| Author |
Topic  |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 17:55:38
|
Kan någon förklara för mig skillnaden i hur de olika ljudformaten fungerar. Jag vill helst inte ha någon uppsats, utan starkt förenklat som i ett uppslagsverk, dvs kort och korrekt.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:06:08
|
Om du tänker att den digitala musiksignalen är kopplad till dig och du styr en strömbrytare till en lampa så kanske jag kan förklara enklare...
PCM (CD): Strömbrytaren är i själva verket en dimmer med 65536 små steg. 44100 gånger per sekund ställer du jättesnabbt om dimmern till rätt nivå och ljuset i rummet varierar i takt med musiken.
DSD (SACD): Strömbrytaren har två lägen, av och på. Denna gång varierar du dock mellan av och på mycket snabbare, i själva verket 2.8 miljoner gånger per sekund. Om du nu t ex håller lampan tänd under flera "tidsluckor" så verkar det ljusare.
Blev du upplyst?  |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:11:09
|
Faktiskt en ovanligt bra beskrivning |
 |
|
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:15:44
|
Tack Gromit! Jag trodde att det var mer avancerat än ordlängd och samplingsfrekvens men det verkar det alltså inte vara.
pcm 44100 16bitsord i sekunden dsd 2800000 1bitsord i sekunden
Är det verkligen inga andra skillnader. Hur kommer det sig att dsd tillåter att utökat frekvensområde?
sayonara |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:18:51
|
| Den övre gränsfrekvensen bestäms av samplingsfrekvensen. Gränsfrekvensen är hälften av den. Nyquist samplingsteorem. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
Edited by - Nagref on 2003/05/06 20:11:25 |
 |
|
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:24:50
|
Nagref! Tack för denna ytterligare illumination. Nåt mer man behöver fatta i sammanhanget innan man ger sig itu med cd kontra sacd tekniksnack?
sayonara |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:18:02
|
| Per: Det finns mycket mer! Åtminstone så bör man ha lite koll på begreppet noiseshaping. Det är väsentligt för DSD-systemets funktion. När det gäller PCM med låg sampligsfrekvens så är aliasing-signaler något som är intressant. Det finns mycket info om båda sakerna på nätet! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
| |
Topic  |
|