Har någon provlyssnat de nya Monitor Audio Bronz 2 högtalarna? Och i så fall har ni någon uppfattning om de är bra eller dåliga i jämförelse med de gammla.
Hur lång inspelnings tid borde det vara vid normal lyssnings nivå på dessa högtalare? (En uppskatning)
De senaste månaderna har jag haft ett komplett Bronze 5.1 system med B2, B4, Sub och center i mitt biosystem.
Men precis som vanligt så tröttnar jag på 5.1 ljudet efter nån vecka och lyssnar ändå bara i stereo, för ljudkvaliteten blir lite högre. Jag är då imponerad av både B2 och B4, framförallt när det gäller röster är MA's jättebilliga högtalare inte alls långt ifrån dyrare högtalare som t ex Dynaudio A42 i prestanda. Rösterna ligger mitt i rummet med bra känsla. De funkar också bra till många olika musikstilar och är klart musikaliska. Det enda jag stör mig en del på är att de högre registren är lite "hissade" i nivå. Så man bör undvika ljusa förstärkare om man vill ha en neutral balans. NAD fungerade t ex bättre än HK tyckte jag. Med NAD kom även djupbasen fram bättre konstigt nog. De är inte lika rena i ljudet som lite dyrare högtalare men får ändå godkändt på denna punkt. För sitt pris är Bronze-serien nog ganska svårslagen om man vill ha en billig allroundhögtalare.
Nu har jag slängt ut mitt 5.1 system och bygger på stereon istället men jag har tyvärr redan sålt mina B2'or. Jag har dock ett par B4 kvar till salu. Om någon är intresserad av dessa så finns de strax inlagda under säljes.