| Author |
Topic  |
|
|
Zombie
Member

2503 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 12:24:18
|
OK OK har fått nog! Har läst om det, men inte fattat riktigt...man kan dela upp signalen i olika band innan effektförstärkeriet - aktivt delningsfilter, man kan dela upp den efter effektförstärkeriet - passivt delningsfilter. Med risk för att betraaktas som korkad, ställer jag således frågorna: 1) vad är biamping? 2) vad är biwiring? Vad är fördelen/vinsten med 1) och 2) Om man har ett par "vanliga" högtalare med bas/diskant (Tannoy 10") med passivt filter, kan man "bia" dom? Dvs, mata med fyra slutsteg och dela upp signalen i det passiva filtret? Glad Valborg och ett demonstrativt 1:a maj!
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:59:02
|
Biwiring är när du matar högtalarna med dubbla högtalar kablar en till diskant den andra till bas. Biamping så använder du dubbla slutsteg och givetvis dubbla högtalarkablar ene steget till diskant det andra till basen. till frågan om de vanliga högtalarna så beror det på hur det passiva delningsfiltret ser ut om bas och diskant sektionerna är separerade. Fördelen med biamp är kortfattat att det steg som matar diskanten inte blir belastat av basen. I biwiring vet jag inte men jag vet att jag brukar tycka det låter bättre. hoppas att du blir något klarare över det.
mvh Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Zombie
Member

2503 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:51:10
|
Tack Hepcat! Jag hajar, tror jag ;-) Det hänger på det passiva delningsfiltret, alltså? Mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 12:41:30
|
Jag vill göra ett tillägg till det ovan nämnda: Bi-amping är även att köra en stärkare per högtalare. Man behöver alltså inte köra två stärkare på båda, där den ena tar hand om diskanten och den andra basen. Man kan köra två stärkare i mono-läge per högtalare, och då tar varje stärkare hand om bas och mellanregistret, med dubbla högtalarkablar (bi-wiring).
Fördelen med mono-stärkar lösningen är: 1. Mer effekt. 2. Högtalarkablarna kan göras kortare eftersom stärkarna kan placeras i anslutning till varje högtalare. Jag har läst någonstans att sinalkablar, tack vare den lägre nivån, är mindre känsliga för yttre störningar, än högtalarkablar. Rent teoretiskt kan det därför vara som så att kortare högtalarkablar och längre signalkablar är en bättre ljudmässig lösning än korta signalkablar och längre högtalarkablar, som man måste ha om man använder stereostärkare. (där varje stärkare driver två högtalare istället för en).
Men en fördel med att låta stärkarna driva två högtalare är att man kan göra intressanta gourméblandningar. Exempelvis en förstärkare med kraft och effekt för basen, och en klass-A förstärkare, eller kanske t.o.m rörförstärkare, för diskanten.
Högtalare med dubbla anslutningar är gjorda för att köra bi-wire eller bi-amp, högtalare med enkla är gjorda för att köras enkelt. Men det lär finnas (ha funnits) billigare högtalare som visserligen hade dubbla anslutningar, men som internt var ihopkopplade, så man var tvungen att skruva upp dem för att ändra detta. Var inte JPW:s tidigare serie sådan? Har för mig att det har stått i någon tidning...
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 13:33:16
|
| Glöm inte att ta bort bygeln mellan kontakterna på högtalarterminalerna om du skall bi-ampa eller bi-vajra. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 14:01:09
|
Hooooooold your horses! bi-wira kan du altid göra utan fara. Då kan du oxå anpassa kabeln efter den signal den skall förmedla, bas eller diskant. Men bi-amp är en helt annan sak!!! För det första måste delningsfiltret klara det, vilket långt ifrån alla högtalare med dubbla terminaler klarar av. Annars finns risken att du kortsluter slutstegen= obilligt. så skall du eventuellt ha ett aktivt delningsfilter, beror oxå på det passiva filtret. Fördelen är som sagt att varje förstärkarsteg får en eklare uppgift. nackdelen är att det blir förbaskat dyrt. Håller inte med rolandm om att man kan kalla det bi-amp bara för att man har en låda till varje högtalare, isåfall är all stereo biamp fast oftast med en låda. Vad man normalt menar med bi-amp (tri-amp osv.) är att ett steg driver ett frekvensregister, du kan alltså ha två stereosteg varav det ena driver diskanten (i båda högtalarna) och det andra basen (i båda högtalarna), eller så kan ena kanalen i stereosteget driva basen och den andra kanalen diskanten i en av högtalarna. vilket som är bäst tvistar de lärde här på forumet om! |
 |
|
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 15:42:48
|
Jag tror att frågorna kring vad och varför biampa/biwira utredda.
En liten reflektion beträffande Rolands inlägg: signalkablar är p g a den lägre signalnivån känsligare för yttre störningar än högtalarkablar, därför använder vi koaxiala eller balanserade kablar för detta.
Däremot måste en högtalarkabel hantera avsevärt mer ström än signalkabeln. Man har heller inte lika "gynnsamt" förhållande mellan utgångs- respektive ingångsimpedans i förstärkar/högtalarfallet som i exempelvis fallet CD-spelare/försteg.
Biamping är av godo, men det gäller att hålla ett öga på prislappen för dubbla förstärkare och eventuella aktiva delningsfilter; kanske blir det bättre att lägga pengarna på ett slutsteg i stället?
Man ska också tänka på att aktiva filter innebär att man får demontera de passiva; gör man det ska man tänka sig för om de passiva filtret innehåller exempelvis konjugatlänkar eller någon annan "anpassningshistoria".
Mina erfarenheter av biwiring är lite annorlunda. Jag har kört biwirat i några år, men för något år sedan började jag laborera med högtalarkablaget igen. Min erfarenhet av dessa laborationer är att för varje "biwirekonstellation" jag provade, så upplevde jag en förbättring om jag körde singlewire!
Kabeltyper som är konstruerade som ett kabelpar i en "förpackning" (d v s byggda för biwire) lät bättre om terminalerna på högtalaren kopplades samman (=singlewire).
Vid biwiring med helt olika kablar för låg/hög lät det helt sonika bättre när jag tog bort högregisterkabeln (självklart med inkopplad bygel på högtalarna).
Kan tänka mig några tekniska förklaringar (halvgissningar) till detta, men kabelfrågan verkar vara lite känslig så jag överlåter till experterna beträffande detta. Man bör dock tänka på att oavsett single-/eller biwire så är förstärkare och högtalare att betrakta som en krets (lite förenklat).
Jag har inte labbat med massor av kabeltyper, olika förstärkare och olika högtalare så mina "studier" är inte empiriska, men så lät det hos mig (i mina 30-åriga öron ).
En annan reflektion beträffande kablar är att kabeln i sig inte äger en viss ljudkaraktär, utan "låter" olika i olika förstärkar/högtalarkonstellationer(undrar om det blir debatt nu  ). |
 |
|
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 18:07:17
|
| En fråga: blir det någon skillnad om man biwirar som vanligt med en förstärkare, dvs dubbla högtalarkablar från respektive stärkar utgång, jämfört med att köra biwiring via högtalare A och B på stärkaren för diskant och bas? |
 |
|
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 18:52:32
|
Kevin, A och B utgångarna (om det är det du menar med "högtalare A och B på stärkaren") brukar vara separata brytare från en och samma "utgång", så skillnaden skulle väl vara att man får lite större total "area" över brytarna. Tror inte att detta har någon större betydelse, men det kanske finns någonting annat jag inte tänkt på. |
 |
|
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:00:10
|
| Gråbert, vad innebär det att man "får lite större total "area" över brytarna"? |
 |
|
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:38:58
|
| Jag tror inte att detta har någon större betydelse (beror visserligen på hur brytarna är beskaffade), men om du kopplar signalen över två brytare istället för en så har du fördubblat kontaktytan. |
 |
|
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:42:19
|
ok, tack för svaret  |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:53:05
|
Man får inte större "kontaktyta" totalt bara separata kontaktytor för signalen till bas resp diskant. Är ganska logiskt om man tänker på det. Ser basen någonting av kontaktytan som ligger i diskantens signal? Nope! Och vice versa.
Det är samma sak som med kablarna vid biwire, man får inte halva kabelresistansen till högtalaren när man biwirar som många verkar tro. För att få det måste man parallellkoppla kablarna (på riktigt alltså) genom att koppla in biwirebyglarna på högtalaren, annars är det samma resistans i serie med basen resp. diskanten som om man skulle kört med bara ena kabeln. |
Edited by - marens on 2003/05/05 19:53:46 |
 |
|
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 20:42:33
|
Helt rätt marens.. klumpigt formulerat av mig !
Tack för att du fötydligade! |
 |
|
| |
Topic  |
|