HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi Mystik- förklara!!!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:46:55  Show Profile Send yoko a Private Message
en fråga då isådana fall, om detta nu är ett forum som inte låser folk av skiljd mening (från er): varför är ni så måna om att kritik mot vissa affärsidéer inte går "för långt"? Varför kan man kritisera annat till en mycket hög grad utan att rådar låses och folk blir bannade, ta t.ex. kritik mot kön eftersom du nu to upp det faktum att jag är kvinna i ditt förra inlägg, ta t.ex. kritik mot LTS som sekt, varför kommer inga moderatorer in där och låser och kritiserar?! Varför vakar man som en hök över en tråd som är starkt relaterad till en affärsidé som en eller fler av moderatorerna är starkt anknutna till?! En vördnadsfull fråga bara...

För att klargjöra...diktatorer, yttrandefrihet; jag har inte sagt att någon är en diktator, läs ordentligt mina exakta ordalag, jag bad bara en viss person fundera på dessa begrepp!!! Jag sade aldrig att Pjotre var en diktator jag bad honom fundera på vad han var och hur han bör ställa sig i yttrandefrihetsfrågan!!!

Man måste tåla kritik....vi är ju ändå vuxna intellektuella kan man hoppas...
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:22:36  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
yoko: Jag ser inte nödvändigheten att skriva om mystiken inom HiFi, allt är inte mätbart... T.ex. jag tycker att en vinylspelare med en billigare pick-up låter bättre än samma spelare med en dyrare, trots att den dyrare har bättre mätresultat och allt annat talande för den men jag tycker fortfarande att den billigare låter bättre... Det är äkta mystik, tycker du inte det?
Vi tar en annan jmf. Jag köper ett par fotbollskor för x antal kr och testade även ett par som kostade 2x kr. Om jag då föredrog de billigare för att de var skönare trots att den dyra modellen var gjord av finputsat kalvskinn och specialpressat gummi i sulan eller whatever så är det ju samma sak som vinylspelaren ovan eller hur?

En sak till: Jag personligen tycker att moderatorerna har helt rätt i denna diskussion, när en tråd lämnar ämnet varnar man. Sen låser man den. Kritik ska hålla sig till konstruktiv kritik och när man går över till "Det och det märket har konstruktörer som är dumma i huvudet" osv så har man gått över gränsen. Det är väl självklart att man bevakar en tråd. Jag personligen förstår inte meningen med många tweaks därute, vad man ska med avmagnetisering till cd-skivor och liknande har jag inte fattat men det har vi gått igenom utan att ha blivit låsta (det var nåt skumt tweak med cd-skivor iaf). Jag har inte märkt att de bevakar några särskilda intressen i någon tråd... Men det är mina åsikter som så mycket annat där ute...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:40:11  Show Profile Send gurin a Private Message
Yoko!

Ta det lite lugnt. Det är inte lätt att moderera ett forum. Yttrandefrihet finns, men på ett forum som någon annan betalar för och som andra arbetar på har man inte full yttranderätt. Vad som skrivs och av vem, bestäms av den eller de som betalar.

Din artikel ser jag fram mot att få läsa. Jag hoppas bara att du i den gör klart för läsarna vad du menar med mystik och vad du menar går att mäta. Bara för att det inte går att mäta innebär inte att det är mystiskt, beroende på hur du definierar mystik. Bara för det inte går att mäta innebär inte heller att det inte vilar på en vetenskaplig grund. Många sysslar med att försöka nå förståelse i stället för att nå förklaringar.

Mystik har dock med religion att göra. Oftast rör det sig av någon religiös form där den troende går in i sig själv, sitt inre för att försätta sig i kontakt med det översinnliga, Gud. Den sanna verkligheten är för en mystiker inte materiell utan andlig. Det materiella måste på något sätt förträngas för att kontakt med den sanna verkligheten skall kunna uppnås.

Jag misstänker att det inte är det här du är ute efter. Hifi är synnerligen materiellt. Möjligen kan vissa anläggningar, bättre än andra, försätta den troende i den sinnestämning att han eller hon kommer närmare Gud. Vad vet jag? För vissa kanske Hifi är religion?

Jag skulle dock väldigt gärna se moderatorerna likt tornfalken ryttla. Helt klart en syn för gudar! (Om de nu finns, mätas låter de sig inte.)

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:52:18  Show Profile Send yoko a Private Message
Jo, mina definitioner på dem viktigaste orden kommer att i akademisk ordning att defineras, jag kommer även göra klart för läsarna var jag står i frågan, så att man inte för läsarna bakom ljuset...vad gäller begreppet mystik blir det definierat efter min uppfattning (kommer att klargjöras i texten).

Edited by - yoko on 2003/05/12 12:17:02
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:56:16  Show Profile Send gurin a Private Message
Yoko!

Utmärkt! Good hunting!

Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:59:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Yoko:

"varför är ni så måna om att kritik mot vissa affärsidéer inte går "för långt"?

Vilka är dessa affärsidéer?

Var har du fått idén om att vi skulle begränsa ditt skrivande utifrån sådana kriterier? (för vare sig epkpeng eller pjotre eller Timbre har givit något uttryck för detta.)

" Varför vakar man som en hök över en tråd som är starkt relaterad till en affärsidé som en eller fler av moderatorerna är starkt anknutna till?!"

Det är möjligt alla andra än jag förstår detta men förklara i alla fall vilken affärsidé som jag eller de andra har att skydda?????....

Vilka genusrelaterade frågor har vi låtit passera över gränsen för vad du tycker är godtagbart? Härinne låter i alla fall inte jag medlemmarna skämta om framstjärt, pennvässare, bimboblondiner och all koppling eller länkar till porr åker omedelbart bort.

Sedan barnsligheterna om vad du skrev ordagrant eller inte, kopplingen mellan diktator och det du befarade att pjotre kunde tänkas göra är solklar. Nedvärdera inte läsarnas intelligens över självklara saker.

Anser du dig för smart för att nedlåta dig till att reda ut detta ordentligt?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/08 :  19:38:12  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Yoko: bra att du skriver (men skaffa en korrektutläsare som rättar till stavfel(ja jag stavar också fel men har ingen ambition att skriva för massorna))
Ett tipps när det gäller (((idioti))))) som currylinjer osv är att kolla in www.folkvett.nu. (organ för Vetenskap & Folkbildning) Själv blev jag medlem efter att en xxxxxxx medlem här påstod en massa idér om att ex den medicin jag äter inte behövs, att man kan bota AIDS:sjuka med pseudohumbugg osv.
De är dessutom snabba vid ev. frågor!

F.Ö är inte alla koppartrådar OFC
Mvh
JATTElite
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/08 :  20:45:09  Show Profile Send Timbre a Private Message
Currydebatten är färdigkryddad på HiFiForum.nu. Fortsätt gärna på andra, härtill lämpliga forum.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/09 :  07:45:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tråden är inte låst.

Yoko är inte bannad.

Vi väntar med spänning på fortsättningen.

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:17:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Yoko du skrev följande:
"Vad menar Yoko med mystik i detta fall?! Jo, det som inte går att visa på i mätningar, mattematiskt eller med hjälp av dem fysikaliska lagarna...

Och tidigare har du skrivit detta i denna tråd

Poman: njäe...jag har hittat en del new age-aktiga prylar inom HiFi-världen (vissa på detta forum verkar tjäna en hel del pengar på detta). Det finns sk. shakti-stenar, vätskor m.m. Och så har vi ju den kända "curry linjen"....

Om du har svårt med den tekniska biten, så kan du väl ta lite hjälp från dom som klarar den, och inte avfärda allt som du inte förstår som "New Age".
Morgan som är medlem i LTS (från Göteborg) skrev detta på forumet om Shaktistones på forumet:

"Så till Shakti stones, som jag nu sett i två anläggningar, och fått demonstrerade för mig av Jorma. I en anläggning med så hög upplösning som Jormas, uppställd i ett så akustiskt fint lyssningsrum, så kunde man med lite god vilja höra en viss effekt av dessa stenar på parametrarna "upplösning" och "dynamik". Det föreföll som om bakgrundsnivån av störningar sjönk en liten aning, så att dynamiken hävde sig upp från en djupare svärta, för att tala hifi-språk. Det lät som om man vridit upp ljudet några tiondels dB (Mark Levinson-förstärkaren har volymkontroll som reglerar tiondels dB, så jag vet att skillnaden går att förnimma).
Nåväl - skillnaden gick att förnimma, och den var av sådan storleksordning att den med vis trolighet faktiskt skulle gå att pricka in i ett dubbelblindtest. Därför blev jag förstås intresserad, och sökte mig till hemsidan för att läsa den "white paper" som finns om shakti-stenarna - och hör och häpna: det var inte hokus pokus, utan ganska simpla fysikaliska principer, som faktiskt kan göras troligt fungerar! Verkningsprincipen är helt enkelt dissipation av elektromagnetiskt fält genom induktion och följande utveckling av effekt i en resistiv krets. Så enkelt var det."

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=415&SearchTerms=shakti

Så hur är det med viljan och eller kunnandet om dom fysikaliska lagarna från din sida. Förövrigt så vet vi (eller kan bevisa med mätningar) fortfarande inte allt och kommer förmodligen aldrig att göra detta. Men om man litar på vad man hör, så är gör det livet lite enklare. Om ni inom LTS menar att vetenskap är lika med det som man idag kan mäta, så har det förstås hänt en hel del sedan 1800talet.
På den tiden hade ni inte haft det lätt med eran vetenskap.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:59:29  Show Profile Send JoelH a Private Message
Ruggigt intressant läsning om Shaktistenar!
Verkar finnas mycket bra i gömmorna på forumet!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:10:45  Show Profile Send gromit a Private Message
Ett sätt att mäta är ju att lyssna, det är kanske det som Yoko menar...
En mätning behöver ju faktiskt inte resultera i ett absolut siffervärde.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:16:59  Show Profile Send yoko a Private Message
Jag har inte avfärdat något som "mystik" eller "New Age" el. dyl när det finns OK mätningar eller bevis eller att man på ngt. logiskt vis kan visa på ett förbättrat ljud. TA DET LUGNT!Jag använder logik när jag sätter ihop min artikel, så oroa dig inte så mycket, ta det lugnt! Jag försöker vinkla mitt skrivande så lite jag kan.

Jorma, du får inte blanda ihop begreppen "Yoko" och "LTS" , vi är för tusingen inte samma sak !!! (skämt åsido) He he, om jag ska behöva vara LTS ansikte utåt måste jag sluta skriva för det finns så mkt. kunnigare och smartare typer än mig i LTS som klarar det bättre, jag är bar en novis... Jag kan inte svara för LTS´s räkning, även om jag själv tar hjälp av LTS-medlemmarnas kunnskaper för att lära mig mer...

För övrigt har jag inte bestämt mig för vilka begrepp jag ska anv. mig av eller givit fasta def. än, jag befinner mig på faktainsamlings stadiet.

Till er som oroar sig; definitioner, visa på var man står i frågan, mm. är en självklarhet, ni behöver inte ge mig ngn. undervisning inom skrivandet...jag skriver bättre när jag skriver "för tryck" (bl.a. korrekturläser jag texten innan jag lämnar den och tänker igenom mina meningar mer än här...)tack ändå för erat förtroende för mitt logiska tänkande!

Be cool Jorm´, ta´t läängt!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:40:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Inte mycket till förklaring på de angrepp du gjort på forumet om "diktatorer, affärsidéer som moderatorerna är starkt anknutna till"....

En massa oseriöst babbel som du nu inte vill kännas vid?

Eller skall vi låta det passera bara för att du är tjej? Då är det inte så viktigt med könsfrågor och lika behandling längre.....

Välkommen till ett odiskriminerat forum! jag vill ha svar på mina frågor om anklagelser och dumheter du hävt ur dig senaste 2 dagarna.

Ett citat av ganska många de sista dagarna:
Pjotre, har du läst historia, vet du vad en diktator är? Vet du vad yttrandefrihet är?!!! Vet du vad du är? Ta en funderare innan du ger HIFi-forum ännu värre rykte om att vara ett forum styrt av diktatorer.

Ännu ett som just nu passar osedvanligt bra:

Man måste tåla kritik....vi är ju ändå vuxna intellektuella kan man hoppas...

Om det nu inte bara är OK att dela ut kritik alltså, så vill jag ha svar på mina frågor.

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:51:13  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kan en diktatur ha mer än en ledare?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:09:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sladd: Kollar man i Pjotres profil så kan man klura ut att han har varit inne och gjort något i tråden den 4/5. Vad vet jag inte eftersom inget syns? Kan det ha varit något där som har fått den normalt förtjusande Yoko att bli lite mindre förtjusande i sina ordalag?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:42:42  Show Profile Send poman a Private Message
Hej sladd!
Är det inte bättre ni klara upp med PM:ét istället än hålla på här
och äntra det här, jag håller med att det var ett hårt angrepp på er
så det vore kanske bättre att ni tar upp det där istället så får
hon förklara sej för er, bara min synpunkt på det.

m.v.h/PO

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:27:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jorma, du får inte blanda ihop begreppen "Yoko" och "LTS" , vi är för tusingen inte samma sak !!!

Om du går omkring i den fåniga vita LTS doktorsrocken på mässor, så är det väl inte så konstigt att man blandar ihop dig med LTS.
I mina ögon är den fånig, men mätmässigt vet jag inte hur det skulle ställa sig med den saken. Jag litar på min syn också.
Och att skriva en artikel. I vilken tidning? Det är väl bara Molt som skulle trycka en sådan artikel. Molt är ju LTS tidning.
Och där har det funnits en hel del om detta ämne genom åren.
Ibland dyker det upp intressanta grejer även i Molt, men inte tillräckligt för att jag ska ta en prenumeration på den.

Och vad det gäller diktatoriska saker.
Öhman sa i ett inlägg på, tror jag Hifimagasinet att jag var inte välkommen som medlem i LTS. Det var ingen ide att jag skulle ansöka om det, då det skulle bli avslag på ansökan.
Det var i samband med att Morello sökte medlemskap i en tråd.
Var det ett styrelsebeslut eller var det Öhman som bestämde detta själv? Diktator?? Eller var det ingen som vågade säga emot??
Det är isåfall samma sak.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:42:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Jorma!

Mig veterligen finns ingen sådan begränsning alls. Har man betalat medlemsskapet så är man medlem.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:44:08  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Nä, nu får det vara nog med det här. Yoko skrev några mindre välbetänkta saker, men ni moderatorer får visa er större än så här och inse att deltagarna här tar det för vad det var, det behövs ingen offentlig ursäkt från henne. Ni får ta detta per PM.

J; Yoko svarar inte för LTS eller IÖ´s uppförande, ta inte upp ditt gamla groll med LTS, det var inte hennes fel.

Match ikväll!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:58:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Visst är det tröttsamt!!!

Inte minst för oss som jobbar med det här. jag har inte krävt en ursäkt. Jag vill ha en förklaring.

Hennes svepande nedsättande generaliseringar kanske visar på vad som allmänt anses om hififorum i den grupp hon tillhör? Vad vet jag.

Om det var mindre genomtänkt och saker hon inte står för får hon skriva det här. Alternativet är att jag raderar alla hennes inlägg i denna tråden och tar diskussionen via PM.

Hur många skulle inte skrika sig hesa på diktatur då?

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:13:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Problemet är att det huggs direkt på vissa områden, inga nämda inga glömda.

I förbyggande och modererande syfte gick jag in och bad om förklaringar och förtydligande. Fick skit tillbaka.

"jag har svårt att ta detta seriöst"

Javisst, därför detta inlägg!!! Försök att påverka mig istället för att få mig att gå mot motsatta hållet då!!!

Jag har varken olja, stenar eller är med i någon sekt eller sällskap (vad är skillnaden?). Har inget mysticism att tillägga utan är mest ute efter att hålla reda och ordning på forumet... Det är min lott i livet! ;-)

Skriv artikeln! Gör det! Intet mig emot. Men jag kan tycka att det vore OK att svara på mina frågor när jag skriver i egenskap av moderator. Jag ville ha en förtydling på din frågeställning, som jag spådde gå en "jobbig framtid" til mötes. Helt fel hade inte Pär Saida Engelholm.

Ibland är jag rysligt trött på detta*...

*)inget direkt till dig Yoko.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:16:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Knoppen:
Hej Jorma!

Mig veterligen finns ingen sådan begränsning alls. Har man betalat medlemsskapet så är man medlem.

Jag tog det inte så allvarligt, men en ordförande i en öppen förening skulle väl kanske inte ha uttalat sig på detta vis offentligt.
Och han kanske sa det med tanke på att jag inte har haft eller har några planer på att ansöka heller.
Men fortsätt ni med era vita rockar. Så man kan hitta er i mängden när det är fikadags.

Revisorn:
J; Yoko svarar inte för LTS eller IÖ´s uppförande, ta inte upp ditt gamla groll med LTS, det var inte hennes fel.

Det var inte menat som att hon skulle ta på sig det Öhman sa.
Det var bara för att visa att "diktatorsfasoner" som hon snackar om
finns på andra ställen också där hon är med.
I en riktig diktatur blir man inburad eller hängd om man sätter sig upp mot diktatorn. Varken jag eller hon har blivit hängda.
(nästan bara)

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:18:12  Show Profile Send yoko a Private Message
Sladd: man kan bara asgarva åt dig och dina citat, visst du kan citera fram en nasse ur vilken text som helst! Men OK, vill du bråka om ingenting och gnälla och vara sur och ful och du så var det! Ho ho!!!! Själv ska jag ut och lira och spela in en bra skiva (tillsammans med bl.a. en "mystisk" präst och hans mystiska vän). Trevlig helg Sladd! Om Ingvar verkligen skrivit som Jorma skrev så kan han nog reda ut det utan några problem med I. det är ingen idé för J att vara långsint, I. har oxå temperament (man kan väl inte hjälpa om man blir upprörd över vissa ologiska resonemang!!).

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:01:25  Show Profile Send yoko a Private Message
Jorma: hängd kan liknas med att bli utslängs i chat-världen...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000