HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betygsättning av HiFi magasin!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:25:35  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Det kunde kanske vara kul om vi betygsatte de HiFimagasin som vi brukar köpa/läsa/prenumerera på!
Använd en 10 gradig skala! 5 är således godkänt!

Hifi&Musik: Sämst av de nordiska tidskrifterna köpes endast för att den är Svensk! Alla produkter är extremt prisvärda etc! betyg 5

HighFidelity: Uttalanden som att hellre köper jag en Linn kompakt för 20000 kr samt kablar för 100000 kr, än en förstärkare för 100000 kr samt sladdar för 20000 kr, gör att betyget sjunker! Samtidig så får alla produkter minst betyget 8 av 10 i tidningen. Betyg: 7

Fidelity: Kanon layot! Mycket bra redaktion, trovärdig även om de allra flesta produkter får bra betyg. Betyg: 10

Eyify: Bra layot, bra blandning, lättförståelig! Betyg: 8

Hifi+: Mycket kvalifiserad tidning, dock svårläst då språket i tidningen är ganska svårt, texten är också för liten, layoten kunde vara bättre! Betyg 8

Hifi What: För mycket annonser i övrigt en "kul" tidning, bra blandning av billigt och dyrt! Betyg 7

Thats all folk!

Mvh
Kenth

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:32:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Noterar att alla tidningarna ligger på den plusitiva sidan av skalan (utom H&M)... Medelbetyget ligger på 7.5. Ska jag tolka det att skalan egentligen ska justeras så att 7.5 flyttas till 5???

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:36:28  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Nagref!

Man följer väl tidningarnas optimistiska hållning!
Av min skala så kan man utläsa att jag främst gillar Norsk HiFipress.
Samt att Hifi&Musik har ett visst underhållningsvärde annars hade de inte fått mer än en 3:a, utan Hifi&Musik så hade jag ju ingenting att reta mig på.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:37:07  Show Profile Send erik a Private Message
Okej, jag drar ner medel.

Hifi&Musik: 4
HighFidelity: 2
HiFi+: 8
Stereophile: 5
HFN&RR: 6

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:39:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Majjen,

vad exakt är det du är ute efter? En tidning som recenserar tokdyr high end, eller
en tidning som recenserar budget-hifi ? Eller en tidning som försöker fylla de flestas
behov vad det gäller hifi, budget och hign end med lite roliga reportage, kuriosa osv?

Du förstår, det är ingen dans på rosor att göra en tidning som faller alla i smaken.

hifi & musik får ofta stämpeln som en urusel tidning, tänk på att de har en otroligt stor skara läsare, hur många är missnöjda? tror inte det är många procent. Misstaget är väl att de är mångsidiga och försöker fylla flera människors behov istället för att rikta sig till 2000 läsare som är intresserade av att läsa om kabeln som kostade en halv miljon.

:)

om man förstår vad jag menar.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:47:04  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag tycker inte Hifi o Musik är spec. mycket sämre eller bättre än någon annan tidning vad gäller deras sätt att beskriva/recensera produkter. Men de kunde järna haft med lite fler mätningar i stil med stereophile och high fidelity.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:49:46  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
OJ! OJ! OJ!
Trampade jag måhända en av Hifi&Musiks "skribenter" på fingrarna!
Nicklas vad menar du? Är inte t ex Norge intresserade av enklare hifi också!
Jag är också intresserad av enklare utrustning! Annars skulle jag inte köpa tidningen, gillar t ex annons sidorna längst bak!
Kommer dock inte att glömma när jag tipsade Mats Meyer på H&M om Biltemas "rosa" kabel, han vart eld och lågor och lovade att lägga in en recencion på dessa. Mats ville också att jag snarast skulle författa en artikel om hur jag testat kabeln, efter mycket arbete så gjorde jag detta!Mats lovade att återigen att kabeln skulle hamna i tidningen.Tyvärr så ville inte Jonas B detta, "tänk om det skulle skrämma bort några annonsörer" etc!
Din tidning är inte så seriös som du tror!
Titta gärna på layoten på H&M den är ju i ungefär samma klass som Vecko Revyn!
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:03:33  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Bläddrade igenom H&M lite snabbt på ICA igår. Jag har lovat mig själv att jag ska bojkotta hifipressen ett tag framöver. Om jag inte missminner mig så testar dom ett gäng hörlursförstärkare. Vilket skämt. Tre av testobjekten får fem stjärnor i alla kategorier!!! Jag begär inte mycket...liiiiiite nyansering i betygsättningen skulle inte skada.

Jag är inte helt främmande för tanken att starta en helt ny hifitidning, gärna med folk från forumet. Pax för AD-tjänsten =)

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:05:47  Show Profile Send matson a Private Message
Jag brukar undvika att läsa hifitidningar av den enkla anledningen att dom är bedrövligt dåligt skrivna.
Tester och sånt är ju helt ointressanta, då eventuella produkter som skulle kunna få ett dåligt resultat inte recenseras(HF skrev att dom bara recenserar produkter dom gillar, så då räcker det ju att läsa innehållsförteckningen.....graden av beröm från recensenten har dessutom ett ganska linjärt samband med prislappen)
H&M läses högst sporadiskt, då jag brukar bli förbannad(nåja) på deras "slarv".
Har fortfarande inte glömt deras "cliffhanger": Hur mycket bas får man för 2500 kronor?
Senast jag tittade var det någon JMLab med "ännu dödare" kabinett....var tvungen att släppa tidningen och ta några djupa andetag.....

Bland dom utländska tidningarna så har vi ju alla dom tyska listorna som har ett i princip linjärt samband mellan prislapp och betyg("the law of diminishing returns" verkar inte existera i "mustasch-och-för-korta-byxor-landet").
Brittiska gänget med medelbetyg strax över 4 på en 5-gradig skala....

Slutligen "de stora" amerikanska Stereophile och TAS, som också är märkliga, men det finns ju en del mätningar som kan vara lite kul förströelse.....reklamberoendet drar dessvärre ner deras trovärdighet till noll i min bok.

Betyg: pendlar mellan 1 och 4 för samtliga(ingen är så prisvärd att jag skulle köpa på regelbunden basis)

Mvh
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:08:57  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Rejvgudrun!

Sitter gärna med i testpanelen!
Tja! varför skall vi inte starta en ny HiFitidning värt namnet i Svedala.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:15:38  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Stereophile.. 6 av 10! En stor plus poäng är det otroligt låga priset om man tar tidningen från dem direkt.. 26:- per nummer tror jag!!

Jag skulle vilja se mer bilder i testerna... samt mer jämförelser med liknande produkter! Har tröttnat lite på de svenska tidningarna..

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:42:49  Show Profile Send pontus a Private Message
Ni som har insikt i frågan -- är det verkligen så att recensenterna på hifi&musik tycker att 28k för Canton RCA är prisvärt och att Infinty Kappa 600 på allvar kan konkurrera med högtalare i 30k-klassen?
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:46:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Majjen, jag kan inte säga att jag representerar någon tidning,
eller försvarar någon.

Jag uppfattade det bara som du söker efter en tidning som
inte finns.....

Föresten så skriver jag för Hemmabio och inte H&M

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:04:02  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Nicklas!

Kanske det är så att min "drömtidning" inte finns, Norska Fideliy kommer dock nära min dröm!
Hembio ägs inte denna "blaska" av samma ägare som H&M?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:29:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag instämmer med Niklas, det är en utopi att kunna skriva en tidning som både tilltalar audiofiler och de som just börjat att lyssna på musik.

Problemet för Hifi&Musik är, som jag sagt tidigare, att de både riktar sig till rena "nybörjare som följer wattangivelsen för att se vilken högtalare som låter bäst" och audiofiler som kan lägga kostnader motsvarande en ny bil på några meter kabel, i varje nummer som man säljer. Det måste få vara variation så att alla läsare kan få sitt i något nummer. Det svåra är egentligen att se till så att båda delar får det som de eftersträvar tillräckligt ofta. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:03:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Pax för fotojobben i "vår" nya tidning

Tja....ni får kanske först godkänna nivån förstås......

http://www.danlindberg.com

Artphotography
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:08:50  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena, här kommer lite marknadsföringsfunderingar och kritik från mig

De har en svår nöt att knäcka- H & M. Som whiskyman var inne på riktar de sig H & M till alla segment av hifi-intresserade. Något som jag tror kan förklaras av den förhållandevis lilla totalmarknaden, alltså summan potentiella köpare, i sverige eller möjligtvis norden.

Där vi ser en större totalmarknad, exempelvis England, tror jag (utan att vara insatt i engelsk hifi-press) att vi ser en differentiering mellan de olika tidningarna. De riktar alltså in sig på olika sorters hifi-intresserade eller särskiljer sig med andra medel som filosofier om vad som är bra och inte.

Detta var min teori om varför H & M riktar sig till alla och ingen.

Hursomhelst kan jag hålla med om att H & M är generösa vid betygsättningen, frågan är om man som läsare bör ägna mer fokus på texten om produkterna där det mer specificerat bekrivs vad som gör att högtalaren får fem i ljudbetyg. Detta med "smaken e som baken.." i åtanke. Jag tror att många kan hålla med om att sonus faber likt jmlab gör bra högtalare, men de är bra på olika sätt och passar olika människors ljudideal olika bra.Det krävs även, som alla vet, en vettig matchning av kringutrustning för att hela systemet skall låta bra tillsammans.

- Alltså läs texterna om prylarnas förtjänster och fråga er om det är detta jag vill ha till min kringutrustning, i mitt rum? Snegla på betyget, låna hem å testa. glöm inte heller att njuta

Långt blev det, mvh Micke

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:16:10  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Whiskyman!

Andra tidningar än H&M klarar ju av att tilltala både "nybörjare" och mer "avancerade" läsare, så varför gör inte H&M det?
Kanske H&M skall bestäma sig för vilken målgrupp de skall satsa på!
Det finns ju en tidning som heter Komputer för alla, kanske H&M skall kalla sig HiFi för alla!
Det finns ju redan HiFi tidningar i Sverige som t ex Hembio, Bilstereo etc! Dessa vänder sig troligen redan till andra än "audiofilerna" således kanske H&M
skall satsa lite högre än idag! Önskvärt vore väl också att de blev lite mer "kritiska" vid sina tester etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:23:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Majjen, jag förstår inte alls vad du menar.
"Kanske H&M skall bestäma sig för vilken målgrupp de skall satsa på!"
- Jag tycker de gör det rätt bra.

varför kan inte H&M få vara den tidning de är, kolla hur många läsare
de har, tycker du då inte att det är en lyckad tidning, ja då vet jag
inte riktigt VAD jag ska säga.

OKEJ om det inte finns så många svenska alternativ, i stort sett INGA,
vilket kanske är synd, kunde vart bra med en extra tidning som vänder sig
mot den stora massan samtidigt som den lilla.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:04:12  Show Profile Send drkim a Private Message
Tacka vet jag den gamla hederliga Audio-Video..
Någon som vet var den tog vägen?

Om ni inte hört talas om den - så kan ni få ett smakprov på ett av deras tester här:

http://hem.passagen.se/drkim/dynaudio_1.3_text.htm

Ett utdrag från en test av Dynaudio Contour 1.3 i Nr 2 år 1992..
Det är vad jag kallar test det !

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:06:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja det såg helt underbart bra ut!!
Tack för den länken drkim !

faktiskt, såg riktigt intressant ut.

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:22:24  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Nu måste jag ge en fet känga till framför allt till HF.
Som nykläckt och talangfull formgivare sitter jag här och skickar arbetsansökan efter arbetsansökan till en nedgången reklambransch. Hittills utan napp. Samtidigt som det på redaktioner runt om i landet sitter riktiga klåpare och amatörer och förlöjligar mitt yrke. Dessa själar har varken utbildning, intresse eller känsla i det dom gör, och reducerar därmed ett fint hantverk, till något som alla med pc kan göra.
Layout- och stavfelsmässigt är HF en katastrof utan dess like. När jag för drygt ett år sedan erbjöd mig att fixa en sjysst mallstyrd design som ex-jobb fick jag inte ens ett svar tillbaka.
En andra känga går till handlare/agenter som annonserar i hifipressen. Lågupplösta bilder, oläsliga typsnitt, oklart budskap och grundskoledesign som ger en kalla kårar återfinns i nästan varje annons. Esoterisk hifi betalar varje månad en stor summa pengar för att påminna oss att dom gillar lågupplösta polaroidbilder och typsnittet comic sans i en härlig kakofoni. Hur har dom råd att skämma ut sig sådär?

// vit

ps. jag är formgivare. ingen copywriter =)

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:43:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad jag vet, sköts reklam av utomstående företag, och tidningen själv vet inte vilken
reklam som kommer i kommande nummer.

Hos vem ansvaret ligger, ja det kan man diskutera, men det är klart att butikerna och
de som annonserar borde vilja ha snyggare annonser ibland.

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:11:39  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Drkim!

Denna länk gick inte av för hackor!
Så skall en test se ut!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:39:30  Show Profile Send Henrik B a Private Message
och här kommer mina betyg

Hifi och Musik, inte värd att köpa, endast läses på biblotek,blev ganska mörk rädd efter en diskution med en av skribenterna där, det bör kaske tiläggas att jag som dom ser det en korkad prick, betyg -1 var det möjligt...

Highfidelity kan komma en pinne högre, dock måste jag säga att alla hemma bio och bygga själv grejor, får MIG att nästan stoppa fingrarna i halsen, men det kan förekomma som jag ser det intressanta artiklar, även vissa tillväga gångs sätt och artiklar gör en mörkrädd, detta kan jag inte redogöra för, då brakar h......t löst, efter som jag är i branschen skall detta tas med en nypa salt, men onekligen har det givet ett och annat skratt när hostorier berättas, Betyg 2

What hifi.. och liknade blir man enbart trött på av all reklam.

Stereophile, har varit intressant men har eligt MIG gott ner sig ordentligt, kan någotr vara dåligt!? bättre för. Betyg 4

Hifi+ onekligen en mycket bra layout, mycket roliga artiklar och ibland mycket intresanta tester av klart udda saker, lite tråkigt att jag ser det lite som att reference grejorna som de använder förefaller vara lågt satt ibland. Men det var en subjektiv fundering i allra högsta grad... Betyg 7

Och slutligen the king of them all, The absolute sound, kan ha otroligt intresanta och mycket kvalifiserad artiklar, efter som jag hmmmm inte orkat att premurera på den, vilket kostar en slant vilket även lösnummer gör, men ack så svår att få tag i butik... Dock kommer de på prov i kommade resention, som sakt upp til bevis Betyg 9

Det bör tilläggas att det jag finner intressant är högupplöst i två kanaler, därmed inte sakt att det andra är dåligt bara ointressant för mig.

Mina klart subjektiva omdömmen....
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:51:32  Show Profile Send drkim a Private Message
Kul att ni gillar testet - det gör jag också..
Vi kan kanske skall starta ett upprop för en nystart av det gamla magasinet

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000