HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Running in HiFi components!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:04:44  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Håller med dig CC...

Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:51:28  Show Profile Send CC a Private Message
Rebo: Visst kan man tillverka förstärkare (och elektronik rent allmänt) efter mätutrustning. Men jag tror mig veta att de flesta seriösa tilverkare idag verkligen lyssnar sig fram i slutändan!
Eller tror du att tillverkare av tungviktare såsom Krell, Mark Levinsson, Dynamic Precsion osv. mäter sig fram till ett paket som sedan slås in och levereras till kund?
Då så skulle det väl inte finnas så många olika konstruktioner på marknaden?
Mina erfarenheter är att det i allra högsta grad saknas möjligheter att mäta sig fram till det sista välljudet... Inte med dagens utrustning iallafall... Men jag kan ha fel? Snart står det kanske svarta lådor som tynger hyllplanen hos våra handlare där de både mäter o låter näst in till perfekt? Eller bättre? Då kommer nog HiFi bli lite tråkig... Inge mer DIY för mig längre

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:17:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Klart de både mäter och lyssnar, men första steget är att simulera alla elektronik. Att lyssna är ju också roligare än att mäta . Vid en lyssning kan också fel som man kanske missade vid mätningen uppdagas, och då får man gå tillbaka och mäta/simulera igen för att hitta åt det.

Dynamic Precisions steg är ett utmärkt exempel där konstruktören har kommit på några finurliga lösningar som resulterar i ypperlig mätprestanda. De mäter verkligen snyggt. Inte så konstigt att många tycker de låter bra också.

Min ståndpunkt är att det inte saknas något vad gäller att mäta kvalitén på en förstärkare. Men sen kan man inte ”mäta” eller veta vad en viss person kommer att tycka om för ljud. Vissa gillar helt enkelt inte ett helt rent/ofärgat ljud, medan andra gör det. Så ditt scenario med identiska svarta perfekta lådor lär inte inträffa.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:24:48  Show Profile Send CC a Private Message
HeHe, jag har en perfekt svart låda Heter DP6.4

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:30:49  Show Profile Send CC a Private Message
OBS! Mitt steg har en tydlig fyrstegsfaktor!

1. Kall:
2. en timmes uppvämning:
3. en dags uppvärming:
4. massor av dygn senare:

OBS! Garanterat ingen inbillning eller "tillvänjingsfenomen" i detta

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:37:54  Show Profile Send audiogear a Private Message

Punkt 4 beror garanterat på tillvänjning.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:40:44  Show Profile Send CC a Private Message
tror du de

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:51:34  Show Profile Send audiogear a Private Message
absolut, vad skulle det annars kunna vara . Att komponenterna i steget ändrar egenskaper i flera dygn efter påslag låter fullständigt orimligt.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:56:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Varför är det orimligt? Omätbart?

Undrar bara pga att du verkar så säker på din sak.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:00:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Låt oss då få höra om en enda förklaring till att det skulle vara rimligt med ljudförbättring efter flera dygns påslag av redan inspelad produkt.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:15:56  Show Profile Send audiogear a Private Message
Vad jag vet så förändras inte egenskaperna under så lång tid och det uttalandet baserar jag på samtal med doktorer inom elektronik.

Men som Knoppen sa: Låt oss få höra någon vettig förklaring på detta. Jag är givetvis beredd att ändra min ståndpunkt om en sådan kommer fram.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:50:29  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tyvärr så använder jag bara mina öron.. känner inga doktorer (mer än min husläkare..) som jag kan fråga.. så jag har väl inte mycket att komma med.

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:57:55  Show Profile Send audiogear a Private Message
Neodynium:

Huruvida öronen är bättre än mätningar på att avgöra om en produkt är bra har ju diskuterats bl.a. i tråden:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12989

och angående tid för stabilisering av elektronik efter påslag i tråden:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12518

Men frågan om vad som är mest att komma med, vetenskapliga fakta eller lyssningsintryck är fortfarande olöst.

Alla s.k. experter inom elektronik som jag talat med har ju också avfärdat pratet om inspelning av elektronik som larv. Alltså går vi bara runt i cirklar.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:27:42  Show Profile Send Rebo a Private Message
audiogear: Lyssna, mäta och veckolånga uppvärmningstider har diskuterats i flera trådar, betydligt äldre än länkarna ovan. De äldsta är nog så pass gamla att de tom är borta från arkivet nu.

Det var iaf lika uppenbart då som idag att ingen av sidorna kommer att ge med sig i första taget. Vissa vill helt enkelt inte blanda in vetenskap i deras hobby, medan andra har svårare att låta bli

CC: Så du var DP ägare. Då har du gjort du ett bra val

Edited by - Rebo on 2003/05/05 22:30:04
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:44:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Enligt mannen bakom audioquest så sker inspelning av kablar genom att dielektrikummet mättas, det uppstår en slags jämvikt. När ingen spänning är på kabeln går jämvikten tillbaka dvs efter tillräckligt lång tid är kabeln som "ny" igen. Kan det var så att materialet som ligger runt kopparbanorna på kretskorten beter sig likadant? eller några andra komponenter i apparaterna? Att det handlar om värme är ju uteslutet då den termiska jämvikten ställer in sig förhållandevis snabbt (precis som Audiogear säger och jag tror han har helt rätt).

En andra idé: Om man kopplar ur en apparat och lånar ut den i en tid så är det sannolikt att man inte spelar med resten av stereon. Då kommer processen med kablarna sätta igång och jämvikten rubbas. När man sedan ett par dagar senare kopplar in cd:n eller dylik apparat så är det egentligen återinspelningen av kablarna man upptäcker, alltså inte att apparaten blir mer "uppvärmd".

Tror kanske att någon av ovanstående förklaringar kan var rimlig (antar att killen bakom AQ vet vad han snackar om).

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/06 :  08:50:38  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Att det handlar om värme är ju uteslutet då den termiska jämvikten ställer in sig förhållandevis snabbt (precis som Audiogear säger och jag tror han har helt rätt).

Det var nog Rebo som sa det i tråden jag refererade till ovan. Däremot tror jag att han har helt rätt.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/06 :  08:58:04  Show Profile Send Rebo a Private Message
Klart jag har Men att spela in kablar och mättade dielektrikumm är jag lite skeptisk mot, då det ändå rör sig om växelström, men man vet ju aldrig
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/06 :  09:18:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
På mässor låter det oftast bäst i slutet av mässan när anläggningen har fått stå på i några dygn.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:25:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har inte gjort någon forskning själv på området utan jag refererar helt till AQ:

quote:
Q. Do AudioQuest cables require a break-in period?
A. Yes. In fact, all cables require a break-in period - even so-called "lampcord" cables that are often supplied with speakers. "Break in" is a misnomer. What's really happening is that the insulation (or dielectric to give it its proper name) is being "formed". This "forming" is caused by the dielectric absorbing energy from the conductor when a signal is present (i.e. when current is flowing). Every cable requires something to separate the negative conductors from the positive conductors - a dielectric. However, because the dielectric is in direct contact with the conductor, it will interact with the conductor whenever a current flows, absorbing energy from the conductor. What the dielectric does with that energy once absorbed depends upon its quality. PVC releases the energy back into the conductor a split second later, causing a kind of "smearing" of the signal. In contrast, Teflon absorbs significantly less energy in the first place, turns most of the energy into heat, and whatever energy remains is released back into the conductor virtually instantaneously. This causes significantly less damage to the signal which is why - all things being equal - a cable with Teflon insulation will sound better than the same cable using a lesser dielectric. This absorption of energy causes the molecules in the dielectric to be rearranged from a random order into a uniform order. Once the molecules are fully rearranged, the cable is said to be "broken in". The dielectric will now absorb less energy from the conductor, causing less harm, and improving performance. To ensure that the cable stays "broken-in", there must be a signal present in the cable at all times. It's obviously not practical to have your system playing 24 hours a day every day, but you can at least leave the components switched on. Even when there is no music playing (i.e. there is no current flowing down the cable), there is a potential present. This will ensure that your cables (as well as your components) remain at the peak of their performance. However - and this is the important bit - if there is no signal present in the cable at all (i.e. if the all the components are switched off, or if the cable is disconnected), the molecules will rearrange themselves back into their random order. In other words, the cable is almost like new again!

Taget från AQ´s hemsida...

Edited by - Rydberg on 2003/05/06 11:26:01
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:16:39  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag vet inte om jag köper de argumenten, men jag är knappast någon expert på området. Det finns många exempel där hifi tillverkares försöker presentera rena felaktigheter som sanningar. I detta fall har jag har lite svårt att accepterade att en varierande musiksignal, som trots allt är en AC ström som går fram och tillbaka genom kabeln, ska kunna orsaka någon konsekvent förändring hos dielektrikummet. Om strömmen går i en riktning och detta påverkar dielektrat åt ena hållet så borde det utsättas för motsvarande påverkan åt andra hållet då strömmen sedan vänder.

Vissa saker han skriver är jag tom mycket skeptisk till.

T.ex. “Even when there is no music playing (i.e. there is no current flowing down the cable), there is a potential present.”

Undra hur han får det att gå ihop med ohms lag. Har kabeln oändlig resistans kanske?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:36:15  Show Profile Send audiogear a Private Message
Hans argument är ju rent ut sagt skrattretande:

Först säger han:

"This "forming" is caused by the dielectric absorbing energy from the conductor when a signal is present (i.e. when current is flowing)."

och sedan säger han:

"To ensure that the cable stays "broken-in", there must be a signal present in the cable at all times." It's obviously not practical to have your system playing 24 hours a day every day, but you can at least leave the components switched on. Even when there is no music playing (i.e. there is no current flowing down the cable), there is a potential present. This will ensure that your cables (as well as your components) remain at the peak of their performance.

Kombinationen av dessa uttalanden visar att mannen inte vet vad han talar om. Han säger alltså att det krävs en signal för att kablen ska förbli inbränd. Men vad har menar med "signal" har han definierat högst upp (ström måste flyta genom kabeln). I nästa andetag häver han ur sig att det räcker med att ha systemet påslaget utan någon musik spelande (dvs utan att någon ström flyter). Detta är ju så motsägelsefullt som det kan bli.

Att han inte heller behärskar Ohms lag har Rebo redan påpekat.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:44:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Helt sanna uttalanden (av Rebo), om ingen insignal är närvarande brukar spänningen ligga på runt +/- några millivolt (blir inte så mycket ström med den spänningen).

Det är dock sant att det ligger ett par millivolt där och pendlar, har ni byggt själva vet ni ju att man vill få den så närma noll som möjligt och just att den pendlar är typiskt signum för återkopplingen.

Dessutom är det ju inte gurun själv som har skrivit utan marknadsföringsavdelningen, sådan slänger sig ju alltid med halvsanningar och fel. Samma sak gäller de flesta företag inom teknikbranschen (har insyn).

Edited by - Rydberg on 2003/05/06 12:45:23
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:56:30  Show Profile Send audiogear a Private Message
Rydberg:

Jag tror att det som Rebo(och alla andra hoppas jag) tyckte var konstigt är att han hävdade att det finns en potential(skillnad) närvarande samtidigt som det inte flyter någon ström. Storleken på denna potential är ju en annan fråga.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:04:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rydberg: jag förstod även tidigare att han antagligen syftade på den lilla DC offset som finns. Men att vissa personer kanske inser detta gör inte att det ändå ser OK ut som det står skrivet där nu. Och frågan hur en AC spänning kan åstadkomma någon konsekvent förändring åt ett visst håll hos ett dielektra kvarstår fortfarande.

Varför skulle en återkoppling orsaka att offseten pendlar mer än annars?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:06:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo jag förstod det (kan läsa). Det går inte ihop, som jag sa så är det antagligen marknadsföringsavdelningen som skrivit detta. Med ett par millivolt blir strömen ca 0,1mA (beroende på impedans), den är så liten att det skriver "no current is floating". Å andra sidan så är ju spänningen bara ca 10 ggr större och den borde kanske oxå försummas enligt resonemanget ovan.

Men helt klart, en spänning kan ju inte ligga om ingen ström flyter (underförstått: att impedansen inte är oändligt stor)

Edited by - Rydberg on 2003/05/06 13:13:40
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000