HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nye OP amper i Advantage S150
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/05/03 :  13:55:06  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Nå har jeg byttet ut opampene i Advantage S 150.

De nye er fra LC-audio. Burr Brown 2134pa var typen som satt orginalt.

Det var en bra oppgradering i lyden. Det var som å gå fra Amplifix til Advantage S150 .
Det er den samme lydsignaturen i forsterkeren, bare alt har blitt vesentlig bedre. Jeg har nå fått en fantastisk lugn i lydbildet, dynamikk er også bedre. Det er også mere nivå i övre bass (som var Avdantage S150 sitt svakeste område)

Base Technology
Nordic Sound Design

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/03 :  14:17:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Miles! Vad kostade denna moddningen???
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/05/03 :  15:06:43  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
De opampene fra LC audio kostet 1400 kr.

www.lcaudio.dk/com/type3.jpg

De er også lett å montere selv, da opampene sitter i sokkler på S 150.

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:08:42  Show Profile Send drgreen a Private Message
intressant miles...jag antar att det funkar att byta i mina s250 på samma sätt :-)
om skillnaden är lika stor som mellan s150 och amplifix är inte skillnaden stor...den är ENORM!
förresten miles så står 390s hemma hos mig å spelar in sig

Edited by - drgreen on 2003/05/03 22:09:47
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/03 :  23:06:42  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker det verkar mycket underligt att Bladelius inte har satt in sådana saker i slutsteget från början om de nu verkligen gör så stor skillnad.
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:12:25  Show Profile Send lambda a Private Message
Hej Gebex!

Varför är det så underligt? Då måste det vara lika underligt att modda en Rotel, Sony eller vad du vill för märke CD-spelare. Bara för att Miles upplever detta lyft så kanske inte Herr B håller med.

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:52:26  Show Profile Send Gebex a Private Message
När man gör en "billig" sak så snålar man in en hel del på komponentkvalité. S150 kostar ca 30.000 den är mao inte billig och bör vara uppbyggd av mycket bra komponenter.

Sedan är det naturligtvis så som du säger. Det är inte säkert att herr B håller med om att den är bättre efter moddningen. Jag kan bara gratulera Miles som tycker att det har blivitt ett så stort lyft för endast 1400 kr. Grattis
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/04 :  10:09:05  Show Profile Send lambda a Private Message
Hej Gebex!

Vad skulle orginal opa:arna kostat hos en moddfirma? Vad skulle pris skillnaden ha blivit? Inte 1400 kr, så det är inga gigantiska skillnader vi pratar om. Vad identifierar en bra OP? Signal/brus förhållande, utföra vissa operationer felfritt, förstärka signalen efter önskat mått? Eller är det vad konsument upplever som gott ljud?

Tycker du att rotel är billiga eller Sony för den delen? Sony´s dyraste slutsteg kostar 95 000, en av deras "mellan” CD kostar 20 000 kr. Rotel´s RB 1090 kostar 26 000 kr.

Hade någon skrivit att de bytt opa:ar i en 1090 hade du förmodligen inte höjt på ögonbrynet, eller?

Gebex vet du vilken komponent (del) som är dyrast på en HIFI-produkt? När du skriver ”bör” vara uppbyggd med bra komponenter, så är nog ”bör” nyckelordet. Frågar du Harmony så tycker de att t.o.m att en Accuphase har sina brister i sitt komponent val.

Du tycks tro att Advantage produkterna är ett kompromiss lösa byggen.

Alla producenter ”snålar” in någonstans i konstruktionen. Det skulle vara intressant att veta vad Bladelius betalar för sina låda och sedan jämföra med vad Rotel betalar för sin. Skulle tro att lådan som Advantage använder utgör en större del på slutpriset kontra lådans del av slutpriset på Rotel (egna spekulationer). Självklart så spelar produktions volym in också.

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/04 :  10:58:00  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hej, Lambada

De flesta produkter som Sony (värdens största producent av konsumentelektronik) och Rotel gör är betydligt billigare de priser du uppger. Det var dessa produkter jag tänkte på. Här sparas det nog in en hel del på valet av komponenter.

De komponenter som normalt är dyrast i en HiFi-produkt är vad jag har hört nätdelen och displayer. Jag blev själv mycket förvåna när jag hörde displayer utgör en så stor kostnad.

Jag tror inte att Advantage inte gör kompromisser. Det gör alla. Man bör dock vara medveten om att deras billigaste slutsteg S150 kostar mer än Rotel RB 1090 som antagligen är referenssteget från Rotel (om man inte blandar in Rotels andra märken). Att man då har sparat på så billiga komponenter som enligt Miles gör så stora skillnader tycker jag verkar underligt. Det är som du säger lambada, prisskillnaden är antagligen inte så mycket att byta ut dessa delar som 1400. Advantage betalar inte heller konsumentpriser för sina produkter vilket gör att deras kostnad är ännu lägre.

Men om det är så enkelt att byta ut produkterna, kostar så lite och gör så stor skillnad så kan jag bara gratulera de som har upptäckt skillnaden.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:07:47  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså 1400kr för komponenter i en hifipryl skulle säkert göra 10k ut till kund.

Sen att det blev ett stort lyft är väl iofs inte så konstigt varken bladelius eller någon annan gör väl perfekta produkter, iaf inte för 30k ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:23:44  Show Profile Send Gebex a Private Message
Innan någon säger det. Jag vet att displayen inte utgör någon större kostnad på en S150 .
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:33:33  Show Profile Send Rebo a Private Message
2134 innehåller 2st opförstärkare per kapsel och en kapsel kostar ca 27kr från franell.

AD825, som LC audio använder, har en op per kapsel och kostar ca 53kr styck från farnell.

Jag undrar just vad denna OP igentligen gör i ingången på S150. Är steget kanske strömåterkopplat eller gör de en omvandling från singelended till balanserat?

Edited by - Rebo on 2003/05/04 11:34:42
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/04 :  12:38:15  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag tror steget är strömåterkopplat...den ad825 som lcaudio säljer är en med två kapslar samt påmonterat några avkopplingskondingar (kolla bilden miles länkar till)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000