| Author |
Topic  |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 04:03:08
|
Hej, Har en Nad 512 dvd som jag använder dels för att se på film och dels som cd-spelare, och funderar nu på hur mycket jag skulle vinna på att uppgradera denna, antingen till en bättre dvd, eller genom att helt enkelt köpa en renodlad cd. Det sistnämnda kanske skulle bli billigare? De som verkar mest intressanta (och prisvärda) är:
Cambridge D500 Philips 963SA H/K DVD 25 Pioneer DV 717 (begagnad)
Det jag undrar är alltså hur dessa spelare är som cd-spelare. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Eller kanske någon som vill rekommendera något annat prisvärt alternativ? Kanske ska tillägga att jag har en H/K AVR 3000 förstärkare och ett par Sound Dynamics R-616 högtalare. |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 08:41:47
|
Hej svanbo!
Jag har haft H/K DVD 25 nu ett tag och mycket nöjd med ljudet. Den har också kanonbild och progressive scan för de som har en så fin tv som kan hantera det. Men du får accepetera att den är made in China … Enligt min vän så brukar HK-apparater i regel gå sönder oftast under fösta året, men den går ju på garantin och sen funkar de klanderfritt!
Märk väl att du får varken dvd-audio eller sacd med HK:n. Men om cd-ljudet är viktigt för dig så tror jag att den bör vara bland de bästa i prisklassen.
Jukka |
 |
|
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 08:43:47
|
Jag körde själv en philips dvd 711 ca pris 2800kr för 2 år sedan, och köpte nu en cd Nad 521i för 3000kr. Visst är det skillnad i framför allt luftighet och ljudbild, men den skillnad som försäljaren sa att det skulle bli = nej, jag trodde det skulle bli större. Då lussnade jag även på cambridgen innan jag köpte naden. Vissa cd med äldre inspelningar har jag mkt svårt att höra någon skillnad alls.
Utrustning: Nad c300 stärkare, jpw 203golvare, biwirade m supra ply |
Dreams never end! |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 10:18:23
|
Enklaste sättet att uppgradera CD-ljudet i DVD:n är att haka på en extern DAC. Som transport brukar DVD-spelarna fungera bra, problemet när man kör på den inbyggda DAC:en är att all elektronik i DVD-spelarna skickar ut störningar som gör att den inbyggda DAC:en inte presterar så bra som den kan göra, kör man ut signalen digitalt till en extern så får DAC:en bättre förutsättningar.
Hi-Fi Choice, eller om det var Hi-Fi World, hade för ett tag sedan en artikel om höga brusnivåer och störningar på CD-ljudet i DVD-spelare, som inte förekommer på samma sätt hos rena CD-spelare.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 12:56:07
|
| har du provat din D/A i förstärkaren ? |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:04:00
|
Ja det har jag! Upplever en liten förbättring, men ingen jättesensation. Hur bra kan den vara? Var är alla de som tidigare lovprisat Philipsen så in i h-vete?? Cambridgen ska väl vara extremt prisvärd nu när Hifi-klubben ska sälja den? |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:55:48
|
Hmmm... ska jag vara riktigt sanningsenlig så är det så att jag ställer denna fråga åt en kompis. Jag är dock mycket bekant med dennes system och kan svara för det. Nu är det så att jag lovprisat detta forum många gånger för honom, förklarat vilken enorm mängd kunskap som här finns samlat, och försäkrat honom om att vad man än frågar om, kan man vara säker på att få många svar... Så nu är det lite "upp till bevis"....  |
Edited by - svanbo on 2003/05/06 20:56:50 |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:08:13
|
Jag skulle behålla DVD-spelaren om den hade allt jag vill ha i DVD-väg (i mitt fall regionsfrihet och möjlighet att spela SVCD), och köpa en vettig CD-spelare istället. Cambridge D500 är en riktigt bra spelare för de pengar man kan få tag på den för nu. Om jag vore din kompis (alltså, om jag vore den kompis som är din kompis som du nämner...äh  ) skulle jag helt klart välja den.
En hygglig D/A-omvandlare är ju dock också ett bra alternativ som sagt. Själv funderar jag på att hänga på en Linn Numerik som D/A-omvandlare och fortsätta köra min Pioneer DV-646 som transport vid CD-uppspelning. Harmony Design gör en DAC vid namn DA9 som också kan vara värd att undersöka närmare. Pris för en beggad Numerik verkar ligga runt 4k (19k ny! Okej om det har flutit mycket vatten under broarna sen den tillverkades, men ändå - inte så lite prisskillnad), medan en ny DA9 kostar 4k i grundutförandet. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
| |
Topic  |
|