Jag har blivit erbjuden att få köpa en gammal pro logic phängsförstärkare av en handlare här i stan. Den låg bara och skräpade ute på lagret och när jag nämnde att jag skulle behövt nåt dyligt kom han på att han sett den under nån hög.. En fekhundring elelr nåt skulle han vilja ha för den. Nå till själva produkten.. Märket är av Surround Sound Audio (eller nåt liknande kommer inte riktigt ihåg.. logon var iaf SSA). Den har ingen dsp eller sånt tjafs utan det är justering av center nivå, val mellan phantom off eller vanlig center. Sen är det nivå justering mellan fram och bak och även en master volym. Den har inbyggd förstärkare för center och front även om det inte handlar om några våldsamma effektuttag. Sen finns det självklart lågnivå för all utgångar inklusive en sub utgång. Vad tror ni? Är den värd en femhundring? Jag har inget problem med att det bara är prologic. Jag vill ha surround till en billig peng iaf nu från början innan man byggt upp hifi sytemet ordentligt. Sen har jag aldrig upplevt att det är sån enorm skillnad mellan pro logic och dolby digital. En del filmer upplever jag har mer atmosfär i pro logic än i DD.
Om den har som du skriver lågnivåutgång för alla kanaler så kan det väl vara ett vettigt köp. Då kan du ju använda den som dekoder samt förstärkare till center- och surroundhögtalarna, och använda din "riktiga" förstärkare till huvudhögtalarna. Men Dolby Digital är mycket bättre än Dolby Pro Logic. Eftersom surroundhögtalarna är i stereo så ställs dock lite högre krav på centrerad lyssningsposition. Och eftersom surroundhögtalarna dessutom skall återge ett större frekvensomfång än vid Dolby ProLogic, så ställs det dessutom lite större krav på surroundhögtalarna.
Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P