HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sperling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:44:37  Show Profile Send Henrik a Private Message
En kompis var för några veckor sedan och lyssnade på ett par av Roger Sperlings stora horn och kom tillbaka helt lyrisk. Har inte hört talas om honom innan min polare nämnde honom och jag kunde inte följa med(), men tydligen är det grymt effekttåliga hornladdade högtalare han förespråkar. Någon som vet någonting om hans skapelser? Är dom nå't att ha?

Lyssningsintryck någon?

Henrik

You might be an engineer if . . .

. . . you have no life and can prove it mathematically

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/06 :  10:49:45  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En kompis var för några veckor sedan och lyssnade på ett par av Roger Sperlings stora horn och kom tillbaka helt lyrisk. Har inte hört talas om honom innan min polare nämnde honom och jag kunde inte följa med(), men tydligen är det grymt effekttåliga hornladdade högtalare han förespråkar. Någon som vet någonting om hans skapelser? Är dom nå't att ha?

Vem är Roger Sperling? Jag har konstruerat och framför allt byggt en hel del horn i mina da'r (dock mest för PA ändamål). Jag har även läst en hel del literatur om horn men jag har aldrig hört talas om Roger Sperling Din kortfattade beskrivning låter ju intressant ... Har du någon mer information? Stora horn är ju alltid intressant ...

Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2002/08/06 :  13:03:20  Show Profile Send LJN a Private Message
-Visst känner man till Roger Sperrling! Kom i kontakt med honom på 70-talet då han var verksam i Linköping. Var på den tiden en riktig HiFI guru med många kontroversiella åsikter, men vilka "HiFI-gurus" har inte det. Tillverkade då egna försteg och slutsteg, samt modifierade dåtiden engelska "lågpris" skivspelare Connesiur.

Han hade en serie högtalare i produktion, en av dom större var försett med bashorn på ca. 300 l med 12"-philipselement, ett enkelt mellanregisterhorn med Philips AD5060M tror jag.... Diskanten var högtalarens styrka enligt mig, ElectroVoice T35A, observera att det ska vara "A" varianten. Hade själv ett par och var helnöjd ett par år innan jag kom i kontakt med Carlsson OA12, OA14, OA116 och till sist OA2212 som jag också alla har ägt! Sperrlings styrka var framförallt verkningsgrad och dynamik på köpet. Tonalt så var det kanske inte perfekt men vilka horn är det, bashornet var tämligen "kort"

Sedan kom jag i kontakt med Bo Hansson i Karlskoga men det är en annan historia....

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/06 :  14:00:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
LJN,

Tack för informationen ... Man lär sig ständigt nya saker

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000