HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent eller Musical Fidelity CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:00:05  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har efter mycket letande och lyssnande beslutat mig för att köpa en Vincent SV233 förstärkare till mina Audiovector M3 Super. Nu återstår det alltså att bestämma sig för CD spelare.

Jag har 2 huvudalternativ - antingen Vincent CDS3 (10.000)eller en något begagnad Musical Fidelity A3.2 CD (13.500). Jag har lyssnat på båda i affär, och Vincenten lyssnade jag på hemma (hemlånad tillsammans med SV233).

Till vincentens fördel, tyckte jag när jag hade den hemma, var att den alltid lät bra med all typ av musik och både bra och dåliga inspelningar. När jag jämförde den med M.F. i affären lät det dock som om den senare hade bättre upplösning och mer detaljer, utan att låta analytiskt.
Köper jag vincenten kan jag köra balancerade kablar vilket inte finns på M.F.

Vad tror och tycker ni om dessa två spelare? Erfarenheter?

/Staffan

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:23:36  Show Profile Send jatttelite a Private Message
balanserat behövs först när kabellängden kommer upp i STORA avstånd (oavsett vad andra tycker här på forumet så är det min tro), så bry dig inte så mycket om det.
Har inga erfarenheter av vincent som CD-spelare, men vid prisjämförelse mellan de båda märkena tyckar jag nog att MF presterar mer vid samma pris!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/03 :  12:23:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej Staffann!
Kul att det finns fler som har kombinationen M3 Super och Vincent SV-233. Jag har för någon månad sedan bytt upp mig från M3 till M3 Super och är mycket nöjd - stor skillnad!!
Vincenten är mycket trevlig ljudmässigt för min blandade musiksmak men den har några små irriterande detaljer...

Funderade länge över val av CD-spelare och jag var också inne på att ha en Vincent CD, då främst CD-S6. Den var "slagkraftig" och hanterade basen suveränt men kanske inte hade det där sista i detaljåtergivning. Nackdelen var att när jag lånade hem denna hade jag fortfarande min M3:or som låter betydligt sämre än Super.

MFen har jag bara lyssnat på kort i hörlurar. Jag fick inget jätteintryck av denna men den var väldigt lättlyssnad och inte vass eller jobbig på nåt sätt. Har hört en del som tycker den inte är värd sina pengar likväl andra som tycker den spelar väldigt bra i sin klass...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/03 :  15:07:53  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Roq: Gratulerar till uppgraderingen! En av anledningarna till att jag valde Audiovector var just uppgraderingsmöjligheten - förutom att de låter mkt bra alltså! Vad blev det för CD spelare till slut?

Jag valde Vincent SV233 bla för att jag tyckte den saknar irriterande detaljer i ljudbilden. Däremot finns det detaljer att förbättra när det gäller antalet ingångar (när de är 4, fast det var visst en annan tråd), känsla i rattar och fjärrkontroller samt alltför störa steg i volymen när man styr från fjärren.

CDS6 har jag hört beskrivas som lite disig, men jag har inte hört den själv. CDS3 har kanske inte riktigt de sista detaljerna i toppen som Musical Fidelity har, men den låter riktigt bra ändå.

Ytterligare åsikter och erfarenheter uppskattas!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/03 :  17:28:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Till slut blev det en mycket fräsch begagnad Arcam FMJ CD23 till ett - pris.
Tyckte till en början att den lät väldigt vass men den har mjuknat något (håller på att spela in högtalarna + vanesak?).
Underbart detaljerad - jag är mycket nöjd

"Jag valde Vincent SV233 bla för att jag tyckte den saknar irriterande detaljer i ljudbilden".

Jag också - menade inte att det var något irriterande i ljudbilden utan just det som du redan nämnt: Volymkontrollen som reagerar för mycket då man använder fjärren + en liten ljudgrej - förstärkaren är lite skev och lägger ljudet något starkare i höger kanal.

"....antalet ingångar" - tror jag skrev lite i den tråden också... min har iaf 6 ingångar.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/04 :  17:02:46  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Spelaren låter nice...

Jag har inte märk någon skevhet i den förstärkare jag har lyssnat på, och eftersom jag bla läst high fidelitys test har jag lyssnat efter det. Om mitt exempler skulle ha en tydligt hörbar skevhet kommer jag inte att acceptera det!

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:23:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag sitter själv med Audiovector m1 signature, Musical Fidelity A 3.2 integrerad stärkare och Musical Fidelity A 3.2 Cdn.

Jag måste bara ge musical fidelity a 3.2 cd mina varmaste rekommendationer. Den spelar mjukare och rappare än Vincen cd s-3 och är samtidigt betydligt mer detaljerad. Det enda minuset är att den inte är balanserad, men det är lätt att stå ut med med tanke på hur mycket annat den gör rätt.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:10:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Akenathon: Ja, jag skulle vilja ha lyssnat på MFen mera och helst hemma bland mina grejer.

Staffann: Jag ska kolla det där med skevheten och höra om det verkligen är så!
Min vänstra högtalare står nämligen 40cm från sidovägg (hörn) medan den högra står "fritt". Inte omöjligt att detta skulle kunna ge starkare/svagare ljud.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/04 :  23:17:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Har lånat hem båda spelarna och affärens SV-233 (i väntan på min egen). Bernt på Malmsjö hifi får använda sin tålmodighet när det gäller mig... Fast hittills har det lönat sig, för både högtalare och min kommande sv-233 är köpta där.

Jag håller med dig, Akhenaton, om att MF har bättre upplösning än Vincenten. Jag tycker dessutom bättre om basen, som är mer nyanserad, medan vincenten har lite "amerikansk" stuk på basen. Men vincenten har lite bättre kropp i röster.

Diskanten är betydligt mer detaljerad på MF utan någon antydan till hårdhet, men det är samtidigt lite mer av den än i vincenten. Mina öron är av någon anledning lite känsliga för mycket diskant, så det är ett orosmoment. Rummet är ganska odämpat och har betongväggar, vilket inte gör saken bättre. Kanske det kan påverkas till det bättre med rätt kabel, men man vet ju inte.

Jag skulle nog säga att MF är en bättre spelare, men frågan är vad som matchar mina öron och övrig utrustning bäst... Sedan kostar MF spelaren lite mer också.

Trodde förresten att jag läst tidigare att du hade en M1 super,Akhenaton? Hade jag fel eller har du uppgraderat?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/05 :  01:03:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>staffann

Jodå, du har rätt, jag hade ett par m1 super innan. Jag "råkade" dock låna hem ett par m1 signature, mest för att prova hur stor skillnaden var. Den var så pass stor att jag bytte in mina m1 super samma dag och hämtade ut ett par splitt nya m1 signature.

Jag skulle egentligen ha uppgraderat men jag var inte nöjd med färgen på mina m1 super(bok) utan ville ha lönn. Sen så skulle det ta minst en vecka att uppgradera och jag pallade inte vänta. Fick en schysst deal av handlaren så jag behövde inte slanta upp särskilt mycket mer pengar för ett byte istället för uppgradering så jag slog till direkt.

Kan ju säga som så att jag sitter MYCKET nöjd med mina m1 signature. Har haft avantgarde hemma också, men dom passade inte mig sådär jättebra. Kommer nog dröja ett tag innan jag uppgraderar högtalare igen, även om jag gått och sneglat lite smått på Sonus Fabers Cremona auditor stativare..

Men det dröjer nog ett tag..

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:52:16  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Akhenaton: Kan du beskriva skillnaden? Man är ju lite sugen att uppgradera till en M3 signature, även om man nog får vänta lite till pengabingen fyllts på!

Det som förvånare mig är att signature varianterna (både M1 och M3) sägs gå 5Hz djupare än sina super-bröder, trots att både (bas)element och avstämning ska vara desamma. 5Hz är ganska mycket... Förbättrad diskant och mellanregister förväntar man sig väl mer.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:06:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>staffann

Jag var inte riktigt nöjd med diskanten hos m1 super, det var det största skälet till att jag började snegla på m1 signature. Man får mer detaljer ur diskanten, men den är samtidgt lika silkeslen. Jag tyckte diskanten hos m1 super var lite "slö". När det gäller stativarna så känns m1 signature mycket mer "fullvuxen" och betydligt mer homogen. Betydligt bättre botten. Det mesta blir bättre faktiskt.

Jag har även haft m3 signature hemma några veckor, och dessa är också mycket trevliga. Har dock inte lyssnat särskilt mycket på m3 super, så jag vet inte dom exakta skillnaderna, men dom borde likna skillnaden mellan stativarna, men med större skillnad till signatures fördel i basen.

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:42:00  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Det låter mycket lovande, Akhenaton!

Nu har jag bestämt mig för CD spelare. Det blev Vincenten. Passar mig bättre även om MF nog objektivt (om man nu kan bedöma sådant här objektivt) är en bättre spelare.

/Staffan

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:12:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>staffann

Kul att du hittat en cd spelare du gillar! Det är väl skitsamma vilken cd spelare som är "bäst", huvudsaken är att du är nöjd själv, och blir du mer nöjd med vincent spelaren än musical fidelity spelare så är det den som gäller för dig.

Glöm nu inte att låna hem ett par Audiovector m3 signature. Jag tror du kommer få svårt att släppa dom från dig när du väl har haft dom hemma lite!

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:21:25  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag är rädd för det. Just det är nog en anledning att _inte_ låna hem dem just nu

Signature uppgradering får nog bli ett projekt på lite längre sikt. Nu ska jag först (när apparaterna kommit, om ca 2 veckor ) sätta mig och lyssna och njuta av kombinationen av bra ljud och bra musik. Ahhh!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000