| Author |
Topic  |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 20:55:15
|
Audio-Video var min favvo!
Men man ska minnas att HF var bättre på den tiden också. Kanske saknar HF konkurrensen från A-V? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 20:56:34
|
NN>>Jag vet mycket väl att tidningen inte ansvarar hur annonser ser ut. Problemet är att många hifihandlare är så jäkla snåla så att dom producerar den själva, eller betalar Jocke, 13 år, femtio spänn för att slänga ihop en tafflig annons i något piratkopierat program. Sen betalar dom fett med $$$ varje månad på annonsplatser i hifipressen. Samma snålhet gör att HF väljer att använda sig av en som inte är formgivare till att sätta layouten. Det resulterar i att den tidningen ser ut som skit.
Även om H&M inte är direkt extravagant så har den funktionsduglig layout som fungerar som den ska. Det är lättläst, har struktur och kontinuitet....allt det man kan förvänta sig när man använder sig av proffs.
Man får det man betalar för, precis som med hifi
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
Fideljr
Member

263 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 21:01:12
|
Är det ingen som läser den norska tidningen Audio som jag har läst några gänger och då har den varit bra Är det någon som har någon annan synpunkt ? |
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 21:04:15
|
Här är the results of the brumel jury: Hifi & Musik 1p. Highfidelity 2p. What Hifi 3p. Hifi news & record review 4p. Hifi world 6p. Hifi+ 8p. Hifi choice 10p. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 21:29:11
|
Hej Fideljr!
Norska Audio var mycket bra på sin tid, den är dock nedlagd! Nu gäller Norska Fidelity med samma redaktion m.m Mvh Kenth |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:26:35
|
High Fidelity 3 (tunn, för dyr, onödig skiva) Hifi & Musik 4 (trevlig men kanske inte så pålitlig) Hi-Fi+ 9 (snygg, exotiska prylar, vågar såga) Stereophile 8 (läsvärd, trovärdig men lite torr) Absolute Sound 7 (snygg layout nuförtiden, inte lika snobbig som förut) HiFi News 8 (roliga 'hemma hos'-reportage, teoretisk, kritisk) Image Hifi 6 (tysk, kan inte språket men vilka bilder! dyr porr)
Köpte nästan alla ovanstående ett tag, men inte längre. Blev för dyrt med alla lösnummer. Lyx ändå att alla dessa och fler därtill finns i tidningshyllan!  |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 22:48:38
|
Kul tråd 
High Fidelity  Hifi & Musik 5 Hemmabio 4 Hi-Fi+ 9 (mycket analog och rör) Stereophile 7 (amerikanske produkter er bra, ALT er bra. Michael Fremers Analog Corner - the best!) Absolute Sound 5 (hifi snobber) HiFi News 7 Audio 4 (tysk) Stereo 4 (tysk) Audio Phile 6 (tysk, mycket high end - fantastiske bilder og flott lay-out - skriver mycket om design og utseendet, men kun lite om lyden. Hifi porr).
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 07:57:33
|
Vad begär ni ?
Problemet med hifi tidningar är att musik skall avlyssnas genom en HifFi anläggning inte blajas om av knäppa journalister.
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 08:45:48
|
"Tacka vet jag den gamla hederliga Audio-Video.. Någon som vet var den tog vägen?"
Jag hoppas att den hamnat på något riktigt varmt ställe. Den hade dock samma förlag som High Fidelity.
Men som svar på Majjen03, så instämmer jag också med att Hifi&Musik borde kunna tillåta sig att vara lite mer kritiska i sina tester, men det är ju en svår balansgång. Mvh Kristofer |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 09:40:01
|
| Bra tester skall vara lättlästa, men det får inte vara för långt och ej heller för kort. Förlångt så somnar man och är det för kort så jaha vad det inte mer. Man måste vara försiktig med fackspråk alla är inte lika duktiga på hififackspråk. En förklaringstabell är bra att ha här. Pris, tekniska specifikationer vill jag hitta på första sidan och inte på sista. Kul hade det varit om man hade två betygskalor, en som jämförde i samma prisklass och en som jämförde apparaten med lite dyrare stuff. Det finns ju högtalare som kan tävla mot högtalare som kostar mer. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 10:54:11
|
Whiskyman varför gillade du inte Audio-video
Där för att jag betalade 1500 spänn för en prenumeration samt böcker som de aldrig skickade. Därför så gillar jag inte Audio Video. Mvh Kristofer |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 13:17:20
|
| Ja just det, Matså. Men i huvudsak så är det en princip. Mvh Kristofer |
 |
|
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 15:31:35
|
rejvgudrun: "Layout- och stavfelsmässigt är HF en katastrof utan dess like." Väl rutet! Håller med dig till fullo; dessutom bör det väl vara allmänt känt att svenska produkter som innefattar "Bladelius" någonstans i beskrivningen, regelmässigt får högsta betyg oavsett hur de egentligen låter. (Det KAN ju eventuellt vara så att recensenten har fått apparaten i fråga till "låns" på obestämd tid...;-)) /Richard |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 17:59:00
|
| Jag blir bara arg av att läsa dem kommersiella tidningarna...jag har inte hittat en som man inte garvat åt... (MVH //pesimisten) |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:20:32
|
AudioVideo gick väl i konkurs...
Whiskyman, du kanske gjorde din beställning runt denna tid...
Synd, både på din beställning och en attans bra tidskrift. Deras tester gick inte av för hackor... 
|
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:43:22
|
Jag tycker att Hifi & Musik är mycket trevligare att läsa än High Fidelity som är fullt av stavfel,Peter Westerberg är inte torvärdig som journalist. Mvh |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:57:44
|
Numera begravda Fi Magazine tyckte jag var en höjdare. Annars tycker jag om Hifi Choice. HF & H&M läses pliktskyldigast, ibland med viss utbyte. |
 |
|
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 19:16:47
|
Håller med Neon Park till fullo. Den danska studiorocken på skivorna stinker dessutom. Kemtvätt? /Mårten |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:29:55
|
Av de jag prenumererar eller köper lösnummer av så fördelar sig mina poäng på följande vis med största bristerna i parentes efter respektive poäng.
H&M: 5p (tunna tester) HF: 7p (stavfel, layout, nyhetssidorna) Stereophile guide to hometheater: 8p (lite väl TV-tokiga) Hemmabio: 4p (tunn på alla sätt) |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 07:49:02
|
Hifi & Musiks skivrecensioner är vida överlägsen de som är i High Fidelity. Mvh |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 08:08:04
|
"Whiskyman, du kanske gjorde din beställning runt denna tid..." Ja, förmodligen, men eftersom de låg under samma förlag och hade samma ansvarig utgivare som High Fidelity har så är mina åsikter möjligtvis ganska färgade beträffande High Fidelity,s kvalitet också. Mvh Kristofer |
 |
|
Topic  |
|