HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika signalkablar till kanalerna....påverkan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:55:51  Show Profile Send weezer a Private Message
Hej på söndagkvällen!

Sitter och poppar lite musik med nya slutsteget (ja givetvis inte bara det ) som kom häromdan, ett 5125 från Linn. Körs för tillfället biampat med ett par Ninkor (samt Wakonda & Genki), som skall "aktiveras" i veckan med aktiva filter. Nog om om det, nu till mitt problem.

Säljaren packade inte ner all signalkablar som behövdes, så tills kablaget anländer på posten kör jag med ett par Tara Labs till ena kanalen och Linns egna (svarta) i övrigt. Upplever en nivåskillnad mellan de två kanalerna, lite basigare och allmänt högre nivå i den med Tara-kablaget. Om det låter bättre eller sämre är jag inte man nog att avgöra .

Är skillnaderna så tydliga att det hörs så tydligt, eller är det bara söndagsdrinken som gjort sitt?

Edited by - weezer on 2003/05/04 20:57:58

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:58:31  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Du har nog konstaterat att det är skillnad på kablar :)

www.selleri.de
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:02:33  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja det verkar inte bättre isåfall; och jag som alltid ställt mig hyggligt objektiv till kabeltrams....
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:22:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Weezer, nu har du upptäckt den metod jag använder för att testa kablar.
Jag byter bara i ena kanalen och lyssnar med mono-knappen intryckt.
Nivån brukar jag justera med balanskontrollen, men sedan analyserar vad som sticker ut från vad som skulle varit ett stabilt mittintryck om kablarna vore lika. Det handlar bl.a. om attackförmåga och färgningar i olika register. På så sätt får jag grepp om vad som är de utmärkande skillnaderna mellan kablarna. Sedan lyssnar jag vidare med de nya kablarna i båda kanalerna och byter tillbaka till referensen (eller vad man ska kalla sina gamla) och lyssnar mera för att bilda mig en uppfattning om vad som känns mest "rätt".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/05/04 :  23:30:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om du är tveksam är det väl bara att skifta och se (höra!) om det blir samma skillnad? (fast tvärt om då !)

Test i mono underlättar om du har den möjligheten, skillnaderna mellan kanalerna kan ju finnas på skivan?! (om du inte testat många skivor förstås!)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/05 :  00:31:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Mums! Ett välljudande multikanalssteg. Skulle vara perfekt att ha som referens när högtalare skall testas. Också till att testa passiva linjefilter (innan man skaffat aktiva). Kablar. Nja. Kan ju finnas skillnader på förstegets eller signalkällans/källornas ingångar/utgångar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/05 :  08:30:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
vill också säga grattis, nu har du märkt att det är skillnad på kablar! Ut och låna fler kablar och se vad som händer!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:01:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Iofs räcker det med att rummet inte är symetriskt eller att högtalarna inte är identiskt invinklade osv, som nån annan sa: testa med att byta kanal på kablget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000