| Author |
Topic  |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:17:58
|
Jag har kopplat in Tvljudet från den digitala satelitmottagarens digitala ljudutgång via S1,ans DAomvandlare. VIAsat har börjat sända TV1 och TV2 nu. Så dom sänds också digitalt. Och ljudet är klart godkänt. Bättre än den analoga utgången som jag tidigare använt från satelitmottagaren. Och så finns det en massa radiokanaler som sänds digitalt från satelit. Så nu är satelimottagaren min tuner.  |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:30:30
|
Kul!
Det är tur att det finns digitalutgångar på en del apparater som man själv kan välja kvaliteten på D/A-omvandlingen!
Kanske det är läge för ett upprop? Fler digitalutgångar till folket! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:46:52
|
Fick du göra en egen ingång på S1:an, eller finns sådana finesser redan?
Edit: För det är väl en CD-spelare vi talar om  |
Edited by - Aton on 2003/05/06 21:48:00 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:07:50
|
Det finns digital in och digital out som standard på S1,an. Både RCA och XLR. S1 är lite mer än en cdspelare. Det är ett försteg också, så det går att köra den direkt på effektförstärkare. Den är modulbyggd, så det går att bygga ut den med instickskort. Analogt förstegskort finns ute. Och rumskorrektion är på gång. Och det kommer ett videokort framöver, men då måste den först byggas om till SACD/DVD. Och den kommer som sådan framöver också.
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 07:53:03
|
OT:
Ombyggda/nybyggda S1 klarar SACD. Klarar de även av DVD eller krävs det ytterigare uppgradering för att DVD skall fungera? |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 08:53:38
|
Den skall klara både DVD, CD, SACD samt DVD-A från början... Go multimaskin.. 
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:47:18
|
Den klarar väl bara DVD-audio |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 10:04:27
|
| Jag vet att den klarar SACD. De andra formaten är en trevlig nyhet för mej. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 10:08:05
|
Det finns bara 3 lediga platser för instickskort, jag har för mig att det inte räcker till för hela kalaset men jag kan givetvis ha fel |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:39:50
|
Hej
Jaja sedan växer det..på....undrar hur det skulle vara om DVD:n...kopplades...Hmmm...Widescreen.....5.1...dekoder...Hmmm, hur skall du nu lösa 7 st Coltrane + en ny Coltranecenter..... 
mvh |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 12:10:51
|
Peder B Det finns bara 3 lediga platser för instickskort, jag har för mig att det inte räcker till för hela kalaset men jag kan givetvis ha fel
Den klarar väl bara DVD-audio
Jag har snackat med Hificonsult om detta och det kanske kommer ett nytt moderkort så att man kan få in allt vid ombyggnaden. Men det är lite osäkert med dessa uppgifter än så länge. Den nya maskinen blir klar med DVD-video, DVD-Audio, SACD och CD. Men för multikanal lär det behövas ett annat kort, som också är på gång.
sopwith Jaja sedan växer det..på....undrar hur det skulle vara om DVD:n...kopplades...Hmmm...Widescreen.....5.1...dekoder...Hmmm, hur skall du nu lösa 7 st Coltrane + en ny Coltranecenter.....
Jag har tv,n framför mig och ljudet vill jag inte ha någon annan stans. Det är bättre med 2kanal tycker jag. Ljud runtomkring känns bara förvirrande. Och så har jag inte plats för 7 Coltrane heller. Centerhögtalaren fördärvar dessutom ljudbilden känns det som. Jag hade planer på mångkanal för något år sedan, men har lagt ned det därför att jag anser alltså att det är bättre med ren 2kanal om man ska bästa möjliga ljud.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:24:08
|
Kul Jorma!
DACarna i "boxarna" brukar inte vara speciellt påkostade. Jag kör också så som du till en separat D/A-omvandlare.
Snart kommer SVT att börja att sända delar av sitt utbud i Dolby Digital 5.1. Exakt datum är ej klart än. Det som kommer att krävas då är att set-top-boxen har s k "Dolby Digital Bitstream-out". Nyare mottagare kan ha denna finess. De äldre klarar ej heller att uppgraderas.
I dagsläget finns för det digitala marknätet (Boxer) Nokias mottagare med digitalutgång. Även pinfärska Sagem har digitalutgång, men klarar bara MPEG-1 Layer II som PCM ut, klarar ej Dolby Digital digitalt ut.
Ses i Frankfurt !
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
| |
Topic  |
|