| Author |
Topic  |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:00:35
|
Nja, högtalarväxlar tar högnivåkablar. Men det finns signalväxlar som tar lågnivåkablar, men då måste det finnas en effektförstärkare som får upp signalerna till högnivå så att det fungerar till högtalarna.
Enklast är nog ändå att köra 2 kanal mot fronterna och koppla in hembions lågniviåutgångar för höger och vänster frontkanal till någon ingång på förstärkarn (går bra med vilken som helst egentligen) och köra resten av högtalarna direkt från surroundrecievern.
När man inte använder hembion så kör man 2-kanals via stereon, när man vill köra hembio så slår man på hembiostärkaren/processorn och trycker in rätt ingång på 2-kanalern och sedan är det bara att tuta och köra på. När man är klar stänger man av hembion och lyssnar på 2 kanal igen.
Då kan man köra hembio på framhögtalarna när man vill, och genom en bra stereoförstärkare när man vill, utan att behöva krångla med högtalarväxlar eller signalväxlar, som riskerar att försämra ljudkvaliteten.
Men visst, en nackdel med min idé, är ju att stereoförstärkaren kan ha ett annat ljudideal än hembiostärkaren, men då stereonstärkaren driver framhögtalarna, alltså det dominerande ljudet, och hembion driver effektljudet (samt centern) så tror jag inte att det gör så mycket. Alternativt får man köra med samma fabrikat på förstärkaren som hembionstärkaren - då bordet det lösa sig. Fabrikaten brukar ha distinkta ljudideal som finns över hela produktlinjen.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 08:55:55
|
Någon kanske redan har nämnt det, men en annan möjlighet är helt enkelt att flytta högtalarkablarna från den ena förstärkaren till den andra beroende på vad du vill lyssna på. Detta kräver dock nästan att förstärkarna står snyggt och prydligt bredvid varandra så att man kommer åt bakom, samt att du kan använda banankontakter. Annars blir det lite osmidigt. Denna metod använder jag mig utav och tycker att det funkar helt okej 
(som sagt,, om någon skrivit detta innan så sorry, hade tyvärr inte tid att läsa alla inlägg) |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
Topic  |
|
|
|