| Author |
Topic  |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 15:41:34
|
Har en NAD C340 som jag har varit mycket nöjd med. Förstärkaren har dock ett fel.Det är bara cd-ingången som fungerar som den ska. Övriga ingångar,aux,tuner osv, förmedlar bara ljudet till höger sida.Den fungerar alltså utmärkt när jag lyssnar till cd-skivor. Vet ej vad det beror på. Vad jag har hört är detta tydligen en vanligt fel på den här modellen - stämmer det? Något relä eller? Kost-NAD? |
Edited by - Jadde on 2003/05/02 16:28:16 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:25:41
|
Om man äger Nad får man räkna med problem. Jag hade själv 3st Nad C370 som gick sönder inom loppet av 1 månad (då krävde jag pengarna tillbaka). I två av fallen gick just ingångsväljaren sönder, medan i det tredje fallet var det extremt stor obalans mellan kanalerna. Det sistnämnda felet fanns förmodligen redan från början så det kanske är lite fel att säga att den gick sönder, men uselt var det i alla fall.
Vad som var än mer skit var att reparatören påstod att man fick räkna med sånt här på finare förstärkare med CMOS-lösningar (digitalteknik) i ingångsväljaren. Sådana lösningar är mycket känsliga för spänningsvariationer i elnätet sa han. Hmmm... detta uttalande är rentav onödigt att kommentera tycker jag.
(Har skrivit om detta i tidigare inlägg, men det tål att upprepas) |
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:33:03
|
Jag har hört att DVD´n T562 och C340 har haft problem men ingen annan..
Har själv haft praktiskt taget alla Nad från -91 och framåt.
audiogear: ??? |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 23:42:49
|
MaxMartin: Det finns givetvis många som har haft väl fungerande förstärkare, precis som att det finns många som säger sig ha BMW som bara går och går . I annat fall skulle HiFi-klubben gått i konkurs för länge sedan. Faktum kvarstår dock: Om tre förstärkare i rad uppvisar allvarliga fel så inger märket inget förtroende hos mig. Eftersom även en kompis till mig som ägde en billigare Nad-modell (minns inte exakt vilken) haft samma problem så krävs det mycket för att få mig att köpa en Nad igen 
Silverlineserien verka dock hålla bra. Men istället tycker jag att dom inte låter speciellt bra för pengarna. |
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 04:40:26
|
Ok.
Jag har själv haft ovan nämda T562 dvd och den var väldigt dålig kvalité på.
Såvisst, händer det blir man  |
 |
|
|
snickaregarden
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 09:14:15
|
Jag har också haft problem med NAD. Jag ägde en gång i tiden en 300 förstärkare. För det första var det ett mycket störande transformatorbrum i den,vilket enligt reparatören var helt okey Dessutom krånglade volymkontrollen via fjärren. Man hade helt enkelt slarvat vid monteringen. Grejorna satt lösa inne i apparaten. Jag ledsnade så småningom och Hifi-klubben tog faktiskt tillbaka förstärkaren, och jag fick pengarna tillbaka. Heder åt dom för det . Kan inte heller påstå att andra NAD produkter som jag har haft har ingett något större förtroende. |
Basmuller |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 10:26:24
|
quote: För det första var det ett mycket störande transformatorbrum i den,vilket enligt reparatören var helt okey
  . Enligt Nad:s reparatörer så verkar det mesta vara okay (se även mitt inlägg ovan) |
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:32:41
|
Jag fick också tillbaks mina pengar (6998:-) efter 4månader och 2 T562 !!!
Stort tack till Olav på Hifiklubben! |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:46:13
|
Jag måste späda på ytterligare här känner jag:
Försäljaren som jag hade att göra med (HiFi-klubben i Umeå som numera inte existerar) sade exakt så här:
"Nad går ALDRIG sönder"
Det låter som en saga, men det är faktiskt sant. Tur att han ändå var hygglig och gav tillbaka pengarna. |
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 18:38:15
|
HeHe..
Jag har också hört det innan.
Jag tycker att NAD har haft sämre kvalitét dom senaste åren låt säga från -95 och framåt. |
 |
|
|
Reefer
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 20:48:49
|
Hum...blir lite nervös här, 3 av 4 uttalar sig negativt om NAD  |
"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee" -John Locke in "a letter concerning Toleration" |
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 21:01:14
|
Ingen fara för dig Reefer!
Bara 270 steget har jag inte hört att det gått sönder å andra sidan så finns det inte så mycket tekniskt inuti som kan gå sönder som då ett C370.
Får väl påpekas att NAD har haft problemen med deras CD,DVD och int.förstärkare mest.
Slutstegen och radiodelarna är alltså helt ok kvalite på.
Surroundreceivrarna är väl på gränsen precis... |
 |
|
|
Reefer
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 21:28:26
|
Ok låter bra  |
"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee" -John Locke in "a letter concerning Toleration" |
 |
|
| |
Topic  |
|