Author |
Topic  |
|
HenkesHiFi
Member
  
60 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 16:49:04
|
Hej!
En newbie fråga: Varför är förterminerade kablar så förbaskat mycket dyrare än lösmeter? Jfr t ex Kimber 4TC som kostar 340 kr m eller 2*2 m = 1360 kr. Den förterminerade kostar 2970 kr. ????
Mera: Varför bör man ha spadar eller bananer överhuvudtaget? Kan man inte bara ansluta kabeln direkt eller är detta mindre smart?
Mera igen: Är förterminerade "bättre" än om man sätter på bananer på egen hand? (Lär ju kosta mkt mindre än att vara lat....)
Tack på förhand.
Henke
|
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 16:54:28
|
Att det kostar mycket mer med terminerade kablar beror nog på att det inbegriper manuellt arbete som är dyrt i förhållande till mer industrialiserade processer.
Att löda dit kontakter är viktigt då det ser till att minimera eventuella problem med kontaktdistorsion som kan uppkomma när ytorna på kabeln oxiderar.
Förterminerade kan vara bättre men det beror ju på hur duktig du är och vilka verktyg/material du använder...  
-The world is my oyster... |
 |
|
n/a
deleted
    
1491 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 17:33:03
|
Borde det inte vara bättre att skippa banankontakter och istället skruva fast "rå" kabel direkt i anslutningsterminalen? Det borde bli en större kontaktyta om man skruvar fast kabeln direkt. Banankontakter har ju ett par "pinnar" som låser fast den i terminalen, kontaktytan kan ju inte vara alltför stor då. Är man rädd för att ytan oxiderar kan man ju kapa av en bit av kabeln om man tex ska flytta högtalarna. När kabeln sitter fast i terminalen borde den klara sig från någon betydande oxid.
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 17:37:41
|
Ni pratar högtalarkablar...det gör inte jag; Jag har testat samma (egna) signalkabel med olika RCA kontakter - alla från olika prisklasser från biltema, Hifi Kit till WBT's dyraste (och OJ vad dom är dyra). Störande nog hör jag skillnad på dessa kontakter. Skärpa och basnivå är nog de två "parametrar" som ändras mest.
Åter (?) till högtalarkablar. Mer slutgiltigt är väl att se till att kunna göra en bra lödning, istället för att skruv-pressa fast nått?
Förtennat tycker jag inte om. Förtenningen är för att inte elektronerna skall hoppa över mellan kardelerna - men hur skall de stackars elektronerna veta att de skall hoppa över till en högtalarterminal? Jag e skeptisk.
WBT's högtalarkontakter är fina och bra. Kostar dessvärre skjortan!
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 18:07:53
|
quote: Förtennat tycker jag inte om. Förtenningen är för att inte elektronerna skall hoppa över mellan kardelerna - men hur skall de stackars elektronerna veta att de skall hoppa över till en högtalarterminal?
Men om du lödar dit ett par kontakter så förvirrar du ju också de stackars elektronerna med lodet mellan kabeln och kontakten!   
Förtennat eller inte spelar nog ingen större roll om man har separatisolerade kardeler.
Och kan man inte få till en helt lufttät koppling så är det bättre med ihoplödning där det går och guld mot guld där det passar sig.
-The world is my oyster... |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 18:27:23
|
quote:
quote: Förtennat tycker jag inte om. Förtenningen är för att inte elektronerna skall hoppa över mellan kardelerna - men hur skall de stackars elektronerna veta att de skall hoppa över till en högtalarterminal?
Men om du lödar dit ett par kontakter så förvirrar du ju också de stackars elektronerna med lodet mellan kabeln och kontakten!   
My point exactly!
Sluta med förtennade kablar! ;-)
Sluta med kardeler nära varandra utan isolation runt sig - tänk på de stackars eletkronerna!
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 18:37:55
|
De kanske inte uppfyller ditt krav på oförtenning men väl det andra...

Byggbeskrivning kommer snart...
-The world is my oyster... |
 |
|
DrMabuse
Member
    
307 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 18:54:07
|
quote: Sluta med förtennade kablar! ;-)
Instämmer. Jag tycker det låter "rått" om förtennade kablar.
DrM
|
 |
|
Timbre
Member
    
4608 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 19:50:17
|
Men epkpeng, skall man gå efter WBT´s och idag även Kimbers handbok, så är det ju Crimpset WBT-0411 som gäller. Inget lödtenn så långt ögat når. Väl där, är det bara att växla WBT-kontakter efter behag och lägenhet. WBT-0660, WBT-0600 och WBT-0645...krympblecket passar till allihop.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:16:35
|
Lödtenn är inget måste. Tenn vill jag däremot ha bort runt ledarna.
Att använda crimp'sen är ok. Har inte undersökt dom så genomgående, men man kanske skulle ta hem ett knippe sånna?
Jag har uppfattat silverhaltigt lödtenn som att det ger en hel del silver på lödytan, varför de stackars elektronerna lättare hittar hem.
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?
    
628 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:26:57
|
nu när ni lika pratar silverhaltigt lödtenn, så måste jag ju ta chansen att fråga om det är någon som vet var man kan få tag på sådant ?
kanske hör till diy egentligen, men men...
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
 |
|
Timbre
Member
    
4608 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:30:22
|
När jag vässade tänderna på mina Black Pearl, satte jag Kimbers Select-terminering under luppen. Dom använder WBT crimp pliers och för kunden valfri WBT-kontakt. Med 0411 Crimp Set är det en dröm att terminera kablar.
Rekommenderas...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:54:39
|
Till paradis_oscar
Multicore LMP
62% tenn, 36% bly, 2% silver
Elfa 82-909-26 och 82-909-00
Silvret gör att lödningen fäster bättre på guld. Det som inte framgår i ELFA-katalogen är att tennet också är autektiskt. Alltså smälter och stelnar inom ett mycket snävt temperaturområde vid 179 grader. Vanligt 60/40 tenn har 5 – 8 graders tolerans.
Informationen kommer från en internetsida som jag dessvärre har tappat men den går förmodligen att hitta om man vill.
Ett tenn som jag ska prova är 63/37 som också är autektisk men utan silver. Det säljs av Interflux Scandinavia och är billigt. En dryg hundring plus moms och ev. frakt för 500g Dessutom verkar det vara ett bra företag. Jag fick ett mycket utförligt och trevligt mail som svar.
http://www.interflux.se/interflux/index.htm
Jag ser i efterhand att även dom har tenn med silver motsvarande LMP
Edited by - Flint on 2002/08/07 00:23:0 |
 |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:13:17
|
Jag tror Flint menade eutektiskt. Det behöver inte skrivas ut (oftast) eftersom det finns inget (vad jag vet) ickeeutektiskt lod. Vad det betyder är att lodets smälttemperatur är lägre än de ingående komponenternas. det ger en finare struktur på kristallerna när lodet stelnar har jag för mig.
Silver i ett lod påverkar ledningsegenskaperna ytterst marginellt utan finns där bara för att inte laka ur silver då silverhaltiga saker ska lödas. Det kan vara väsentligt om man lödar kablar av silver eller om de är silverbelagda men är annars rätt oväsentligt.
-The world is my oyster... |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 23:14:15
|
Du har rätt om stavningen. Eutektiskt ska det vara. Men du har inte rätt om smält och stelningstemperaturen. Kolla i elfa på vanligt 60/40 tenn. Smältpunktsintervall 183-188grader. Det är bara 63/37 som ger låg marginal. Det är anledningen till den finare strukturen. Ingen förskjutning under stelningen.
Hämtat på sidan http://www.logwell.com/tech/servtips/solder.html
Normal Soldering Probably the most popular manually applied solder for electronics is rosin core 60% tin / 40% lead (Sn60Pb40). It has a melting point between 361 and 374°F. It is suitable for all surface logging electronics, and for downhole tools that will not be run much over 300°F (solder begins to weaken below its melting point, so it is best to stay well below the melting point for an actual maximum working temperature). But I have never liked the Sn60Pb40 solder alloy; I prefer eutectic solders.
In metallurgy, there is a special kind of alloy referred to as "eutectic". Eutectic alloys exhibit no plastic range upon melting, and the melting point is lower than that of any other alloy composed of the same constituents in different proportions. 63% tin / 37% lead (Sn63Pb37) is the eutectic alloy of tin and lead and has a specific melting point of 361°F (no melting point range as with Sn60Pb40). Sn63Pb37 is used extensively in printed circuit board (PCB) assembly applications (wave soldering), and I think it is easier to use in hand soldering applications as well. Try some 63/37 and I bet you never go back to 60/40. .025 /.028 inch (about 22 AWG) or .032 inch (about 20 AWG) are good compromise solder wire diameters.
Se även sidorna
http://www.soniccraft.com/parts/cardas.htm http://www.warton-metals.co.uk/solderwire.htm http://mmd.foxtail.com/Archives/Digests/199909/1999.09.01.14.html http://www.pe.net/~tmaki/solder.htm http://www.inlandcraft.com/Uguides/tipfailure.htm
Alla säger samma sak.
Eutectic Point An exact single temperature point at which an alloy goes from solidus to liquidus with no pasty range. For example, the eutectic point of lead and tin is 361º F. This point is obtained only by 63/37 tin/lead alloy.
Är du inte glad nu Nagref när du fick lära dig något nytt?
Edited by - Flint on 2002/08/07 10:56:2 |
 |
|
molsson
Member
    
1646 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 23:31:20
|
Wbt köper man hos www.sontec.se kopiöst dyra, men ändå..
/Marcus
Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker |
 |
|
kasra
Member
    
588 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 01:03:10
|
quote:
När jag vässade tänderna på mina Black Pearl, satte jag Kimbers Select-terminering under luppen. Dom använder WBT crimp pliers och för kunden valfri WBT-kontakt. Med 0411 Crimp Set är det en dröm att terminera kablar.
Rekommenderas...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Timbre, det är en grej jag har tänkt på efter besöket vad gäller dessa crimp set. Dina kablar hade ju silverledare... men de flesta kablarna därute är ju ändå koppar, kommer inte kopparledaren under crimpbiten att oxidera? Koppar oxiderar(ärjar?) väldigt lätt och jag ser inte någon anledning varför den inte skulle göra det fastän man "crimpar" dem.
Frågan kanske borde ställas till farbror Kimber ?
VH - kasra
  
|
 |
|
Timbre
Member
    
4608 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:10:55
|
Frågan kanske borde ställas till farbror Ray om några år? Dom terminerar även sina kopparkablar KS-3033 med samma krympbleck.
   
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
    
934 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 09:03:20
|
Jag tänker här på Goldmund, som använder en mycket långsam fusionprocess till terminering av sina kablar. Minns jag inte fel, så är det snack om ett dygn!!
Silveraudio använder s.k. High Pressure Fusion med 12 tons (!) hydraudisk presskraft när dom terminerar kabeln. Dom använder Cardas ren kopparspad, som är silverplatterad UTAN det där jäkla nickel som mellomlag.
Några bryr sig om detaljerna - och det är bra så 
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 10:04:33
|
Flint: quote: Är du inte glad nu Nagref när du fick lära dig något nytt?
Jovisst är jag det!  
-The world is my oyster... |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 10:55:10
|
Bra. Då tycker jag att vi håller sams framöver trots att vi inte alltid har samma uppfattning i sak.
Svar önskas. Ja eller nej.
Edited by - Flint on 2002/08/07 16:49:2 |
 |
|
|
Topic  |
|