. Utan mystik skulle vi ju vara primitiva djur. Det är ju det som är kul.
När kommer din artikel ??? Jag väntar med spänning.
|
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:56:14
|
Den dröjer, måste samla info, intervjuer och testa innan jag kan publicera... |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 13:18:15
|
Yoko:
Pjotre skrev: "Tråden följes nogsamt och kommer att modereras/låsas så fort den är på väg att balla ur..."
Du börjar som svar yra om historia och diktatorer! Om vi nu har så dåligt rykte så kan du ju med fördel hålla dig till de "öppna och demokratiska" forum du själv föredrar i stället för att sprida en massa dumheter här. (diktatorer etc)
Vi moderatorer och administratörer står alla bakom Pjotres uttalande och att det överhuvudtaget kunde uppfattas som stötande eller diktatoriskt säger kanske mer om dig än om Pjotre...
Följande uttalande från dig vill jag också ha förklaring på:
"Låses denna länk pågrund av att den stöter sig mot vissa affärsidéer så låt gå"
Vad i hela fridens namn menar du med det?? Det är en klassisk bråkstakevinkling där man antyder/påstår något som sedan fastnar och är svårt att värja sig emot. Här jobbar ett antal människor åtskilliga timmar per dag med att modererera och hålla forumet rent från trams och trolling och det vi får är denna pajkastning. är det sådant ni luftar i de demokratiska rummen.
En förklaring tack eller hitta dig en annan spottkopp!!
Nån j-la ordning får det vara även på kvinnliga forumdeltagare 
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 13:38:05
|