| Author |
Topic  |
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 15:54:15
|
Jag undrar hur det kom sig att ni blev intresserade av hi-fi?
Själv upptäckte jag hi-fi genom min sambo. Innan jag träffade honom lyssnade jag bara på min bergssprängare av märket Sharp. När jag träffade honom bad han mig lyssna litegrann på hans LINN stereo. I början var jag inte särskilt intresserad måste jag erkänna. Men jag hade ändå jättesvårt för att lyssna på min bergssprängare därhemma. Allt lät sk*t helt enkelt Det slutade med att min bergssprängare hamnade uppe på vinden. Sen har jag varit med min sambo på en del hifi-butiker och lyssnat. Efter detta har mitt intresse växt och växt. Så på den vägen är det  |
Frågar man inget - Får man inget veta |
Edited by - Julienne on 2003/05/04 15:54:51 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 16:08:08
|
Mitt hifi-intresse är som säkert många andras sprunget ur "tuff-hembio" intresset. Några polare började prata om hembio och det verkade ju tufft, köpte en reciver och en jäklas massa högtalare. Väl inkopplat och testkört några veckor så åkte givetvis en cd-skiva in i dvd-spelaren och "Hoppsan!!". Kan det låta så bra med lite enkla hembio prylar, hur bra låter det då med en riktigt bra hifi-anläggning, sagt och gjort så köptes en integrerad 2-kansls förstärkare och återigen "Hoppsan!!".... sen var det totalt kört. Ut med alla små jobbiga högtalare och in med två fina istället. Kan säga att jag inte ångrat min "övergång" till hifi en enda sekund. Som tur är så jag väll nu kommit till en punkt då jag är väldigt väldigt nöjd med min anläggning, Visst finns det saker att förbättra, men jag kan också slappna av och bara njuta av musiken. |
Say's who!? |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 16:10:28
|
För min del började det när jag gick i 4an och fick min första stereo en dux reciver och en dual 1210 skivspelare och ett par hembyggda högtalare. Började rätt omgående titta efter bättre grejor men hittade inget jag tyckte var prisvärt så jag tröttnade efter ett tag skaffade en paketanläggning med separata delar en onkyo anläggning men tyckte det inte var roligt att lyssna. Dualen stod då hemma hos farsan tog hem den spelaren kopplade in och det var roligare att lyssna trots att det ljudmässigt lät sämre men det var driv i musiken. tänkte skaffa en begagnad dual 505 istället då att koppla in, hittade en begagnad hos tonläget fick en demonstration av den mot en linn basik sedan en linn axis och slutligen en LP12a jag ville inte ha någon dual efter det och mitt intresse hade vaknat på nytt, så det blev en begagnad axis som böts in senare med mellanskillnad till en ny LP12a som jag senare sålde behövde pengar sedan kom det in en basik och nu har jag LP12 igen. Försteg alternerar jag med mitt hembyggda rörförsteg och en linn LK1 slutsteget är hembyggt skall bytas ut såsmåningom högtalare är Index II med ku stone stativ skall åxå bytas såsmåningom mot Ninka hade jag tänkt. tja det var väl hur det började fram till idag kortfattat. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 16:17:28
|
Spännande att läsa! Jovisst, det finns ju alltid saker att förbättra, men det är väl det som är meningen. Att få det att låta maximalt bra i den prisklass man har råd med  |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:04:58
|
Det började när jag fick en kasettradio av mor och far när jag var en tvärhand hög. Började och koppla på en massa extra högtalare på den stackars bandaren, kan inte ha varit mkt högre än 0,3ohm belastning på stackaren.
Det tog fart när jag fick min första "riktiga" anläggning för hmm tror det var 23 år sedan. Hitachi reciever NEC kasettdäck Sonab vinylare Sony högtalare
Allt beggat och väl inkört.
Sedan började man så smått att byta upp sig, sakta men säkert. Första DIY projektet blev ett slutsteg med STK 86 hybridkretsar, 2*70 w, herrejävlar vad det låt bra tyckte man.
Snart kanske man är nöjd med ljudet, 20 år senare.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:11:20
|
Fick min första stereo när jag gick i 6:an tror jag. En Luxor med dubbelkassettdäck, radio, skivspelare. En så kallad skorsten. . Ligger idag på vinden hemma hos föräldrarna. Tyvärr trasig. Byggde själv stativ till högtalarna och flyttade dem runt i rummet för bästa ljud. Sedan i högstadiet blev det uppgradering. Fisher, separata delar, cd, reciever, skivspelare, kassettdäck och ett par jättehögtalare som inte lät roligt... men mycket . Började läsa HiFi och musik och böt ut del efter del allteftersom jag fick råd. Ju mer jag läste desto mer intresserad blev jag och ju snabbare böts grejer ut. För min del har intresset kommit genom en kombination av musik- och teknikintresse även om jag i dagsläget inte intresserar mig så mycket om det tekniska utan enbart om ljudet och musiken.
Har gjort en hel del felköp genom åren men har i och med det lärt mig en hel del. |
 |
|
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:27:08
|
När jag gick på extramusiken i realskolan på 60-talet hade man införskaffat en Philips Stereo-anläggning: grammofon, rörförstärkare och två högtalare. Musikläraren påpekade entusiastiskt att man kunde höra en triangel klinga i symfoniorkestern. Det var Hi-Fi, det! Tidigare hade symfonierna distribuerats till oss lyssnande fjuniga elever via en gigantisk radioapparat. Möjligen grundades mitt musik och hifi-intresse av dessa upplevelser. Det var mycket hype kring stereo på den här tiden. Kjell Stensson beskrev i Allt i Hemmet hur man kunde bygga sig en hifihögtalare. Fast man måste ju ha två, och det blev dyrt. Så småningom byggde jag och flickvännen oss ett par modifierade Carlssonhögtalare, sk popboxar. Med en Lencospelare och dito stärkare blev det välljud! Fast lite bastunt. Det där har förstås bytts ut genom alla år, bit för bit.
Ett tag var jag riktig fanatiker, läste allt jag kom över, konstruerade högtalare och hade mig. Men jag hade aldrig råd att förverkliga de värsta drömmarna, som tur var. Trots teknikintresset har nog musikintresset övervägt ändå. Men har man pengar och rätt inställning går det utmärkt att kombinera, jag känner personer som glatt lägger hundratusentals kronor både nya ännu bättre apparater samtidigt som dom ränner på alla tänkbara och otänkbara konserter i konsterthus och andra konstiga lokaler. |
 |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 20:14:48
|
Det började med hembio. En billig yamahareciver ersatter först av en dyrare HKreciever. Sen blev det inköp av finare högtalare, sen blev det ny cd, eftersom en cd för 4000kr låter så grymt mycket bättre än en dvd för 4000kr. Åtminstone min. Sen blev det bättre kablar och nyligen en SAT amplifix som sopade rent mattan och nu är HiFi det absolut roligaste intresset även om hembio också är kul. Fast när det gäller hembio är inköp av dvdfilmer minst lika viktigt, för att inte tala om MUSIK......man köper cdskivor som aldrig förr. Jag kan inte fatta hur man orkar sitta och lyssna på sin favoritmusik från en rutten microanlägggning? HiFi regerar. |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 20:39:16
|
Det började med att jag skulle köpa en ny stereo, så jag köpte lite handplockade grejor från hifi-klubben och några andra ställen. Det lät inte alls bra, ljudet var på tok för stickigt och ljust. Det lät dock bättre än det jag hade tidigare så jag lät det vara (studerade dessutom på gymnasiet så jag hade inga pengar). När jag väl började på högskola så fick jag mer pengar att röra mig med och bestämde att göra något åt saken.
Första gångens som jag själv tycker att det låter hifi om anläggningen var när jag bytte mina Dali Evidence 870 till mina nuvarande Jmlab Electra 920.1.... Shockartat var ordet |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 21:49:33
|
För min del började det i princip så snart jag förstod vad en högtalare var för nåt. Riktigt allvarligt blev det i och med att jag fick en kassettradio i julklapp. Den hade 4 högtalare (två bas och två diskant ). Jag var så imponerad av den att jag till och med började hävda att den slog ut pappas stereoanläggning av märket Kenwood med högtalare av märket Ljudex. Efter noggranna lyssningsjämförelser kunde jag faktiskt påvisa att vissa diskantljud hördes klarare med denna kassettradio.
När jag mognade som audiofil började jag emellertid att inse att kassettradion förlorade totalt sett mot pappas anläggning. Denna insikt ledde till att jag efter en massa tjatande fick ta över Kenwoodsystemet. Då började intresset att ta fart på allvar. Jag började läsa HiFi tidningar och fick där se ett språkbruk som till att börja med lät som om någon pratade om konst, fast med ett lite annat vokabulär. Vad menade man med slankt ljud, snabb bas, skir diskant, bred ljudbild etc? Detta behövde ingen förklara för mig utan efter en del lyssnande så fattar man det plötsligt. Att sedan förklara vad man menar för en icke-audiofil är inte roligt.
När man sedan väl har förstått vad HiFi handlar om går det inte att bromsa upp. Jag har haft flera kompisar som rentav hånat mig när jag sagt att det är stor skillnad mellan kablar. Nyss berättade en av dem med glädje i rösten att han köpt en vattenfylld kabel från Purist Audio. Så kan det gå! 
|
Edited by - audiogear on 2003/05/04 21:51:10 |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 22:13:04
|
Jo det började tidigt spåra ur
 |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 22:22:54
|
  Så söt.
Själv ärvde jag syrrans Unicef-stereo för drygt 15 år sen bar det iväg. Sen into DIY, sen ballade det ur totalt.  |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:27:36
|
Jag har alltid varit musikintresserad och spelat en del instrument. Då ligger hifi nära till hands. Eftersom jag alltid strävar efter att ha vettiga, genomtänkta prylar var steget inte långt när min kära vän Andreas(som är här inne varje dag, men aldrig skriver något ) introducerade mig för Hifi-klubbens sortiment. Hans farbror jobbade nämnligen där och det var på den vägen det det hela startade. I början var det en hel del competition mellan mig och min vän, på gott och ont *ler*. Men de senaste åren har intresset fått mogna fram på helt på egen hand. Man lär väl sig med åren antar jag...Men min stereo är fortfarande större, bättre och vackrare hans  |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:28:06
|
Jag blev en sån rock-torsk i 11 årsåldern så det var inte sant. Musik var viktigare än nåt annat, jag började lira själv och ville bli som mina hjältar. Skippade rockstjärnedrömmarna vad det led men fortsatte lira. Upptäckte så småningom att jag lyssnade mindre, och när jag gorde det så lyssnade jag inte så länge. Blev trött fort.
Sen fick jag va en händelse höra musik via Quad-paneler och upptäckte att trots att det var mycket mer detaljerat än jag var van vid blev man inte trött av att lyssna. That did it! Jag köpte bättre grejor och kastade mej tyvärr in i byteskarusellen. Hade massor med dyra grejor på kort tid och tröttnade ännu fortare än förr. Jag upptäckte till slut att 90% av alla grejor låter för ljust och vasst eftersom det är ett lätt sätt att lura kunden i butiken att det låter klart och friskt. Jag backade hem, tänkte över situationen, läste massor och köpte sen vad som passar mej. Låter skitbra, jag tänker sällan på några byten men köper rätt mycket skivor. Och jag lyssnar länge! |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:35:50
|
| När jag var runt 15 år (mitten av 80-talet) hade jag en del äldre kompisar som hade Quad, Thorens, Cabasse, Systemdek, Nakamichi och andra trevliga grejer. Öven jag ville ha såna leksaker. De lät ju så otroligt bra. Sen har intresset legat i lite halvdvala tills för några år sedan då det vaknade upp igen. Nu uppgraderas det sakta men säkert. Sen får vi se om intresset håller i sig även när jag har fått ihop en hyffsad arsenal. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:56:22
|
Gjorde mitt examensarbete för högskoleingenjörsexamen i Holland. Givetvis hade jag med mig min kära livskamrat: Gitarren. På det ganska stora företaget DAF Trucks (ett antal tusen anställda) hade jag turen att hamna på samma avdelning och i samma rum som en annan gitarrist! Genast uppstod den form av vänskap som snabbt växer fram ur ett gemensamt intresse. Vi kom snart överens att vi skulle ta och spela lite ihop. Sagt och gjort och efter en session med varvat solo- och duospel så bjöd han på middag och efter det parkerade vi oss i soffan framför hans stereo. Jag hade med mig lite skivor som jag trodde han skulle uppskatta och när jag tryckte i den första tappade jag hakan... Rolf Lislevand spelade barockgitarr på ett sätt jag aldrig tidigare hört! Vartenda litet knarr (jodå, barockgitarrer och lutor kan faktiskt knarra), gnissel och andetag hördes tydligt! Och så var det kört... Ett halvår efter det att jag kommit hem hade jag skrapat ihop tillräckligt och begav mig till butik... Och på den vägen är det...
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:25:01
|
Jag tycker det är väldigt intressant att läsa era berättelser om hur ni blev hifi-frälsta. Vi alla har vår egna historia  |
 |
|
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:46:27
|
Mitt intresse startade i början av 60-talet när stereo var ganska ny. För mig var det musikintresset som fick mig att intressera mig för stereo. Lyssnade jämt på kvällar och nätter på Radio Luxembourg, "Your station of the stars, 208 meters mediumwave" på kvällarna i början av 60:talet. Bodde långt från någon skivaffär men en kompis jobbade i Sundsvall 12 mil bort och med honom beställde jag Beatlesskivor. Jag lyckades få ihop pengar till en Philips plastgrammofon med stereopickup. Den kopplades till två gamla rörradioapparater, den ena till höger kanal och den andra till vänster kanal. Alla gamla rörrradioapparater hade grammofoningång. Sedan var det bara att spela sina nyinköpta Beatlesskivor i stereo. Modifierade skivspelaren en del med bla en ny tonarm som jag tillverkade av ett aluminiumrör från en TV-antenn. Armen var så välbalanserad att jag kunde ställa spelaren på sidan och spela utan att pickupen hoppade ur spåret minns jag. Nåltrycket reglerades med att man spände en fjäder. Byggde också några egna högtalare som jag kopplade till högtalarutgången på radioapparaterna. Alla ungdommar i byn kom och ville lyssna på underverket och känna på hur högtalarlådorna vibrerade. Min första riktiga stereoförstärkare var en Philips rörförstärkare på 2x2 watt. Sedan kom en Garrard skivspelare, sedan en Lenco L-75 osv, osv, osv........ Både musikintresset och teknikintresset med modifieringar och byggande har hängt med sedan dess. |
S |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 11:15:54
|
Runt 96-97, när jag gick i gymnasiet, blev jag av någon anledning elektronikintresserad. En klasskamrat som var/är rätt übergrym på både hifi och elektronik höll sedan en dag ett föredrag om elektronrör inför klassen. Då förstod jag det; jag behöver en rörförstärkare!! (mest för att det var en rörapparat - hifiintresset hade inte vaknat ännu)
Nåväl, efter lite om och men införskaffades ett Edison 60-kit. En helg full av mekande och lödande senare tände jag och min klasskamrat upp förstärkaren för första gången. Och holy mama, glödande rör var inte dumt!!
Köpte sedan ett par Amphion Argon och en billig dvd och var i princip nöjd ända fram tills förra sommaren. Nu har jag dock haft ett bytarmaraton av olika anledningar. Jag hoppas att jag kommer att kunna luta mig tillbaka och bara njuta av min nya anläggning snart. Dock skall ett par basmoduler införskaffas innan dess, och kanske ett rörlinjesteg. |
Ino Audio for life |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 11:21:19
|
Hur och när startar ett intresse egentligen?
I ditt fall Julienne, så verkar det ha vart en ganska klar tidpunkt, och det verkar som en del andra har väldigt klara upplevelser som ledde dem in på det (hembio, t.ex.). Jag satt här och funderade länge på hur och när det egentligen började. Det hela skedde gradvis under många år tror jag. En vacker dag kommer man på att man har faktiskt detta som ett intresse.
I mitt fall tror jag faktiskt inte det började med musik, utan tal! Jag har, så länge jag minns, vart intresserad av musik. Min mor är utbildad koncertpianist och spelade piano hemma dagligen. Pappa var jazz fan och spelade Satchmo dagligen. Själv började jag spela gitarr ganska tidigt, och fortsätter med det fortfarande. Men! Endast pappa spelade inspelad musik, och det från 20 och 30-talet. Inte mycket till HiFi där!
Jag tror det hela började så här: Vi bodde utomlands då jag var liten (70-talet), och i länder där telefonförbindelser var dyra och opålitliga. Som lösning på denna isolering så skickades först rullband, senare kasetter fram och tillbaks mellan Sverige och Sydamerika Undefär en gång i kvartalet samlades vi alla och lyssnade på mormor och morfar, kusiner, osv. berätta vad som hänt. Inpelningarna var ganska dåliga, uppspelningen inte mycket bättre. Det var ofta ganska svårt att höra vad som sades. Jag började pula och se vad som kunde göras för att få det att låta bättre. Jag inspekterade pappas stereo, flyttade fram högtalarna och höll på, till pappas förtvivlan. Inte för att det blev så mycket bättre, men jag tror det var där intresset väktes....kanske
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 12:29:02
|
Mor och fars Philips Jet Set II i det tidiga och ack så moderiktiga sjuttiotalet. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2003/05/05 12:30:08 |
 |
|
|
Zombie
Member

2503 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 13:10:35
|
Pryo på Svalanders i Jönköping i mitten av 70-talet, köpte året senare en begagnad Quad 33/303 i samma affär för 2100 kr...gjorde timeout i intresset 15 år från '85 pga resande, jobb etc, men nu har intresset återuppstått...tack vare the old man som började yra om rörstärkare förförra året, varefter ett par Quad II inköptes...och ett par 10" Tannoy - inte illa. Sitter nu och drömmer våta drömmar om ett par ESL eller Tannoy 15" Gold <ynf> till jazz och klassiskt och ett par JBL L100 till rocken... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/05/05 13:12:41 |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 13:13:32
|
| För mig börjader det hela bara för ett år sedan, jag hörde talas om en bekant som hade köpt hifi delar för 200 000kr. Jag trodde sälvklart att han skämtade, men när jag förstod att det var allvar så insåg jag snabbt att han måste ju vara dum i huvudet. Personligen hade jag ett Pioneer system för 4000kr som jag tyckte måst låta i alla fall hälften så bra som min bekantes system. Det hela gjorde mig nyfiken så jag började besöka hifi affärer och läsa hifi tidningar och insåg att jag höll på att bli omvänd. Mitt Pioneer system förstod jag hörde hemma i ett barn rum eller på sopptippen, ett år senare är jag ägare till en Rotel RA-02, Rotel RCD-02 och ett par Monitor Audio Bronz 2. Mina högtalare är det ända jag inte är helt nöjd med och funderar på att uppgradera, men jag vet att när jag har uppgraderat högtalarna så kommer jag säkert att vilja uppgradera förstärkaren osv, med andra ord jag är såld på hifi. |
ROTEL |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 15:27:42
|
Det hela började för mej när jag var 15, var lite sugen på att köpa ny stereo, frågade min brossa som var en hifi freak! Ja! Då förstår ni hur det blev! Sen har det fortsatt, så nu mer har jag bättre anläggning än brossan! 
Alltså brossans fel att jag kom in i verksamheten! |
 |
|
Topic  |
|