HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Running in HiFi components!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:15:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sedan är ju dessutom dielektrikum hos högtalarkablar av minimal betydelse då det är induktansen som ger den allra stösrta påverkan där. Komiskt uttalande att blanda in blajprat om olika dielektrikum hos högtalarkablar!

Ett tips om man är "orolig" för det AQ skriver om är ju att använda vanlig luft som dielektrika! Det hade inte AQ tänkt på, eller?

Välgt många "----" i AQ:s text också. Det brukar sällan behövas om man skriver texter som handlar om naturvetenskapliga saker.

Håller även med ovanstående talare om deras övriga kritik mot AQ:s textharang. Det är förstås deras kritik som ligger närmast till hands att skriva om.

Men texten var väldigt underhållande faktiskt! Jag fick mig ett gott skratt!

P.S. Jorma, att det låter bättre i slutet av mässan kan ju ofta bero på att de justerar in saker och ting. Bl a på Arkenmässan så var det flera utställare som nämnde att de hade justerat på placering, m m, t ex. Det är ju svårt att enbart hänföra det till en enda s k "inspelningsparameter". Kanske ocks besökarantalet är mindre sista dagen, då blir det automatiskt bättre ljud eftersom det är färre folk som springer runt och småpratar i nbakgrunden. (?) Färre störningsmoment helt enkelt kanske!? D.S.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:21:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok Rebo, att den pendlar är ju regleringen man ser, återkopplingen är ju till för att få O dc offset. Skit i det nu, vi vet båda vad vi menar.

Det där med dielktrikumet är ju en ändring som sker vinkelrätt mot strömmen. En flod flyter och stänker lite vatten då och då upp på stranden vilket ledar till att stranden blir våt, det spelar ingen roll vilket håll floden flyter åt, det är stänkandet som håller floden våt som är viktig. (roliga analogi va)

Tror det är ungefär så han menar OBS OBS OBS säger inte att det är så, har ingen uppfattningen egentligen

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:26:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Knoppen, de har tänkt på det och vakum vore bäst, dock jobbigt att praktiskt genomföra. Kan ju passa på att fråga om du är "kabelmänniska" dvs tycker det är viktigt med kablar?

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:26:51  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hehe, ja det var en kul analogi Men jag vet inte om jag köper det.

Om det ligger en liten plastbåt vid vattenkanten så kommer den först att åka med vattenvågen upp, för att sedan följa med vattnet ner igen
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:29:28  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Om det ligger en liten plastbåt vid vattenkanten så kommer den först att åka med vattenvågen upp, för att sedan följa med vattnet ner igen

Är det så säkert?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:32:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
audiogear: Nej
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:33:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rebo, ärligt talat vet jag inte heller om jag köper det

Att det går att "spela in" kablar tycker jag mig dock ha lyssningsbevis på...

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/06 :  14:58:23  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Personen(erna) som skrev artiklen i hifi+ kör förmodligen inte in sina splitter nya bilar heller.. De pressar dem till max och allt är ok

Allt som är mekaniskt måste "brytas" in för att ge ett bra resultat. När jag köpte mina Dali för en herans massa år sedan var basen rent ut sagt skit, inte tillstymmelse till djupa toner eller tryck. Slängde 3 filtar över dem, ställde dem tätt intill element mot element och fas vände ena. Spelade techno och rock nonstop i 2 dygn. Sedan satte jag mig ner för första gången och verkligen lyssnade. Vips, helt ny dynamik och bas. Tog sedan ytterliggare 3 veckor innan allt var inspelat. Efter de 3 veckorna hörde jag ingen förbättring utan högtalarna presterade den djupa lugna bas de gjorde i affären vid demo lyssning.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/08 :  02:45:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Knoppen
P.S. Jorma, att det låter bättre i slutet av mässan kan ju ofta bero på att de justerar in saker och ting. Bl a på Arkenmässan så var det flera utställare som nämnde att de hade justerat på placering, m m, t ex. Det är ju svårt att enbart hänföra det till en enda s k "inspelningsparameter". Kanske ocks besökarantalet är mindre sista dagen, då blir det automatiskt bättre ljud eftersom det är färre folk som springer runt och småpratar i nbakgrunden. (?) Färre störningsmoment helt enkelt kanske!? D.S.

Jag har varit utställare på 3 mässor nu (Arken, CES och Stockholm) och inga ändringar gjordes under det att dom pågick. Grejerna ställdes upp kvällen innan mässorna och det var lika knökfullt av folk samtliga dagar i vårt rum på Arken och Stockholmsmässan.
På CESmässan var det glesare med folk, men ungefär samma mängd hela tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2003/05/08 :  07:36:37  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
intressant förklaring från audioquest:

att molekylerna skulle "formeras" av det elektriska fältet när strömmnen flyter! Det kan möjligen vattenmolekyler i flytande fast göra (små och lättrörliga) men inte polymera molekyler som teflon och PVC, inte så att effekten blir bestående efter att det elektriska fältet försvinner.

Men han har en poäng i att PVC skulle ha större påverkan än Teflon, vilket då skulle kunna bero på att teflon är mera polär molekyl än teflon. Skulle detta vara sant, skulle polyeten vara det ideala valet som isolator , eftersom den molekylen är ännu mera opolär!

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000