En hifi-intresserad kompis hade nyligen läst att helst skulle man inte använda sig av bryggor mellan högtalarterminalerna utan hellre kabel. Det fick mig att fundera om man inte kunde ta sin (Supra Ply 3,4) kabel och skala den en längre bit så att man kan ta och trä igenom alla terminalerna. Är det en nackdel att gå in med den vid ex. basen eller diskanten? Nu har jag kabeln ansluten till mellanregistret med metallbrygga till de övriga.
Tror ni man kan förbättra ljudet genom att köpa en likadan Supra-kabel till och använda en till mellanregister+diskant och en separat till basen? Ja jag vet, det finns andra kablar att köpa men det här kanske kunde vara nåt att pröva? Nån som kör på detta sätt. (Har integrerad förstärkare med dubbla terminaler så klart)
Jag tippar att det är extremt svårt att märka någon som helst skillnad om du börjar med kabeln vid diskanten eller basen. Och glöm ej att efterdra polskruvarna efter några dagar. Efter någon månad kan du se över det igen.
Roq! Du är på helt rätt väg! "Bryggor" på högtalare har inte med hifi att göra! Där ska man bara angöra båtar Skala snarast, men som Knoppen sade: Akta för kortslutning! Inget kul!
Det du nämner sedan kallas Bi-Wiring. Kan ibland göra underverk, ibland inte... Försök få låna någon (inspelad) o testa!
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Knoppen: Hade missat den tråden... "SZR" var tydligen först med samma grej - äsch! ;-)
CC/Knoppen: OK kortslutning låter ju inte bra men var? Mellan utgångarna på förstärkarn? Mellan + och - på högtalaren? - Då måste man ju vara rätt klantig om man skall lyckas kortsluta dem - 3-4cm emellan och dessutom förstår jag i så fall inte varför risken skulle öka jämfört med nuvarande koppling.
Tack för varningen i alla fall - ingen DIYare som hörs!
Jag har kört bi-ampad sen den dagen jag provade först med att bi-wira.
Att bi-wira hade bara en ganska liten påverkan på ljudet, men dock märkbart. Att köra bi-ampad lät definitivt bättre. Jag har Snell EII högtalare och ett par gamla NAD-stärkare. Den andra är integrerad och andra slutsteg.
Vore kanske en bra idé att köpa bättre högtalarkablar. Varför inte de ni talar så varmt om …