| Author |
Topic  |
|
|
Elise
Member

73 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 20:02:20
|
Någon som lyssnat på den ännu?
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:16:12
|
Jag har helatiden gillat dynaudio rätt så mycket men nu så tycker jag dom gjort något med diskanten (den nya) som jag inte gillar. Jag tycker den är påträngande, vass och jobbig faktiskt. Lyssnade på c2 och jag tyckte inte där fanns någonting som jag gillade tyvär =(
När jag hörde special25 så lät det jättebra till jag jämförde den med 1.3se och någon sonusfaber då var det precis samma jobbiga ljud i diskanten.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:28:25
|
var dom du lyssnade på fullt inspelade då??
för high fidelity klagade också på att diskanten var jobbig på C2an men det blev bättre efter en veckas inspelning |
 |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:45:19
|
S3.4 har en annan diskant än C2 som i sin tur tydligen har en annan diskant än special 25.
Den som skrivit den utvärdering jag länkat till måste ha fått ett par inspelade 3.4:or för de jag lyssnat på har krävt lång instpelning och är nog fortfarande inte helt inspelade.
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:47:15
|
Kan också tilläggas att de jag lyssnat på var samma par som kunde höras hos Stig i Umeå under mässan. De var definitivt inte inspelade då, detta borde då också gälla den C2:a som också stod där.
mvh/Gurin |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:10:33
|
Det kanske kan vara så att dom inte var inspelade faktiskt. Jag jämförde c2 mot audiophysik avanti3 och enligt mig så hade inte c2:an någonting. Övremellanregistret var lixom helt enkelt inte där. Jag tycker dynaudio tappat allt som jag gillade med dom i 1.3se helt enkelt. Basen käns slöare och mellanregistret borta =(((( Då så har jag ju inte lyssnat på s3.4 ännu och jag vet inte om jag ens är sugen på det efter det jag hört i dom andra =(((( Jag har också hört special25 med lite olika utrustning från krell till vincent tex och från nordostkablar till mina egna och dom har enligt mig inte det som 1.3se hade hur mycket jag än vill tycka om dom tyvär.
Confidens har samma diskant dom special25 eller iaf samma teknik. Jag orkade inte läsa allt men vad jag kom fram till så har alla högtalare som kommit efter confideseserien "Dynaudio Esotar²".
"The soft dome tweeter of the Special Twenty-Five is based on the development of the Dynaudio Esotar² first introduced in the Confidence C2 and C4."
//jonas |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:12:52
|
sen är ju avantin en mkt finare högtalare också =)
speciellt estetiskt |
 |
|
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:14:58
|
Dynaudio S3.4 och S1.4 har INTE Esotar² utan en ny förbättrad version av Esotech 
Däremot har Dyn S5.4 Esotar².. |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
Edited by - s60761 on 2003/05/05 10:16:15 |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:26:26
|
s60761....
Oh det var den jag kikade på när jag snabbkollade (5.4) men special25 har väl esotar2 ?
//jonas |
 |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:31:49
|
Många av dessa frågor har avhandlats i länken jag bifogade. 25:an har tydligen samma teknik i sin diskant som Esotar2 men en annan tuning. Den låter alltså inte som de esotar2:or som sitter i Confidenceserien.
mvh/Gurin |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 10:39:21
|
Jag vill nog endå påstå att dom låter väldigt lika i diskanten och övre mellanregistret (övre mellanregistret är helt enkelt inte där )faktiskt (special25 och c2). Men självklart är det kanske en smakfråga. Därimot låter inte special25 någotnting som 1.3se enligt mig.
//jonas |
 |
|
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 14:05:47
|
Dags för mig att kommentera debatten: eftersom jag nu köpt det par Dynaudio s3.4 som demades hos Stig i Umeå! Som påpekats sitter det en förbättrad version av Esotec diskanten i 3.4:an, medan 5.4:an har den nya Esotar 2:an. Den senare är mer detaljerad, men uppvisar då även den vanliga high end tendensen att låta vasst i vissa sammanhang (även om jag personligen anser att Esotar 2:an är den bästa domediskanten på marknaden). Anledningen till att jag köpt 3.4:orna är helt enkelt den att de spelade brallorna av mina tidigare hötalare - Thiel 1.5. Dynaudion spelar renare, djupare, bredare, snabbare, med bättre mikro- och makrodynamik, samt med avsevärt bättre topp än motsvarande domediskanter i metall som exempelvis Thiel, eller JM Lab, eller Wilson, envisas med att använda. nOOb:s anmärkning mot en förment bristande övre mellanregister är i alla fall inget som jag har uppfattat. Förmodligen är det så att 3.4:orna spelar renare och med bättre transientförmedling än vad han vant sig med. I min anläggning spelar 3.4:orna helt sömlöst, utan någon som helst svacka i någon del av registret. mvh/Richard |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 14:36:55
|
Pass....
Då låter dom ju hur lovande som helst ju. Bara spekulationer från min sida jag har ju faktiskt inte hört dom, bara c2 och special25 och dom gammla. Jag får väl helt enkelt åka ut och lyssna på dom =))
//jonas |
 |
|
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 14:46:59
|
"Jag får väl helt enkelt åka ut och lyssna på dom" Bra idé; se bara till att de är inspelade. De vill inte riktigt "släppa" i mellanregistret före de spelat i minst 150 timmar. Efter det....ojojoj! Med risk att låta som en förtäckt dynaudioförsäljare menar jag man med 3.4:an släppt en riktig drakdödare i klassen under femtiotusen. /Richard |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 15:50:06
|
n00b:
Låter ju visserligen kanon att 1.3se har egenskaper som 25an och C2 saknar. Men det lite roliga i sammanhanget är att jag upplevde en liten svacka oxå hos just 1.3se vid en direktjämförelse med Cremona Auditor. Precis mellan diskant/mellanregister var det som ett litet hål, å andra sidan lät Cremona nästan påträngande vid komplex musik i detta område vilket gjorde mig förbryllad. Fenomenet med svackan avtog dock med lyssningsavståndet. Hemma hos mig sitter jag en bra bit längre från högtalarna än hos esoterisk. Men det går ändå inte att sticka under stolen med att Tacten faktiskt uppmäter och korrigerar en liten svacka runt 1.8-3khz. Men samtidigt verkar det vara lite av detta som präglar högtalarens karaktär. Därför har jag lagt dit en lite mindre men ändå betydande dipp i min tagetcurve. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 16:10:03
|
David_A
Det hålet du menar upplevde jag med jämfört också med cremona auditor 
Men det hålet känns större i c2 och special25. Dyaudiomodellerna upplevdes inte alls lika rappa i basen som sonusen därimot så gick sonusen inte lika djupt och kunde inte lira lika starkt. Kanske är det precis som du säger att det är en karaktär dynaudio har, alexi nämde något om att han upplevde alla dynaudiomodeller på det viset.
En annan kul sak var att jag jämförde 1.3se med admon som epkpeng gjort och 1.3se hade inte något som inte admon var långt mycket bättre på =(((
Admon är helt klart något av det bästa jag hört iofs så kanske den går i en helt annan liga efter som att den är vad jag förstår helt kompromisslöst byggd med mdf+alu lådor som väger 30kg/st. Filter och sådant har jag inte en susning om men det kan man ju fråga skaparen av admon =)
//jonas |
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 16:11:27
|
| Admon Rules! ;) |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 16:31:19
|
Admon är extrem och påkostad med bl.a. ByBee till båda elementen och HMS internkablage. Jag kan inte DynAudio's priser, men kan tänka mig att Admon är dyrare.
Kul att ni gillar Admon, det gör även jag!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
| |
Topic  |
|