| Author |
Topic  |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 19:28:42
|
Hej! Jagar, som en del kanske märkt, cd-spelare. (Skrivit en del i ärendet). Har hittat en hel del. Bl a Audio Analogue, Arcam, Vincent, Rotel och Primare. Jag undrar nu om ni kunniga vet något om dessa - eller andras - tillförlitlighet. Pratar vi motorfordon vet de flesta att italienska och engelska prylar visserligen är snygga och har gott om karaktär, men ofta dras med bristande kvalitet. Hur är det med hifi? Är det svenskt och tyskt som gäller? Tilläggas bör att vi totalt bortser från ljudet... ljudet kan jag lyssna mig till, men låna hem för slitagetest är svårare. |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 19:37:47
|
| AA har iallafall kvalitetsproblem. Enligt den lokale hifihandlare gick det inte att jobba med AA då det gick sönder, har hört samma sak om Thule. |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 19:54:01
|
| Jag slår ett slag för brittiska produkter undantag en del av de billigare. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 19:55:29
|
Japansk konsumentelektronik har (för det mesta) otroligt bra kvalitet. Frågan är om det är japanskt man vill ha? Är det dålig kvalitet får man väl se till att det är lätt och billigt att renovera.
mvh /Mårten |
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:06:30
|
| En handlare sa till mig att han inte under tre år fått in en enda Arcam-produkt för reparation. Eftersom jag kikat lite på just Arcam lät detta onekligen bra, men jag vill veta lite om era egna erfarenheter. Alltså inte bara av Arcam, utan av alla märken. Detta borde kunna bli en långkörare... |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:30:37
|
Det är väl bekant att en del mindre fabrikanter har och har haft kvalitetsproblem. Kom ihåg Micromega      , sålde som smör, lät trist och gick sönder hela tiden. Blev lurad själv, min stage 2 brann upp.
Arcam och Rotel är nog tillförlitliga, Linn och Quad är det också. De amerikanske brukar hålla, men annars är det nog så att ju mindre märke, ju större risk. Generellt alltså.
RigorMortis! Bästa ljudet? Kamskafts-Ducce med Conti. Inga såna där nymodigheter som du förespråkar. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:37:27
|
Livstidsgaranti?
Klippt från www.densen.dk:
"Service and repair procedure For End-users only
Densen is known for great reliability and we continuously try to improve our products to have even greater reliability. Unfortunately product failures can happen which might cause a product to malfunction. If you have had an incident with your Densen product, it will most likely be due for repair.
If your product is defective you can either go to you local dealer and they will service the product there or you can ship it directly to the Densen repair and service centre in Denmark. If you choose to send it to Denmark it will be repaired free of charge and your only expense will be the shipment from your country to us. This service is provided no matter how old your product is. Usually the amount of time will be 2 weeks before you will have it returned.
If you wish to ship you product to Denmark this webpage must be used for giving us the information we need about you and your product in order to repair it correctly. The next page will show the Repair information sheet which will provide us with the sufficient knowledge.
It is very important that you fill out ALL the blank cells on the next page. If you do not fill out all the cells our service department will not be able to repair your product correct. You must type the "description of failure" in either English / Danish / Norwegian / Swedish or German. Try to describe the problem as detailed as possible.
For shipment you must be sure to print out the Repair information sheet and enclose it with your product for shipment. It is equally important that you make sure the product is packaged carefully to avoid transportation damage."
MVH Jocke
|
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:41:57
|
NtR: Misstänker att ditt generella tips är ganska bra... (Även om jag nästan föredrar stötstångs-Harley framför din kamstångs-Ducce... )
|
Edited by - RigorMortis on 2003/05/06 20:43:40 |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:43:34
|
| Visst, men vad är det värt när Densen går i konkurs? |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Belker
Member

504 Posts |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:32:03
|
NtR! Jag tror inte att Densen utlovar denna typ av garanti, om inte komponenterna höll mycket bra kvalitet.
Det vore ju i och för sig, ett sätt att gå i konkurs på.. 
Har inte haft några problem med mina grejer i all fall..
MVH Jocke |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:40:06
|
drKim: Openknappen sitter på fel sida släden...går sånt på garantin? ;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:53:34
|
Har en Audio Analaogue Puccini MkI som har fungerat helt klanderfritt. Om CD spelaren vet jag inget, men av många mail på forumet om saker som har gått sönder så är har jag inte sett någon produkt från AA. Ingen av mina andra produkter som jag använt har varit några problemmärken heller. Marantz CD spelare CD6000, Marantz Reciever SR4300, Rotel slutsteg RB971, NAD 214, Berhinger DSP1100P, Linn Axis, Toshiba SD220E DVD. Inga problem överhuvudtaget. Har också haft ett par Rotel integrerade som fungerat helt klanderfritt under många år.
Dessutom har min Beovision TV fungerat helt felfritt i 13 år, med suverän bild.
Fast jag skulle undvika AAs nya produktlinje. De äldre konstruktionerna, MkI, är i mitt tycke bättre.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:35:16
|
epkpeng! Hehe - Spelar ju inte så stor roll när man bara har en skiva  Men visst du har rätt - men det går att vänja sig...
MVH Jocke |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 00:08:25
|
| Naim verkar vara kassaskåpssäkra. Har inte hört om nån som haft problem med det märket. Denon och dom andra japsarna håller också bra men låter sämre. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 00:24:10
|
Japsarna håller bra kvalité, men låter sämre.... Timbre, Ekman på honom   Annars är Thule ett märke jag har hört mycket dåligt om. |
ACCUrate PHASE |
Edited by - Nagra on 2003/05/07 00:25:40 |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 00:31:54
|
Det behövs inte... Kikat under huven på en Morris...  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 00:38:10
|
det är nog lite svårt att kategorisera detta efter land och pris MEN ska man ha den bästa kvaliten som går att uppbringa för pengar så får man söka sig till den uppgående solens rike =)
alla som har känt på en Accu volymkontroll eller ingångsväljare vet vad vi menar... |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 01:33:51
|
Ha Timbre Har också kikat under huven på en Morris modell en Morris minor 1000 Men den var där absolut inget fel på.Austin Healy sprite motor med dubbla Weber och allt i motorn i kalasskick inkl bronslager och trimkam O.S.V.Enda felet var att varvräknaren bara gick till 8000varv .För att återgå till Topicen så är väl Quad synonymt med allt vad kvalitet innebär.De har ju fortfarande service på allt de har tillverkat. |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2003/05/07 01:35:05 |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:10:51
|
Ja, det skulle väl vara Quad och dCS som håller den brittiska fanan uppe... |
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 16:32:22
|
| Hur är det med Primare? Jag har inte hört något om problem där, men någon kanske har andra erfarenheter? |
 |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:02:40
|
| Primare verkar vara ett stabilt bygge. Har inte haft anledning att skruva i sakerna ännu. |
Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död... |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 18:57:51
|
Hade en uppsättning Primare A20 och D20 i det förflutna.. Stärkaren hade jag köpt beggad och Cd-spelaren hos Esoterisk Hifi. Allt funkade till en början mkt bra - tills det en dag kom en konstig hög entonig digital ton från cd-spelaren varje gång jag tryckte på play. Dette skedde oavsett nivå på volym och vilken skiva som satt i.
Jag ringde givetvis till Esoterisk och jag fick då tele nr. till Xena Audio i Växjö (Där Primare och Copland tillverkades då, vet ej om de gör det fortfarande).
Killen jag fick tag på tycke att jag skulle skicka spelaren till dom - men undrade om jag inte hade vägarna förbi nån dag (har ca 10 mil till Växjö), som sagt och gjort jag hoppade i bilen och åkte dit - medan vi tog en sväng på stan hade dom bytt ut det felaktiga kretskortet - samt uppgraderat till MK II - helt kostnadsfritt..
Som extra lök på laxen fick jag en rundvandring i lokalerna och fick bl.a. kika på Dvd: n och metallfjärren som då ännu inte hade lanserats - mkt trevligt 
MVH Jocke |
 |
|
| |
Topic  |
|