Är på jakt efter en förstärkare och är lite sugen på en Linn Majik. Nu till frågan: Hur pass svårdrivna/stora högtalare klara den? Själv har jag ett par DIY med SEAS element, en 8" som bas/mellanregister och en 1" diskant, och känslighet på 90dB.. Klara Majik rock´a loss med dessa? Nu har jag en Marantz PM57 med 2*50 Watt 8 ohm RMS och den blir lite grinig när man vill dra på lite...
Majiken kan rocka på fint, den vill inte ha alltför svårdrivna saker dock...den levererar 33W i 8 ohm och 66W i 4 ohm. Jag har aldrig hört den ha några problem, men då har jag dock inte kört den med några svårdrivna högtalare heller.
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Har haft en Majik till Linn Keilidh, jag tror de har en känslighet på 87dB ungefär. Det gick alldeles utmärkt även i lite större rum. Har dock inte provat den på några andra högtalare.
magnell: låna hem och testa :) Det är det enda raka. Jag har inte hört Majik krokna tillsammans med Linn Ninka trots riktigt höga volymer.... Men testa själv.
Frågan är ju vad dina Seas högtalare har för impedans och faskurva. Har du mätt/simulerat den tillsammans med filter? Jag tror nog att Majik klarar dina högtalare galant. Därmed inte sagt att den klarar alla högtalare. Som tex Magnepan eller Apogee. Tveksamt.
Mina Acoustic Energy 109 har nog liknande känslighet som du beskrev och med Majiken fungerar detta utmärkt. Dock så borde du ta reda på hur högtalarna kan belasta föstärkaren (impedanskurvan) för känslighetene är inte allt. Dessutom kanske Majik + Seas absolut inte passar, medans en annan kombination fungerar utmärkt vilket leder till att prova själv och låna hem är bästa metoden förmodligen.
Det lustiga är att jag upplevde bättre kontroll i basområdet än tidigare då jag hade H/K 650 så ampere och watt är inte allt...