HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tvåkanaler och lite bio ibland.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:56:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hittade änteligen HK670 för under 4000:- (apparat.se), blev riktigt sugen. Men har under en tid sneglat på såna där h--b-o grejer(processor + 5-7 slutsteg allt-i-ett) för ca. 10000, dock tycker jag inte de låter sååå bra, och jag är mest för tvåkanal CD. Dock ligger även en Philips 963SA på lut och vill ju då kunna använda samma grejer både till film och ljud.

Vill alltså använda DVD/CD som signalkälla...använda 670:n för musiklyssning och ändå få ut bio ur DVD:n och koppla till nåt hyfsat där. Samma (Front)högtalare skall förståss användas, annars vore det lätt...

Vill helst inte investera i en processor/försteg för 15-20 lakan.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/02 :  00:07:49  Show Profile Send dax a Private Message
Då tar du och köper en enkel biostärkare (som har separat front out) + center och bakkanaler samt en liten sub som lök på laxen.

Koppla enligt:
DVD'ns digtalutgång till biostärkaren
DVD'ns analog utgång till 670'n
biostärkarens front out till en ingång (kallas X) på 670'n
Frontarna kopplar du till 670'n och övriga högtalare till biostärkaren

För att lyssna:
Bio:
Vrid upp volymen på 670'n till max och sätt ingångsväljaren till det som du har kopplat biostärkaren till (X ovan) så används den som slutsteg. Sedan manövrerar du biostärkaren som vanligt.

2-kanla:
Sätt ingångsväljaren på 670'n till DVD och spela som vanligt!

Klart!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/05/02 :  00:49:41  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
sådär har jag kopplat och det funkar helt ok. glöm bara inte att dra ner volymen på 2 kanalaren när du kollat klart på film. det har nämligen jag glömt en gång och det var inte kul. nyheterna på full volym... tur det var nyheterna...

en nackdel, iallafall för mig är att när jag kör full volym på försteget så brusar det i frontarna. det vill jag gärna bli av med men jag tror inte det går? ifall någon vet får ni gärna svara. lite off topic men ändå inte.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/02 :  09:22:31  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Är du sugen på en Philips 963SA? det var någon på forumet som köpt en sån från Tyskland för 4000kr. Vet ej hur. Men lite spaning så hittar du säkert.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/02 :  09:43:17  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Köp en bra bioförstärkare i stället, typ Yamaha DSP AZ-2. har själv en DSP A-2 fungerar utmärkt ljudmässigt.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/02 :  10:37:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En DSP-AZ2 känns lite väl häftig, vill inte ha såå mycket hembio, även om ljudet nog är bra. Har testat en 630-RDS och den får ju pisk av min gamla AX-550. Lutar nog åt att fundera vidare runt Dax fina beskrivning. Känns lite giftigt att köra 670:n på max bara...
Det är väl det där med klangmatchning som får lida...men man kan inte få allt.....

Carl-M: Man kan köpa 963SA på komplett.se för 4800:- men då är det väl knappast multiregion.....

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/02 :  11:24:19  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ja, det är ju ett dilemma det där. Jag tycker inte att hembioförstärkare är tillräckligt bra på två kanal. Förr fanns det påhängsförstärkare - processor med inbyggd effektförstärkare för 3 kanaler (bl. a. från Yamaha) men de verkar borta nu. Åtminstone inom rimliga prisklasser. Så, lösningen kan vara att skaffa en hemmabioreceiver och köra den i "tape-loopen" på den vanliga 2-kanalaren när man kör bio.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/02 :  13:37:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Sen är ju frågan om man håller sig kvar vid den specade kombon, om man kan använda 5.1 SACD M-ch mellan DVD och hembioburken om nu den har 5.1 direkt-ingång.....och sedan Main L-R via stereosteget. Låt mig också gissa att om H/K-låddan haft separerbart för-slutsteg så hade man sluppit volym-max eländet.

/L

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:04:01  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Om man kan separera för och slutsteg i tvåkanalstärkaren så hamnar man i den sitsen att man använder biostärkaren som försteg och tvåkanalaren edast som slutsteg. Kanske förlorar man lite ljudkvalitet på det sättet?
Annars så verkar det helt OK. Då kan man söka en bra tvåkanalare som inte måste ha en Processoringång
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:19:31  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Om man kan separera för och slutsteg i tvåkanalstärkaren så hamnar man i den sitsen att man använder biostärkaren som försteg och tvåkanalaren edast som slutsteg. Kanske förlorar man lite ljudkvalitet på det sättet?
Annars så verkar det helt OK. Då kan man söka en bra tvåkanalare som inte måste ha en Processoringång

Men undviks inte den problematiken om man kör via tape-loopen på 2-kanalaren? Då behöver man ju bara ha biostärkaren igång när man kör bio (och låter den driva bakhögtalarna), men när man kör vanlig 2 kanal så använder man 2 kanalaren som vanligt.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:38:32  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Roland

Då uppstår ett annat problem, stärkaren måste ha en tapeingång. Jag vill helst inte bli låst i valet av stärkare. Det verkar skumt att inte tillverkarna i dagen läge har förstått att en ingång för biostärkaren är något som vi konsumenter vill ha.
Fungerar det bra att koppla in via tapeingången så skulle det inte göra ont om det fanns på den stärkare jag vill ha när jag har lyssnat runt.
Hur är det med ljudnivån? är det max på den ingången?

Mvh Niclas
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:55:26  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:

Då uppstår ett annat problem, stärkaren måste ha en tapeingång.

Men det har de allra flesta förstärkare idag, faktum är att jag inte har sett någon som inte har åtminstone en tape-loop.

quote:

Det verkar skumt att inte tillverkarna i dagen läge har förstått att en ingång för biostärkaren är något som vi konsumenter vill ha.

Arcams Diva serie (A65, A75, A85) har det tror jag. Har inte de en knapp på framsidan som kopplar in en processor? Jo, det har de vill jag minnas.

quote:

Fungerar det bra att koppla in via tapeingången så skulle det inte göra ont om det fanns på den stärkare jag vill ha när jag har lyssnat runt. Hur är det med ljudnivån? är det max på den ingången?

Borde fungera bra tycker jag, biostärkaren driver de tre bakkanalerna medan framkanalerna kommer genom tape-loopen. Man ställer volymen på 2-kanalaren till något högt läge, sedan styr man bioljudet - inklusive framkanalerna - från biostärkarens fjärr. Borde fungera fint. Jag har inte provat själv, men detta är den lösning som jag har blivit rekommenderad när jag har kollat upp lösningar för min 2 kanalare. Men jag låter det vara, jag vill egentligen ha en påhängsförstärkare utan egen radiodel och än så länge har jag inte hittat en inom rimliga prisklasser.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:34:52  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Arcams Diva är klart intressant. Amplifixen och Krells lilla har också bioingång. Jag vill ha en ren tvåkanalsstärkare för att inte behöva ha min bioförstärkare som försteg vid tvåkanalslyssning, annars behöver jag ett försteg som skickar signalen direkt till utgången vid filmtittandet.
Du skriver att nästan alla förstärkare har tapeingång, vilka i hyffsad prisklass har det inte? Hmmmm Ska kika lite på nätet i kväll.

Niclas
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/02 :  22:47:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hm, Krell och Amplifix, låter som laxarna är ute och seglar igen. För att kontra detta, hur billig/hyfsad hembioprocessor med 5.1 line-out torde det finnas då? Är det AVR2550? Eftersom en HK670 (verkar vara på utgående) står på menyn, skall man istället gå på en direkt 4550? Vilken kombo ger bäst ljud tro...? (670+2550 alt. 4550)

/L

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:25:00  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Lucifer

Vi är inte ute efter att nämna eller att klämma någon. Det var bara en liten uppräkning på dom stärkare som har en "bioingång" Det kan finnas fler stärkare än så.
Kriteriet på biostärkare/reciver är att det finns PreOut för frontkanalerna.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:39:14  Show Profile Send dax a Private Message
Det där med max på två-kanalaren kan du ju testa dig fram med! Jag tror inte att du måste köra via tape-loop på 2-kanalaren, det går med en vanlig ingång. Om man kan kan kringå problmet med volymrattandet via tape-loopen vet jag ej.

Jag kör en Edison Triod som slusteg i hemmabion via ett surroundförsteg och Edisonen ensam för 2-kanals-lyssning. Funkar fint!

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:44:56  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Dax

Hur har du kopplat?
Är inte Edison ett rent slutsteg med en pot? Har du en ingångsväljare på det? Hur står det med impedanserna mellan biostärkare och röringången?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/03 :  10:30:35  Show Profile Send dax a Private Message
Edisonen är en integrerad förstärkare med volympot och ingångsväljare för tre kanaler.

Jag har kopplat enligt beskrivningen nästan längst upp! Alltså om man tittar på Edisonen så är ingång ett till en separat CD-spelare (här skulle man kunna ha en DVD-spelares analoga ingångar om vill). Ingång två får en signal från förstegets pre-out för frontkanalerna. Slutligen så sitter frontarnas högtalarkablar på Edisonen. Jag växlar mellan ingångarna beroende på om jag tittar på film eller lyssnar på musik. Vid filmtittande skickar jag Edisonens volymkontroll i botten och justerar volymen från försteget. Vid musiklyssnande använder jag Edisonen som vanligt!

Vad gäller impedanserna så vet jag inte! Jag kollade specen för mitt försteg, men där står det endast om ingångsimpedansen som inte är intressant i det här fallet. Jag hittade inget om det vanliga slutsteget(som är matchat med försteget och som användes innan Edisonen skaffades) heller för eventuell jämförelse med en Triods ingångsimpedans.

Jag ska se om jag hittar något på nätet!

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/03 :  10:37:32  Show Profile Send dax a Private Message
Gud hör bön och internet har svaren!

Förstegets utgångsimpedans är 1kOhm.
Edisonen har jag inte hittat några siffror på, men jag antar att det finns någon som sitter på dessa.

I vilket fall som helst så fungerar det bra!

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/03 :  12:00:01  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Det är ju många som har lovordat Edison och en bättre begagnad ligger inte så högt i pris, kanske det skulle funka hos mig också. Det jag är lite orolig för är hur länge rören håller. Om den ska gå till frontarna i bion så får den stå på ganska mycket, jag kör stärkaren nästan jämt när jag ser på tv.
När du vrider volymen till max brusar det ur högtalaren något eller är det tyst? det skulle nog irritera om det susade ur högtalaren när det inte är en massa pangpang hela tiden.

Niclas
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/03 :  12:34:08  Show Profile Send dax a Private Message
Vad gäller bruset så tycker jag att det är försumbart. Det är snarare försteget som är orsaken till det mycket måttliga bruset. Jag hade ett annat försteg förut som verkligen brusade så att jag blev tokig!

Rören är ju inte billiga! Jag har Kr VV32B som är löjligt dyra (allt är relativt) om det överhuvudtaget går att få tag i dem idag. Som tur är ska rören hålla väldigt länge. Jag tittar inte så mycket på film längre så för mig är det inget stort problem.

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/03 :  16:50:58  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag höll på och trixade med att få ihop bio och 2-kanal...
Slutade med att jag sålde bioförsteg och antagligen slutsteg och köpte en enkel integrerad Yamaha biostärkare och separerar bio från 2-kanal helt. Visst det blir 2 anläggningar, men jag tycker jag tjänar på det ändå, då jag prioriterar 2-kanal mycket mera.
Då jag gärna byter tex högtalarna emellanåt så blev det för jobbigt och dyrt att få det klangmatchat till bio också. Det blev ju lite mer att byta...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/03 :  19:05:06  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Har du två rum då? Ett för bio och ett för tvåkanalAtt ha två anläggningar skulle vara kul, då jag är nöjd med min biodel i dag så är det på tvåkanalssidan som jag vill lägga krutet. Tyvärr har jag inget rum "över" som jag kan använda till bara tvåkanal.
Kanske det går att bygga på i garaget eller så får jag vänta tills ungarna börjar flytta hemifrån

Niclas
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:23:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
nl: Ingen fara på taket, läste fel i hastigheten..

Men man måste erkänna att svaren på denna tråd ställt till det en hel del, det verkar ju fungera, enklare hade ju varit om alla sagt "Glöm det!" - "Problemet" är ju att dela på en DVD, som även lasrar CD-skivor. DVD-V blir ju bio och CD = Stereo... och jag har också två rum...

/L

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:00:17  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Lucifer

Det är ingen fara på taket här inte.
Håller inte med om att man bara kan säga "glöm det" Eller var det inte så du menade? Det här ger ju alla oss bioanhängare en möjlighet att köpa den bästa tvåkanalsförstärkaren utan att behöva oroa oss för att den i förväg ska passa in i en biouppsättning.

Niclas

Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:28:49  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Kan man inte använda en högtalarväxel för att på så sätt kunna använda frontarna både till bio och som renodlade HIFI-återgivare? Har inte denna lösning själv men har funderat på det efter att ha pratat med lite handlare om hur man kan lösa just detta problem. Man skulle då koppla frontarnas lågnivåutgångar från bio-stärkaren till växeln och göra på något mnotsvarande sätt med stereostärkaren (finns det lågnivåutgångar på stereosträkare eller kopplar man då högnivå?). Sen ska det bara vara att välja på växeln, bio eller stereo.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000