| Author |
Topic  |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 21:55:34
|
Tänkte eventuellt (om jag får råd) att köpa ny cd. Men vilken? idag har jag Nad c541 som jag gillar, men hur mycket bättre blir med t.ex. cd-fix eller thules balanserade variant, 250 modellen något tror jag den heter, kostar runt 8500:-. Jag såg nämligen att cdfix såldes för endast 13500:- på rodinhifi mot inbyte av din gamla cd, verkar ju schysst. Jag uppskattar en cd med ett rent, transparent och dynamiskt kraftfullt ljud. Där anslagen verkligen känns och där ljudbilden verkligen är högupplöst, det är åtminstone de förväntningarna jag har på dessa typer av cdspelare. Vad rekommenderar Ni? Gör inget om Ni kan rekommendera billigare spelare också, bara dom är bra!
"if you take the red pill you stay in wonderland and I show you how deep the rabbithole really is" |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 22:42:10
|
| Jag har haft både Thulen och CDfix. Enligt min mening så är CDfixen bättre på att naturligt presentera röster. Det är dock en ganska stor prisskillnad på de två olika CD-spelarna. Det bör också sägas att det verkar som om att SAT inte längre finns som produktlinje. |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 01:37:33
|
Jag har också haft både en Cdfix och en Thule CD150B.. Cdfixen är trevligare än Thulen CD150B MK I - knappt slagen av Thule CD150B MK II och sämre än Thule CD150B Digit. Dock så slår Densen Beat B400 - CD150B MK I, CD150B MK II och Cdfix och är lika med Thule CD150B digit.. (som kostar 18.000 SEK)
Vid intresse kolla in: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13097
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 07:53:22
|
Hej Hifirocker!
Jag håller med Drkim i mycket! Thule cd 150B MKII för 8500 kr är ett bättre köp än Cdfixen, köper du Thulen så kan du alltid senare uppgradera den till DigitII och därmed få en cd-spelare som kan konkurera med det mesta på marknaden. Lycka till! Mvh Kenth
   |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 09:16:02
|
Lite nyfiken bara! Vad består resten av anläggningen av? |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 11:30:54
|
Om jag var i den valsituationen skulle jag nog välja Thule, men det krävs balanserade ingångar på förstärkaren för att man ska kunna få ut ljudet som det är tänkt. Notera dock att Thule är neutrala och lite torra i ljudet, ja det är förvisso Bladelius konstruktioner också när jag tänker på det. Det är nog väldigt skandinaviskt. :-)
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:32:10
|
Hej och tack för tipsen!
Kanske borde börja med att kolla upp thulen då, med tanke på priset. Svar till Carl-M, resten av anläggningen består av SAT amplifix och black diamond. Plus lite kablar från supra och eichmann express samt baseplattform till cdn och nätfilter från voltex. Föresten, tips på några bra balanserade xlr-kablar, helst inte i prisläge över 2500:-.
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:55:43
|
| Om du har en Amplifix så passar CDfixen som hand i hanske. Du bör dessutom kunna få ett lägre pris på CDfixen eftersom du redan har en fjärr. Silk eller GamuT gör bra balanserade kablar som du bör kunna få tag på under 2500 kr. |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:38:50
|
Och inte helt oviktigt tycker jag: Cdfixen är snyyyyygg!!!  |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 15:42:45
|
Jag vet personer som kört Amplifix tillsammans med Thule CD 150B MK II (silver/svart) men mycket bättre resultat än Amplifix - Cdfix.. Vad det gäller passning av utseendemässiga skäl - så har ju inte Cdfix och Amplifix samma kulör på displayen ens - så av det skälet så får inte Cdfixen några pluspoäng av mig..

Fjärren till Thule ingår ju så inte heller detta är ett bra argument - allt enligt mig 
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
erixon
Member

375 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 16:36:16
|
Jag använde Amplifix och Thule 150 B MkII tillsammans med SILK signalkabel under drygt ett års tid och var mycket nöjd. Hade också Cdfix på hemlån och gämförde med innan jag bestämde mig. Men, i mitt tycke fungerade Amplifix/Thule bättre. Hade en svart Amplifix och en Thule med silverlucka, mkt snyggt tillsammans. Dessutom fungerar fjärren från Amplifix även till Thulen.
mvh erixon |
"life is to short for boring hifi" |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 16:57:40
|
| Jo, de senare serierna har samma färg på displayen. I alla fall mina fixar! Håller dock med om att det var en smula pinsamt att de släptes med olika displayfärg tidigare. Fjärren till Thule är det sämsta femkronorsskit som tillverkats. Helt obegriplig!! Nåja, nog om det - jag gillar Thule och föredrar man Thule så är det bra grejjer och också något billigare än SAT-prylarna vilket ju inte är fel. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 17:47:13
|
Är Amplifix + Thule bättre än Thule + Thule ?
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
erixon
Member

375 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 18:42:49
|
Har inte haft möjlighet att prova Thule + Thule. Det jag uppskattade var Thulens något varmare klang tillsammans med Amplifixen = en synergieffekt som passade mig. Men, det är ju sådant som är svårt att förmedla till någon annan. Det måste finnas möjlighet att provlyssna. Det är ju inte alls säkert att en annan lyssnare uppfattar det så här.
|
"life is to short for boring hifi" |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 18:51:54
|
Tjena !
Jag har själv ägt din föregångare 514 och letade länge innan jag hittade min drömkombo. Det började med Paganini som jag tyckte lät fantastisk, men saknade det där sista i dynamik. Därefter började jag lyssna lite mer på Cd-fixen och Arcams spelare. Jag spelade då på Audio Analogue utrustning. Efter att ha testat olika kombinationer fann jag att Arcams FMJ-cd spelade precis som jag ville. Dynamiskt, snabbt, transparent o ch förbaskat roligt. Till denna köpte jag mig en Amplifix och det låter fantatiskt. Du måste lyssna lite på Arcam. Jag är säker på att du inte blir besviken. En begagnad FMJ har jag sett för 13-14.000 kronor och ett bättre köp tycker inte jag du kan göra med de preferenser du satt ut. Tyvärr inte balanserad, men om detta är det mest optimala kan de lärde tvista. Jag personligen tycker inte att jag hör några större skillnader om man redan från början spelat på vettigt kablage. Balanserat upplevde jag till och med kunde bli lite påstridigt emellanåt, inte sagt att det lät sämre bara lite mer på vissa frekvenser. Men det är ju stor skillnad på kablar. Du finner nog de som passar dig bäst.
Mvh Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:00:29
|
Köp nya högtalare ist   |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:10:57
|
Har även funderat på högtalare herr henricsson, men då blir det säkerligen stativare eftersom riktigt bra golvare med schysst basåtergivning kostar så sanslöst mycket. Men jag gillar verkligen mina black diamond och tycker dom spelar brallorna av en hel del dyrare högtalare, kanske inte på alla punkter men helheten för pengarna är rena rama fyndet!! Sen mister man ju lågbasen till en viss del med stativare och eftersom jag lyssnar mycket på rockmusik så kommer jag nog sakna den fysiska tyngden allra längst ned med stativare, när jag får råd någon gång får det väl bli ett par QRS saturnus. Någon som har över lite pengar? Eller kanske någon som vill råna en bank?
Så länge man själv är nöjd med det man har så ska man inte börja pilla för mycket, det blir för dyrt, och det är faktiskt inte alltid det blir så mycket bättre heller. |
 |
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 20:41:43
|
| En MYCKET bra cd som jag tror låter klart bättre än Thule och CdFix är Roksans Caspian, finns inte mycket att klaga på denna produkt och med ett pris på ca 12900:- så får jag säga att den är klart prisvärd.. När det gäller balanserat så blir det bara att testa, jag har fått lite olika resultat, och balanserat är inte alltid bättre..om man nu inte har långa kablar.. |
 |
|
| |
Topic  |
|