Author |
Topic  |
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 19:49:12
|
Hur låter det? Efter vad jag hört skall det ha en "varm" klang. Vad innebär den "värmen" egentligen,för mig är "värme" förknippat med basen.Kommentera gärna,då jag funderar på att jämföra Bellinin mot min nuvarande lite smått åldrade Rotel-RC 972. MVH Magnus |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 10:38:41
|
Jag kan tyvärr inte uttala mig om Bellinin, men jag har haft och ägt både Paganini och Donizetti, samt lyssnat på Puccini. Det jag upplevde ljudet allmänt från Audio Analogue var just det där varma och jag ska nu försöka förklara.
Min uppfattning och erfarenhet är att Audio Analogue inte har ett analytiskt ljud. Diskant, mellanregister ochasen finns där och i bra balans. Ljudbilden målas upp vackert, men den där snabba, rappa och torra basåtergivningen saknas. Till en viss typ av musik låter detta underbart, till annat mindre bra om man nu tvingas vara kritisk.
Hoppas det gett dig några små ledtrådar. Det verkar vara ett mycket kompetent och trevligt försteg. Men se till att skaffa den med fjärr.
Mvh Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 11:52:13
|
Oj, svår fråga. Vad är "värme" egentligen? En effekt av "värme" kan man få om man flyttar högtalarna närmare bakväggen, då kan det bli mer "värme" i basen och mellanregistret. Men samtidigt blir ljudet långsammare och "snärten" saknas, vilket "värme" i en förstärkare eller CD-spelare inte behöver innebära. Det är svårt att i ord klä ljudmässiga kvaliteter, men se "värme" som en motsatt kvalité till "torrt" och "neutralt". För mig har "värme" med "mjukhet" att göra. Är ljudet hårt, framfusigt och "stickigt" så är det inte "varmt". "Varmt" innebär, för mig, ett lättlyssnat ljud som mer lyfter fram musiken som en helhet snarare än fokuserar på enskilda detaljer, "varm" elektronik kan ofta göra skivor med dålig inspelingskvalité till någotsånär njutbara. De kan verka "förlåtande" mot dåliga inspelningar. "Värme" kan innebära en sämre detaljupplösning än "neutral" och "torr", "analytisk", elektronik eller högtalare. Men "värme" är ingen absolut kvalité, utan det kan vara ett större eller mindre inslag i totalljudet.
En klasssisk förstärkare med "varmt" ljud, är NAD 3020i. Den har ganska mycket "värme" i sig. Jämför detta med NAD 306, som låter renare, neutralare, men även något hårdare (framförallt i diskanten). Det ljudideal som många verkar försöka få till idag, tycks vara ett i stort neutralt och slagkraftigt ljud med ett visst värmeinnehåll för att inte ljudet ska bli hårt eller stickigt. Audio Analogue sägs satsa mer på värme än mjukhet än många andra, och detta kan fungera väldigt fint med akustiskt baserad musik, men kanske något sämre med exempelvis techno.
"Värme" kan även finnas i kablar och har man ett hårt ljud från CD-spelaren så kan detta till viss del "tämjas" genom "varma" kablar.
Men det enklaste för att förstå "värme", är att jämföra olika produkter. Gå till din favorit butik och be dem demonstrera Audio Ananlogue mot elektronik som låter mer "kallt" och "analytiskt", och lyssna på hur du uppfattar skillnaderna.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|