HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gryphon ägare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:44:47  Show Profile Send Rebo a Private Message
Kemppi: Rotels äldre försteg är inge vidare. Jag har själv ett sådant i garderoben Även deras äldre slutsteg gillar jag inte så värst. Deras nyare slutsteg, som t.ex. 1090, bygger dock på en nyare, bättre men även dyare design jämfört de gamla.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:29:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Jag vet inte om Rene är att lita på direkt. Han sa till mig en gång att gryphon CDP-1 är bra men att "den nye spiler som lort" (Adagio). Jag själv jämfört dessa båda spelarna och även om CDP-1 är bra så är Adagio klart bättre. Tror Rene hör dåligt eller har han en mycket konstig smak.... Alla andra jag pratat med föredrar Adagion så Lars, han är nog inte så representativ, dessutom är han en säljare, han kanske inte har några Gryphoon att sälja för tillfället och det är därför han inte tycker om dem.....vem vet!

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:47:28  Show Profile Send KC a Private Message
Jag som trodde Rene var helt enkelt ett helt vanligt pucko
Nu vet jag att han egentligen är en helt vanlig säljare

Både funkar utmärkt som förklaring

Jag tycker det borde vara obligatoriskt för representanter för
branchen att identifiera det i signaturen

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:56:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
Har han någon branchanknytning då? Eller säljer han bara mycket privat?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/11 :  15:08:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tror han säljer fruktansvärt mycket privat. Han köpte en Wadia 23 av en forummedlem och hade den till salu dagen efter i tyskland till ett mycket högre pris

Edited by - Rydberg on 2003/05/11 15:08:43
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:30:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ola

Jag tror inte Rene´s sågning av Gryphon är rättvis, och
tycker också att det är sådana som han som förstör för oss
andra på hifimarknaden, det verkar inte seriöst att göra snabba
klipp på andras bekostnad, jag tror mer på dig och din erfarenhet av produkten

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/12 :  00:42:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lars

Tja, förstöra är väl att ta i men det kan ju inte vara kul att se sin apparat som man trodde skulle komma köparen till glädje vara till salu utomlands och dessutom till ett mycket högre pris. Skulle själv kännt mig lite lurad....

Beträffande Gryphon tycker jag Rene har helt fel. Jag har provlyssnat de rotelsaker han nämner och enligt mig och alla andra(som jag känner) som lyssnat på dem så är Gryphon klart bättre (dyrare också). Men det klart, det finns ju folk som föredrar konsums köttbullar framför oxfilé även om de är få......

Trevligt att du litar på mig Lars......det känns bra

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/12 :  01:41:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
Rydberg, säljer du Gryphon?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/12 :  08:44:49  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag tycker iaf att Rotels förstärkardesigners verka mer kompetenta än Gryphons. Av princip är jag i mot alla företag som inte har lärt sig att återkoppla ordentligt
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/12 :  13:30:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
henricsson> Nej jag är säljer inte Gryphon utan är en vanlig privatperson

Rebo> Tips, jämför valfri integrerad eller kombi från Rotel med Callisto 2100 eller 2200. Tycker du fortfarande att Rotel LÅTER bäst så fine, end of story. Själv tycker jag det är svårt att beskriva prestanda för en förstärkare genom att klanka ner på en parameter. De klart gryphon är återkopplade, kanske inte lika hårt som rotel men dock!

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/12 :  14:01:32  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag syftar på global återkoppling, vilket Gryphon, Densen, Holfi mfl inte använder. Att undvika återkoppling helt går inte, även om man av någon konstig anledning skulle vilja det, då man alltid har lite lokal återkoppling i varje delsteg och transistor.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/12 :  14:06:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag syftar på global återkoppling, vilket Gryphon, Densen, Holfi mfl inte använder. Att undvika återkoppling helt går inte, även om man av någon konstig anledning skulle vilja det, då man alltid har lite lokal återkoppling i varje delsteg och transistor.
Precis vad jag menade. Varför man inte vill ha "global" återkoppling vet jag inte, så insatt i gryphons förstärkarkonstruktion är jag inte, ber att få återkomma. Men följ gärna tipset och lyssna...Lefflers i Linköping och Norrköping har både rotel och gryphon.

Edited by - Rydberg on 2003/05/12 14:08:34
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:12:30  Show Profile Send Rebo a Private Message
Klart jag ska lyssna om jag får chansen.
Orsakerna till att inte använda global återkoppling är.

1)Det är lite mode i det just nu och många audiofiler tror att produkter utan automatiskt låter bättre.
2) En viss Finsk professor upptäckte för flera år sedan en typ av distorsion som faktiskt uppkommer ur all slaggs återkoppling (inte bara global). Han gav den namnet TIM.
3) Det är enklare att bygga helt utan, eller med mycket låg global återkopplingsfaktor, då risken att förstärkaren börjar självsvänga minskar markant.
4) Vissa gillar ljudet av lite mer distorsion är nödvändigt.

Punkt 2 och refererande till denna man (M. Otala)är något som ofta förekommer i marknadsföringen för dessa produkter. Tyvärr så verka de ha de missat att bästa sättet att minska på TIM (vilket senare visades av P. Baxandall) faktiskt är att använda så mycket global återkoppling som möjligt. Men detta kräver som sagt mer skicklighet hos konstruktören enligt min mening. Mätningar på förstärkare som saknar global återkoppling har alltså inte lägre TIM, jämfört med en som har en bra utförd återkoppling.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:26:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok, sedär. Hur som helst låter gryphon ruggit mycket bättre än Rotel hur de än har konstruerat sina apparater. Hoppas verkligen du får chansen att provlyssna en Callisto i någon affär, annars kan du ju alltid komma förbi mig på en provlyssning.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:36:22  Show Profile Send Rebo a Private Message
Tackar för inbjudan
Tyvärr så finns det ingen Gryphon handlare speciellt nära mig nu, men om jag åker förbi en till sommaren så ska jag försöka lyssna.

Märk väl att jag inte har påstått att Rotel överlag låter bättre än Gryphon. Alla har inte samma ”smak”, så det får var och en bedöma själv. Det enda jag har påstått är att mina gamla Rotel grejer inte är så värst bra enligt mina öron, men att de nya har en mer seriös och påkostad elektrisk design.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:42:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Håller med om att de nyare Rotel prylarna är bättre men smaken är ju som baken som du säger. De flesta (alla) som jag känner eller har pratat med som jämfört tycker att Gryphon låter bättre och borde låta bättre (prisskillnaden). Jag har även lyssnat på det stora RB-1090 steget med något bra Rotelförsteg till, föredrog dock klart Calliston. Sen är ju matchningen till högtalaren inte att förglömma.

Du är välkommen, kommer ha en balja kaffe red(b)o

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000