| Author |
Topic  |
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:03:36
|
| Driver ett par Kappa 600 med ett Rotel RB-991 slutsteg och funderar på att komplettera med ytterligare ett likadant steg (Bi-amp). Jag undrar om detta slutsteg ensamt är så pass kraftigt att det inte blir någon hörbar skillnad om jag kopplar in ytterligare ett? Huruvida det är ekonomiskt kan vi lämna därhän. Alltså: kan man få för mycket effekt? |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:17:51
|
| Det tror jag knappast. Att köra biamp ger en del fördelar som inte är förknippade med att det blir mer effekt. Jag vågar mig inte på att förklara detta eftersom jag själv är för okunnig men det har att göra med att man får större separation av signalen mellan elementen i högtalarna. Dvs man undviker att få höga frekvenser som skall vara till diskanten i mellanregistret och tvärt om. Sedan finns det säkert en del andra saker som spelar in också. |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:18:58
|
Din fråga är egentligen tvådelad tolkar jag så här tycker jag:
För mycket? Nej i all praktiskt mening. Givetvis finns teoretiska gränser men med vanlig musik är transienterna så korta att man mycket, mycket sällan kan bränna ett element. Tvärtom är det ganska vanligt att spela sönder högtalaren med FÖR LITE.
Sen är frågan om det ger något i ditt speciella fall? Jag kan inte hjälpa utan att veta lite mer om hela systemet och om du gjort de där sakerna man måste innan man funderar på "överkursen". Placering, rum och sånt där.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:20:25
|
Du förändrar inte effekten vid biamping, däremot ökar strömstyrkan.
Om du istället monobryggar två stereosteg blir det en annan femma och här kan effektpriset bli högt med lättdrivna högtalare. Ljud som du inte har betalat för alltså...
Tillägg: Jag menar inte sönderspelade element utan surr och brus när det skall vara tyst...
|
 |
|
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:31:22
|
| Micke Y: Anläggningen består av Sony cdp 930 qs Cd. Rotel Rc-972 försteg.Rotel RB-991 slutsteg. MITerminator6 högtalarkabel och Supra EFF-ISL Signalkabel. Rummet är 4*5m ca och väldämpat. Lyssningspositionen ligger ca: 1,3-1,4 ggr högtalaravståndet. Högtalarna är vinklade så att jag precis kan skymta dess yttersidor genom att röra huvudet en aning åt respektive håll. |
 |
|
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:37:16
|
| Sen undrar jag en annan sak: Hur i helsike kan basen i Kappa600 ha så hög impedans? En riktigt ful puckel på ca:55ohm under 100hz. Hur reagerar en förstärkare på sådan hög impedans? Kan ju enligt mitt tycke bara leverera ett par watt vid den impedansen.Eller? |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:51:51
|
| Nja, för mkt effekt är det nog svårt att få, men traditionellt brukar man säga att en mindre förstärkare låter bättre än en större. Under förutsättning att man använder lika bra komponenter förstås. Kör du biamp behöver de bara ta hand om halva frekvensen var och får ett lätt jobb. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 21:44:52
|
"traditionellt brukar man säga att en mindre förstärkare låter bättre än en större"
håller inte alls med om det där det är SVÅRT att få samma känsla av lugn och att förstärkaren inte behöver anstränga sig alls utan spelar musik med en klackspark ifrån en mindre förstärkare det blir ofta hetsigare och inte lika kontrollerat |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:10:59
|
ekman:
Håller delvis med om detta. En kraftigare förstärkare ger i regel en betydligt bättre tystnadsbakgrund och en mer kontrastrik återgivning (skillnad mellan lugna och riviga passager i musiken). Den har större lungor helt enkelt. Men om jag fick välja mellan en 2*60W och en 2*300W förstärkare av samma tillverkare och båda betingar samma pris så är det inte givet att den klenare förstärkaren låter sämre. Det är nämligen svårt att säga var gränsen går för när själva effektökningen betyder mer än försämringen i komponentkvalitet (mer effekt måste ju rimligen betyda att komponentkvaliteteten sjunker om priset är detsamma).
Edit: Kom just på ett lysande exempel. Roksan Kandy kontra Caspian. Kandyn har mer effekt men jag tror att alla håller med om att Caspian låter bättre. |
Edited by - audiogear on 2003/05/04 23:26:40 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:31:38
|
| givet är det aldrig man måste lyssna själv MEN jag skulle 7 dar i veckan välja en bra förstärkare på 300w än en bra förstärkare på 50w |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:36:20
|
helt klart, där är det inget snack om saken...  |
 |
|
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:59:17
|
| Anledningen till att jag startade denna tråden är att jag redan har en minst sagt stark effektförstärkare som lätt petar ur sig fyrsiffrig effekt och tresiffrig ström. Jag undrar fortfarande om,med den kraften jag faktiskt redan har,finns nåt mer att hämta rent ljudmässigt med en likadan effektförstärkare till,eller skillnaden blir såpass marginell att det mest får agera som "prydnad"? MVH Magnus |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:15:04
|
Mje1! Det du vinner på bi-amping är alltså att respektive slutsteg bara behöver jobba med halva frekvensspektrat och därmed får ett lättare jobb. Om det är värt pengen kan bara du avgöra.
Ekman! Du utgår från hur världen ser ut genom marknadsföringen från diverse tillverkare. Där är ju nästan alltid den effektstarkaste förstärkaren i produktlinjen den dyraste, men också den mest påkostade rent tekniskt i övrigt. Då låter förmodligen den starkaste/dyraste också bäst, men det finns undantag. Få skulle säga att Roksan Kandy låter bättre än Caspian, trots effektövertag. Det blir nämligen svårare att kontrollera saker när effekten går upp. Ta en analogi med motorcyklar; En MC med mycket effekt, herrejössesbromsar, breda däck och en körstälning som ger pungbrock är snabbast med en racerförare (riktigt duktig konstruktör som aldrig kompromissar el. tänker på priset) i sadeln, men en MC med lagom effekt, bra bromsar, hyfsat låg vikt och tygndpunkt samt en relativt upprätt körställning är mera lättkörd. Därmed är den också snabbare med de allra flesta (vanliga konstruktörer som tänkt sig att grejorna skall sälja också) förare i sadeln. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:34:08
|
Nämen ekman....
Du och jag är helt överens i denna frågan det hör inte till vanligheten 
"jag skulle 7 dar i veckan välja en bra förstärkare på 300w än en bra förstärkare på 50w"
Mer watt åt folket =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:37:39
|
| gott då ska jag köpa en trisslott idag =) |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 11:28:41
|
MJe1
Den där impedanspuckeln verkar besvärlig...
Förenklat kan man säga att en transistorförstärkare dubblar sin effekt vid halverad impedans. Rörförstärkare är pricis tvärt om du dubblar sin effekt vid dubblad impedans.
Kanske skall du pröva med ett rörsteg?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 13:15:41
|
Micke Y, om rörförstärkare skulle vara sådana skulle de inte följa ohms lag. Det har väl bara funnits Carlssons kolboxar som har haft negativ utimpedans från sina inbyggda rörsteg?
Angående impedans på högtalare, ju högre impedansen är desto mindre ström behöver förstärkaren lämna, det är snarare en fördel. Läs gärna en bok om ellära.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 15:24:21
|
| Jag har lärt mej att effekt är inte allt! Körde innan bryggade NAD 216THX. Nu mer kör jag NAD S200, 200w mindre i effekt och saknar inte dom 200w heller! Mycket bättre ljud! Man lär sej med åldern! |
 |
|
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 15:56:12
|
Marcus! Jag tror knappast din ljudförbättring har något med lägre effekt att göra, snarare så att 216 steget är ganska färgat i ljudet (gamla "NAD-ljudet" ), vilket inte Silverlineserien lider nämnvärt av. Man lär sig med åldern...hmm... MVH Magnus |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:47:33
|
Knoppen Jag utryckte mig nog lite konstigt men jag försökte säga vad du skriver i slutet fast med andra ord.
Negativ impedans var inget jag menade eller tänkte.
Micke |
 |
|
|
chg
Member

171 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 23:48:45
|
Kanalseparationen (vänster/höger) brukar bli bättre med varsin signal från försteg till varsitt slutsteg för varje högtalare. Bi-wiring separerar ju som flera tidigare nämnt signalerna till resp. högtalarelement vilket oftast är positivt.
Har ingen erfarenhet av varken RB-991 eller Kappa600 så hur stor skillnaden blir här har jag ingen aning om. Skillnad blir det säkert och den är nog inte till det sämre... |
 |
|
|
PelleW
Member

311 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 00:31:49
|
Lite offtopic kanske, men på tal om färgning av ljudet på NAD216, är det någon som har kopplingsschemat för denna?
Och mje1, vad tycker du är fel på ljudet i 216? Berätta för en som inte vet hur Nad-ljudet låter. 
-Pelle |
 |
|
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 00:47:15
|
| Tjena Pelle! Jag har inte sagt att jag tycker 216 ljudet är dåligt. Bara förklarat varför Marcus upplevde,enligt honom, en förbättring med S-serien. 216 steget ligger en del åt det mörkare/varmare hållet enligt mig,med allt vad det innebär. Därmed icke sagt att det är sämre för det. Smaken är som baken... |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 10:01:48
|
| En impedanstopp som är 55ohm hög innebär att en 100w förstärkare har ca:15watt att leverera vid den frekvensen innan den går i klippning. Hur det skulle kunna vara en fördel att impedanstoppen inte i stället är exempelvis 16ohm skulle jag gärna vilja höra. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 10:01:58
|
| Och jag uppfattade S200 som mjukare, jaja! Alla har vi olika åsikter! |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 11:05:38
|
| Att förstärkare alltid låter bättre med högre effekt är ju diskutabelt. Såg i "Fi-magazine" att det finns en teori för förstärkardesign som säger att det låter bättre med ett par utgångstrissor än att ha flera par kopplade parallellt, oavsett den lägre effekten. Men som sagt, detta är väl en teori bland många andra. |
Linkan
|
 |
|
Topic  |
|