HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad menas med tung- resp lättdrivna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:22:05  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:56:18  Show Profile Send David A a Private Message
4 ohm säger tyvärr egentligen ingenting om hur lasten ser ut i verkligeheten. Däremot 87db i känslighet är väl ganska lågt.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:00:20  Show Profile Send bliss a Private Message
va bra då vet jag det! tack lennartj! och för att ytterligare få grepp om det innebär det att jag behöver en kraftfull förstärkare. de slutsteg jag kör med nu ger 85 watt styck i 8 ohm, men det jag ska kolla efter är vad de ger i 4 ohm då som en naturlig konsekvens? i manualen står det att de lämnar 130 watt i 4 ohm och eftersom det är vad som också står på högtalarna så är det det som är intressant för mig va? ytterligare en fråga då...slutstegen säljs som 85 watt, men kan jag säga att mina är på 130 watt då det är 4 ohm som gäller i mitt fall? lite rörigt att beskriva när man inte är så haj på det hela.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:00:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
87dB @ 1m @ 2.83Vrms är ingen dålig siffra. Rätt normalhög faktiskt i välkonstruerade högtalare.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:39:34  Show Profile Send gromit a Private Message
bliss:
När man diskuterar effekten brukar man mena 8 ohmseffekten om man inte säger något annat.

87 dB är ganska normal känslighet, som nagref skriver, särskilt om det är 87 dB på riktigt. Vad menar jag nu då? Jo, endel märken fuskar med de siffrorna och anger högre siffror än de verkliga.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:52:03  Show Profile Send bliss a Private Message
fasiken också...jag är bortkollrad igen :-) jag har normaltrögdrivna högtalare alltså? såtillvida inte tillverkaren har fifflat med siffrorna då 87db kan vara "glädjesiffror" och mina högtalare därmed vara mer trögdrivna än vad som anges? det är ett par sonus faber signum jag pratar om för att göra ett förtydligande. jag fattar åtminståne vad du menar med effekten, gromit.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/06 :  18:17:04  Show Profile Send Explora a Private Message
Icke att förglömma är ju oxå att en trögdriven (låg verkningsgrad) oftast har sämre dynamisk återgivning.Speciellt på lite lägre lyssningsnivåer. Brukar oftast behöva "crankas" lite innan ljudet släpper.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000