HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 1.3se vs 1.3 mkII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:11:51  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Gott folk,

jag skulle vilja veta ifall några av har erfarenheter att dela med sig av? Jag är alltså ute efter subjektivt upplevda skillnader kring dessa två högtalare.
Är det stor skillnad på se och mkII?

/Jonas

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:39:17  Show Profile Send n00b a Private Message
1.3mkII går inte lika djupt och det är fullt hörbart känns lite vassare och ettrigare än 1.3se. Jag skulle säga att 1.3se är bättre på allting faktiskt. Tror att här är någon på forumet som verkligen testat dessa 2 mot varandra men jag kommer inte ihåg vem det var =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:33:28  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har lyssnat på båda och jämfört. Jag tycker mk II låter mer musikaliskt lite mindre ljupbas men mer musik. SE försöker spela större fetare men mindre musikaliskt. Hade ett Rotel 200 watts steg.
Kanske SE kräver bättre steg? Har man en "vanlig" förstärkare kanske mk II är ett bättre alternativ?
mvh Carl-m
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:53:11  Show Profile Send n00b a Private Message
Tror inte att det skulle ändra vad du tyckte så mycket om du bytt steg faktiskt.

Smaken är helt enkelt olika

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:08:35  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Tackar för svaren!

Ingen annan som har några reflektioner?

/Jonas
Go to Top of Page

westrin2000
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/05/10 :  02:53:01  Show Profile Send westrin2000 a Private Message
Haloj,

Jag lyssnade för ca 2 veckor sedan på dessa båda Dynaudio stativare hos Reference Audio i Stockholm! (satt i lilla demorummet=stark bas!)

Måste säga att jag håller med "nOOb" i grova drag!

Jag skulle förklara skillnaden som ligger mest hos diskant återgivningen som är betydligt mjukare på SE än på MKII!
Musiken vid starkare nivåer flyter liksom mera obesvärat på SE varianten!
Förefaller då som 1.3SE har lägre distortion än 1.3MKII!!!

Basen då? Även den skiljer en del! SE har klarare separation mellan instrument och röster. De djupare frekvenserna återges med mera pondus än på MKII.

Dynaudio 1.3SE får jag säga är en av de bästa stativhögtalaren som jag lyssnat till totalt sätt.

Andra Stativhögtalare jag lyssnat till är bl.a.=>

Revel Gem har ett renare ljud överlag än 1.3SE men har svag återgivning av lägre frekvenser, kräver kompliment av subbas!

Focal Electra 906 är i min mening inte speciellt bra!!! Spretig och vass diskant (lysningstrött efter 15min bara ) svag återgivning av lägrefrekvens. Att denna högtalare fick 5 plus i Hifi&Musik är mycket märkligt! (har lyssnat till andra Focal högtalare som låtit betydligt bättre än dessa!)

Ino Audio piP är strålande liten monitor från Ingvar Öhman, dock går inte den att spela speciellt högt med. Hålls nivån på en "normal" lyssningsnivå så konkurerar de helt klart med Dynaudio 1.3SE till ett mycket fördelaktikt pris

Hls
/Richard

Bivemyr Audio Technology

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/10 :  09:52:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
P.S. Revel Gem är gjord för att spela tillsammans med basmodul(er). D.S.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/10 :  10:03:45  Show Profile Send n00b a Private Message
Knoppen.....

Det märkte vi när vi lyssnade på GEM den ballade ut totalt vid väldigt låg volym, klarade inte djupbas alls =))

Då självklart inte sagt att 1.3se är en bättre högtalare men nu när du säger att den är gjord för att delas och lira med basar så förstår jag vad som hände =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/10 :  10:20:15  Show Profile Send n00b a Private Message
Måste säga en sak till....

1.3se var nog den pryl i hifi som jag blivit absolut mest glad över och varit mest nöjd över. Nu har jag iofs lyssnat in mig på ett par klasser upp och sure 1.3se hänger inte med där uppe. Jag trodde förr att det var världens bästa stativare och om det var någon som var bättre så var det bara en liten smaksak. Nu vet jag att så inte är fallet, man kan få bra mycket bättre både stativare och golvare som inte 1.3se är inärhetena av på någonting. Men enligt mig själv så finns det inte mycket som kostar under 25k som slår den. Själklart mycket tycke och smak men det är min åsikt.

Definitivt så skulle jag aldrig välja golvare som går på 25k när man kan få tag i 1.3se för det.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/10 :  17:32:56  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Nu har jag lyssnat en del på 1.3se och mkII och jämfört. Hifistället är verkligen en guldgruva Elektroniken var Pink Triangle integrerad och cd, riktigt schyssta prylar.

Min uppfattning om de oinspelade paren är att mkII är lite mer spelglad och öppen.
1.3se har som ni sagt mer pondus och bättre separation, diskanten är lite mjukare. Dock så upplever jag den som mer instängd, röster vill liksom inte släppa ordentligt utan de ligger där och trycker. Som Carl-M sa förut, jag tycker mkII känns mer musikalisk.

Jag måste säga att just öppenheten känns som den avgörande egenskapen för mig. I dagsläget lutar det alltså åt mkII.

Frågan till er som äger dynaudio är vad som händer med dem när de blir inspelade? Kommer tex se att släppa ut rösterna ur burken? Vad händer med bas och diskant?

/Jonas
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/10 :  17:49:54  Show Profile Send n00b a Private Message
kungpingvin....

Jag vet inte vad jag skall säga, jag känner inte igen något du säger. Jag tycker inte att 1.3mkII har någonting som inte 1.3se har mycket bättre. Jag skulle inte kunna leva med en högtalare som inte gav minst lika mycket bas som 1.3se heller. 1.3mkII tycker jag spelar på tok för platt och har inte ens inärheten lika djup ljudbild, men som sagt smaken är olika

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:06:32  Show Profile Send David A a Private Message
Tycker inte heller att jag känner igen mig. Enligt mig är 1.3se outstanding på alla områden jämfört med mkII. SPECIELLT musikaliteten tycker jag är på en helt annan nivå med SE modellen
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:21:47  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
jag kan bara hålla med n00b och david A 1.3se är väldigt mkt bättre!!!!!
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/10 :  23:19:24  Show Profile Send Pass a Private Message
Kungpingvin!

Som ny Dynaudio Contour 3.4 ägare kan jag försäkra att åtminstone dessa öppnade upp en hel del i mellanregistret då de blev inspelade (d.v.s. på andra sidan 100 timmar). Se till att få spela 1.3 se litet mer, så blir det nog ett annat resultat. Men, för att förvirra saken litet mer, varför ser du inte till att testa den nya Contour 1.4:an? Den ska, åtminstone enligt hörsägen, vara både bättre och billigare än 1.3se!

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:22:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Det är lite det jag undrar om, öppnar 1.3se upp sig när den spelas in så är det ju helt klart en bättre högtalare...

Är det någon av er som har lite mer info om 1.4? Kollade på Dynaudios hemsida men hittade inga uppgifter om ungefärliga priser och inte heller när den ska börja säljas, någon som vet?

Den ser i alla fall intressant ut - hmm, kanske ska jag vänta på den istället...

/Jonas
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:28:28  Show Profile Send Kaleid a Private Message
1.4 finns tillgänglig för provlyssning här i Skövde, Hifi-punkten.
Har inte tittat förbi där än, då högtalarna inte är riktigt inspelade ännu. Om någon vecka så tittar jag väl förbi.
Priset ligger på 20.900
http://www.hifi-punkten.se/hogtalare.htm

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/11 :  20:59:02  Show Profile Send n00b a Private Message
1.4 går inte heller så djupt tyvärr =((

typ som 1.3mkII

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:11:29  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
1.4 har också den nya diskanten som jag måste säga att jag upplever som lite vass och ljus. Inte alls lika spelglad och lugn som den gamla.

Say's who!?
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:30:12  Show Profile Send Pass a Private Message
1.4 har jag visserligen inte hört, men min 3.4 (med motsvarande diskant) låter definitivt varken vasst eller ljust. Tvärtom fick jag faktiskt tveaka litet med dämpfötter under apparaterna etc för att få högtalarna att "bita till" litet mer!
Ett tips till er som är i stånd att spela in eller lyssna till nya Dynaudio: se till att efterdra skruvarna runt högtalarsargen (försiktigt)efter ca 100 speltimmar. På mina kunde jag ledigt korsdra skruvaran ca ett halvt varv! Ljudförbättringen var inte subtil...

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/05/12 :  13:18:22  Show Profile Send gurin a Private Message
Dynaudio har uppdaterat sin hemsida och lagt in de nya modellerna.

http://www.dynaudiousa.com/main.htm

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/12 :  19:35:59  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
tackar för tipset Pass!
Även jag kunde dra runt skruvarna ca halvvarvet på mina 42or. /micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000