va bra då vet jag det! tack lennartj! och för att ytterligare få grepp om det innebär det att jag behöver en kraftfull förstärkare. de slutsteg jag kör med nu ger 85 watt styck i 8 ohm, men det jag ska kolla efter är vad de ger i 4 ohm då som en naturlig konsekvens? i manualen står det att de lämnar 130 watt i 4 ohm och eftersom det är vad som också står på högtalarna så är det det som är intressant för mig va? ytterligare en fråga då...slutstegen säljs som 85 watt, men kan jag säga att mina är på 130 watt då det är 4 ohm som gäller i mitt fall? lite rörigt att beskriva när man inte är så haj på det hela.//bliss
bliss: När man diskuterar effekten brukar man mena 8 ohmseffekten om man inte säger något annat.
87 dB är ganska normal känslighet, som nagref skriver, särskilt om det är 87 dB på riktigt. Vad menar jag nu då? Jo, endel märken fuskar med de siffrorna och anger högre siffror än de verkliga.
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
fasiken också...jag är bortkollrad igen :-) jag har normaltrögdrivna högtalare alltså? såtillvida inte tillverkaren har fifflat med siffrorna då 87db kan vara "glädjesiffror" och mina högtalare därmed vara mer trögdrivna än vad som anges? det är ett par sonus faber signum jag pratar om för att göra ett förtydligande. jag fattar åtminståne vad du menar med effekten, gromit.//bliss
Icke att förglömma är ju oxå att en trögdriven (låg verkningsgrad) oftast har sämre dynamisk återgivning.Speciellt på lite lägre lyssningsnivåer. Brukar oftast behöva "crankas" lite innan ljudet släpper.