HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den nordiska avundsjukan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:17:38  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Har ni vänner eller kompisar som är avundsjuka på era system?

Garanterad finns det dem! Var ärliga och erkänn hur det är!

/Jukka

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:41:33  Show Profile Send rolandm a Private Message
Mina vänner förstår inte mitt hi-fi intresse så de har inte kunskap nog att vara avundsjuka. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:58:41  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har ingen som är avundsjuk på mitt system vad jag vet... jag är inte heller avundsjuk på nån annans system heller.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:35:34  Show Profile Send matså a Private Message
Himla tjat om den svenska avundsjukan eller nordiska. En myt helt enkelt. Tror nog att det finns avundsjuka människor i andra länder också med samma typ av avundsjuka.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:44:24  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nja, jag tror några av mina vänner är lite avundsjuka på att min anläggning spelar musik nästan lika bra som deras, fast min bara kostat en bråkdel.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:48:29  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ha ha, alla mina vänner och kompisar tycker att jag är allmänt knäpp. Möjligtvis så säger dom bara det och är avundsjuka i smyg...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:52:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag är avundsjuk på många som har finare anläggning än mig eller har något annat som jag gärna skulle vilja ha. Det är väl inget konstigt med det.

Att vara avundsjuk är att betrakta som en komplimang för det innebär att du uppskattar det någon annan har och att du själv gärna skulle vilja ha det - kan bli ett problem med flickvänner där Att vara avundsjuk innebär också att man har förmågan att glädjas över och tillsammans med den som har det där magiska.

Missunnsamhet är däremot något helt annat vilket brukar förväxlas med just avundsjuka. Missunnsamhet ger repor i lacken på dyra bilar på gatan, missunnsamhet gör att folk sitter hemma och gnäller över vilka jävla dyr stereo Kalle Kallesson minsann har och det är ju fan att han är så dum i huvudet och vad har han gjort för att förtjäna det och så vidare i all evighet.

Mitt inlägg i denna debatt blir alltså att var så avundsjuka ni orkar och var det offentligt och beröm Kalles svindyra stereo och säg att "en sådan stereo skulle minsann jag också vilja ha för den är både snygg och låter bra det är ju bara för trist att jag inte har råd med den". Missunnsamhet däremot ska man omedelbart slå ner på för den leder ingen vart.

Blanda alltså inte ihop avundsjuka med missunnsamhet. Jag vet att man talar om den svenska avundsjukan men istället borde man tala om missunnsamhet. Normalt brukar jag aldrig kommentera språkfel etc men den här missuppfattningen tycker jag förstör så mycket, det förstärker jantementaliteten inverkar allmänt negativt på det mesta.

/Jonas den avundsjuke

Edited by - kungpingvin on 2003/05/04 20:54:20
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:08:05  Show Profile Send matså a Private Message
Ja avundsjukan är bra och missunnsamhet finns i alla länder.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:20:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
pingvinen levererar dagens sanning...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:35:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mycket roligare om folk är avundsjuk på en bara för man har bättre musiksmak än dem!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:48:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bra sagt Jonas! Hälsningar en nöjd kund.
Sånär som på att skruven till linjeväljar-ratten trillat ut o ant damsugats upp.

EDIT: Ratten är alltså av (går att ställa om med lite kraft ändå), om du råkat ut för det förr så mottages tips på gänga & dylikt varmt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/05/04 22:50:06
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/05 :  00:37:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hm, det var en snubbe som skröt om att hans högtalare som var på 500watt. då blir i alla fall inte jag avundsjuk utan tycker mest synd om honom p.g.a hans okunskap.

att han sedan också skröt om sin cd-växlare behöver jag kanske inte gå in på :)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/05 :  01:17:42  Show Profile Send Brosk a Private Message
Nix. Mina vänner tycker att jag är en idiot med min (hy)sterio.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/05 :  09:58:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Mycket bra inlägg Jonas. Jag håller med dig 100 procent!
/Jukka
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:29:39  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Dom flesta vänner som varit hemma och lyssnat och kollat är imponerade och tycker det är kul att jag har denna passion, dom flesta tycker det låter bra oxå
Säger lite om mina vänner oxå!!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/05/05 10:30:35
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:52:35  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Jonas!

Självklart så har du rätt!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:15:40  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tror ingen jag känner är avundsjuk på min anläggning. Dom brukar mest sitta och gapa när jag berättar hur mycket jag lagt ut och sedan förklara för mig att jag är totalt dum i huvudet som lägger ut så mycket på en stereoanläggning. Dom tycker mest jag är sinnesjuk. Att dom själva lägger ut ännu mer på en flashig bil eller resor till thailand tycker dom är helt vettigt, och kan inte förstå att jag varken har ett behov av att förlänga min penis med en flashig bil eller att besöka thailand..

I och för sig får jag ofta höra kommentarer av typen "det är den bästa anläggning jag hört någonsin men jag hade ändå aldrig lagt ut pengar du lagt ut och tycker fortfarande du är dum i huvudet" av mina oinvigda vänner... jaja, man har ju fått lite bekräftelse iallfall.

Jag tror förövrigt att många som säger att dom är musikinteresserade inte är särskilt musikinteresserade egentligen, utan mest vill ha musik som bakgrundsmusik när dom gör nåt annat, t ex sitter framför datan.

Mina vänner som är musiker brukar dock bli betydligt mer imponerade än andra och fastnar ganska ofta i lyssningsfotöljen.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/05/05 11:17:41
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:30:33  Show Profile Send poman a Private Message
Det är tur att vi ha hififorum Akhenaton, personer med samma
intresse som vi själva, mina vänner säger ungefär detsamma som dina om min hobby men jag bryr mej inte för det är mina surt förvärda pengar som jag har lagt på det.

/PO
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:59:25  Show Profile Send mag a Private Message
Pingvinen ! kunde inte skrivit det bättre själv.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000