| Author |
Topic  |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 09:20:58
|
| Hej! Jag undrar vilka erfarenheter folk här har om Rotels förstärkare RA-02 och cd:n i samma serie, RCD-02? Hur låter de, ljudkaraktär osv? Passar de till AE Evo 3, mina högtalare? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 22:03:17
|
Hej! Jag har varit ute och letat CD-spelare för ett tag sedan. Då lyssnade jag bl.a på RCD-02. Tyckte att den spelade med en svacka i mellanregistret, dvs. röster, gitarrer och piano jämfört med andra spelare. Då jämförde jag visserligen med spelare som var dubbelt så dyra... Jag tyckte den var lättlyssnad, lite mjuk i spelstilen men basen lät finfint. |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 22:46:09
|
Det låter lite konstigt att RCD-02 hade en svacka i mellanregistret. Detta är inte direkt det intryck man får då man läser tester på den och andra Rotelspelare. Är du säker på att den var inspelad ordentligt? Jag läste nämligen i en test på RCD-1070 att dom tyckte att den lät komprimerad och att ljudet inte ville släppa när den var oinspelad (det lät som att man försökte få en basketboll genom en trädgårdsslang ), och det intrycket skulle kunna förknippas med just en svacka i mellanregistret. När den väl var inspelad dock "it shone like the star it is". Samma sak kanske gäller RCD-02. |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:07:44
|
Audiogear: Kanske inte som en basketboll då men i alla fall som en "handboll i en brandslang"  
"Samma sak kanske gäller RCD-02" Det testet gällde väl RCD-1070? Är den identisk med RCD-02? Vet tyvärr ínte om RCD-02an var inspelad. Mvh Roq |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:10:12
|
Tror iofs att CD:n har i det närmaste spikrak frekvensrespons precis som alla andra vettiga CD-spelare. Kanske var högtalarna?
Jag har en Rotel RA-02 och är väldigt nöjd med den. Tycker inte det är ljudmässigt värt att köpa något som är dyrare, även om jag hade pengarna. Ljudkaraktär har den ingen, typ. Inget som jag lagt märke till iaf. Desutom är den bra användarmässigt och har de flesta funktioner man behöver. Och den är riktigt fin. Volymkontrollen har inte oljämn balans på låga volymer vilket är helt fantastiskt, tycker jag. Nästan värt köpet bara pga det. Det enda som inte är bra med den är att hörlursuttaget brusar, men det är likadant på alla Rotels modeller. Annars är det inget man irriterar sig på, man bara använder den. |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:24:56
|
Hej, jag ar en agare av bade en RA-02 & en RCD-02 och tycker att de later bra. Ar lite missnojd med att ljudet later lite anstrangt men det har borjat slappa vet ej om det beror pa att de inte ar helt inspelade annu. Hogtalarna jag anvander ar ett par monitor Audio Bronze B2.
MVH Jesper |
ROTEL |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:25:10
|
Roq:
Ja testet gällde RCD-1070. Jag vet inte exakt vad som skiljer spelarna åt, men något måste det ju vara eftersom 1070 kostar 2,5k mer. Däremot kan man tänka sig att många lösningar är likartade och att inspelningskaraktäristiken också skulle kunna bli densamma.
Marens:
Har du jämfört RA-02 mot RCD-1070? Jag är nämligen själv på jakt efter en CD-spelare, men hade egentligen tänkt att lägga mig mellan 10k-20k . |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:36:04
|
audiogear: Jag har inte testat RCD-02 om det är den du menar?
quote: hade egentligen tänkt att lägga mig mellan 10k-20k
lägg dig under 20k i stället. Varför ta risken att betala 10k i onödan? |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:45:39
|
marens:
Jag trodde att du hade en CD-spelare i samma serie. Visst ska man passa sig för att lägga ut en massa pengar i onödan, jag strävar alltid efter så hög prestanda/pris-faktor som möjligt. Men ibland går det inte att komma billigt undan har jag märkt. |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:47:21
|
Yrwing:
Ge dig till tåls. Har själv en Rotel RA-1060 och det är den mest "tröginspelade" produkt jag haft. Den verkar bli bättre och bättre i princip hur länge som helst. Såg också en test på nätet, där testaren t.o.m. efter 50 timmar tyckte att stärkaren lät skrikig och gäll (http://www.goodsound.com/equipment/rotel_ra1060.htm). Efter ytterligare inspelning så förvann dock dessa negativa intryck eller, som det stod, "that all changed for the better". Så det kanske inte försvann helt då.  |
Edited by - audiogear on 2003/05/11 23:49:45 |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:53:37
|
Jag har lyssnat lite på 02-serien (inspelade) RCD-02 gillade jag mycket. Engagerande, öppet och detaljerat ljud utan att bli för "kliniskt". Jag har alltid gillat Rotels CD-spelare och RCD-02 var inget undantag! Jag funderar själv på att köpa en RCD-02. RA-02 gillade jag tyvärr inte lika mycket, lite för avrundad i topp och botten för min smak och den kändes heller inte tillräckligt "ren" i ljudet var mina spontana lyssningsintryck. Det finns andra betydligt billigare förstäkare med i stort sett samma ljudkvalitet tycker jag, som t ex NAD-320BEE, för ungefär halva priset...
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2003/05/11 23:56:11 |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 00:01:29
|
Tack audiogear, Det kandes betryggande att hora.
MVH Jesper |
ROTEL |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 00:04:36
|
Stefan:
Det låter som att det kan vara värt att lyssna på RCD-02 då. Men även RCD-1070 är ett intressant alternativ.
Vad gäller RA-02 (som jag inte har hört själv) så tycker ju en del att den låter exakt likadant som RA-1060. Vad gäller 1060 kan jag dock inte påstå att den känns avrullad vare sig i botten eller toppen. Tvärtom så uppfattar jag den som utsträckt i frekvensändarna, men med en väldigt välavvägd portion diskantenergi som gör att den sällan upplevs som påträngande. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 10:58:35
|
Ett tips är att RA-01:an är samma som RA-02:an, men för mindre pengar. Skillnaden är fjärren, och det är en himla dyr fjärr! Så, tycker man att RA-02:an är dyr så köper man 01:an och får samma ljud, fast utan fjärr.
Både RA-01/02 och RCD-02 har hyllats i tidningar, som Hi-Fi Choice, What Hi-Fi och HiFi & Musik. De verkar tämligen samstämmiga om att dessa har en rytmisk, dynamisk, spelglad återgivning, som möjligen tippar över något åt den ljusan sidan av neutral, alltså att mellanregistret skulle kunna behöva en lätt addering av ett kryddmått värme.
Ang. NAD 320 BEE - ja, det är en fin produkt, men man ska köra den med Soft Clipping avslagen, annars låter den lite luddig (detta gäller alla NAD).
Kombinationen Monitor Audio och Rotel, som det pratats om ovan, torde vara en utomordentlig kombination - men, båda är tröginspelade. Monitor Audio rekommenderar att högtalarna ställs med fronterna mitt emot varandra och att de kopplas ur fas, så låter man de stå där i 50 timmar, dygnet runt. Då först lossnar de något.
Har desvärre inga snabbknep om Rotel elektroniken att ge, men jag skulle kunna tänka mig att med dynamisk musik som spelar över hela registret så borde det kanske gå snabbare att spela in dem. Ju tyngre desto mer får de jobba och då borde de lossna lite fortare. Eller? Bara en tanke...
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 11:37:13
|
quote: De verkar tämligen samstämmiga om att dessa har en rytmisk, dynamisk, spelglad återgivning, som möjligen tippar över något åt den ljusan sidan av neutral, alltså att mellanregistret skulle kunna behöva en lätt addering av ett kryddmått värme.
Det verkar som att detta kryddmått av värme har tillsatts i RA-1060. Den tycker jag inte tippar över åt den ljusa sidan. Marens (tror det var han) tyckte dock att RA-02 och RA-1060 lät exakt likadant. Någon har alltså fel.  |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 13:21:59
|
Äh, det är väl den vanliga frågan om kringutrustning, rum, kablar, hur apparaterna har placerats (sina egna fötter, andra fötter, glashyllor, trähyllor, inskruvade i betongen, rak på golvet?) hur stabil elförsörjningen är i just det området, och massa andra faktorer. Eller så är det att vi människor hör olika. Eller så är det en kombination av allt. :-)
Ja, det är inte lätt att uttala sig om ljud inte. Så, lyssna. I den egna hemmiljön med den kringutrustning som man själv har. Då kan man nog få fram något som gäller för just det fallet. :-)
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 13:32:32
|
Är det små skillnder det rär sig om så kan det ju vara svårt att höra dessa om man inte ställer upp dom sida vid sida i samma anläggning. De har förmodligen båda samma "Rotel-sound" till 95%... (1060 och RA-02).
När det gäller min bedömning av RA-02 så kanske jag ska vara lite snällare. Det har cirkulerat en hel del olika förstärkare genom min anläggning den senaste tiden (pga högtalarbyte) och det är lätt att bli väldigt kritisk mot en billigare produkt om man nyss lyssnat på en lite dyrare. Jag vet dock vad jag är ute efter för ljud och RA-02 motsvarande tyvärr inte mina krav. Den låter inte dåligt men om den är prisvärd kan diskuteras... Nu såg jag iofs att den fanns för 5295:-(!) på apparat.se och det är ju klart bättre än 6500:- som jag tyckte var alldelels för högt pris för den. |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 14:30:10
|
Rolandm: ur fas då menar du att man koplar (+) till (-) och tvärt om?
MVH Jesper |
ROTEL |
Edited by - yrwing on 2003/05/12 14:30:49 |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 15:10:55
|
Stefan 007: 01:an kostar 4500:-. Samma som 02:an men utan fjärr. Jag tycker det är prisvärt. (02:an tycker jag också är något dyr, men det beror på hur mycket man värderar fjärren).
Yrwing: Ja, rött till svart och svart till rött. I fallet Monitor Audio rekommenderar de att man gör det på den ena högtalaren under inspelningsperioden. "If you are very anxious to hear your MA speakers at their best, then I would suggest running them face to face so they are more or less touching and wiring one of them out of phase. (Connect the negative to positive and positive to negative. Do this on one speaker only.) You can then run them at an average listening level and you will hardly be able to hear anything. They can then be run constantly for four, five days " (http://www.monitoraudio.co.uk/faq.htm)
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 19:33:02
|
För den som undrar gjordes jämförelsen RA-02 och RA-1060 sida vid sida i samma anläggning med samma musik(edit: flera skivor). Med förbehåll för att högtalarna var kassa och jag eventuellt är omedvetet hörselskadad. |
Edited by - marens on 2003/05/12 19:34:01 |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 19:43:01
|
marens:
Jag tror inte att de låter exakt likadant, det måste jag få höra med egna öron först. RA-1060 har en bättre nätdel och dyrare komponenter vilket borde ge en mer auktoritär och avslappnad återgivning med högre renhet i ljudet, även om ljudkaraktären är densamma (båda återger det som finns på skivan ). |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 19:53:05
|
Ja, och Elektrovoice borde låta mer likt live musik. Det är mycket som "borde" innan man har lyssnat. Nä, det är klart att jag kan ha hört fel, använd fel musik men jag är faktiskt inte så kräsen så att det har betydelse om jag inte hör en klar skillnad. Måste jag koncentrera mig till 100% och lyssna igenom hela skivsamlingen under strikt kontrollerade förhållanden för att förnimma en "viss" skillnad, är det för mig inte värt 2000 spänn extra, vare sig det visar sig vara hörbart eller inte. |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:48:27
|
quote: Måste jag koncentrera mig till 100% och lyssna igenom hela skivsamlingen under strikt kontrollerade förhållanden för att förnimma en "viss" skillnad, är det för mig inte värt 2000 spänn extra
Det är klart det är värt det.   |
 |
|
| |
Topic  |
|