| Author |
Topic  |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:16:01
|
Jag tänkte följa upp en tråd nedan angående märken och kvalitet. Vilka märken eller modeller har folk haft problem med när det gäller funktion, stabilitet, hållbarhet etc. Kan kanske vara bra när man ska kika på produkter.
NAD208 är ett märke/modell som gått sönder ofta, enligt hörsägen. Jag har eller har haft följande märken/modeller.
Integrerade förstärkare:
Rotel integrerade (2 st, minns ej modeller) Audio Analogue Puccini SE MkI
Slutsteg:
Rotel RB971 NAD 214
CD spelare:
Marantz CD63. Strulande mekanik efter 10 års användning. Marantz CD6000. Upptäckt en skiva som jag inte kan spela. Dock kan jag spela en annan CD skiva av samma platta...
Reciever:
Marantz SR4300. Brusigt?
DVD spelare:
Toshiba SD220E
DAC:
Audio Alchemy DDE 1.0. Gick sönder, men troligen mitt fel. MF X-24K MF X-Act
Skivspelare:
Linn Axis II. Fel hastighet upptäckt efter 10 år på 33 RPM, justerade själv. Tonarmslager något skadat (?) men bara när tonarmen nått innersta spåren på skivan. Klassiskt problem med Linn's tonarmar?
I övrigt inga problem. Ni andra?
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:30:35
|
Vissa märken är ju klart överrepresenterade, (himla svårt ord)i prylbörser o annat. Blir väl ett sabla liv om man nämner det här. Bättre att själv kika lite på vilka Märken/Modeller som tycks vara till försäljning "lite väl ofta". Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:54:19
|
Thomas: Hade du en Puccini som havererade? Nu blir jag lite orolig som just köpt mig en... Vad var det som hände?
Har också en Marantz cd-63 (eller rättare, säljer den på lördag) som krånglade lite, men en god vän smörjde upp den och sedan dess har den gått fin-fint 
En vän med en Cambridgeförstärkare (en 300se nånting) har lite problem med obalans vid låga volymer.
/en john som hoppas på att inget ska gå sönder |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 10:23:47
|
Nej,
inte alls. De produkter som det inte står något på har fungerat helt felfritt. Min Puccini SE har fungerat mkt bra, trots att jag moddat den flera gånger.
Rättning...min CD spelare var en CD65...mkt äldre sak.
T |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:19:27
|
Thomas: hm, najs att den funkat bra! (puh) Jag inser att jag kanske missförstod din post ovan . Hm... moddning...? /en john som börjar bli hungrig |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:29:01
|
| Jag har en Rega Planet som hoppar lite på sista låtarna trots att skivorna är helt nya, rena och felfria. Har försökt med att rengöra linsen utan någon förbättring. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:31:47
|
Mixerbord från Phonic har jag dåliga erfarenheter utav |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:47:44
|
Japp,
moddad först med pre out och main in (har MkI versionen), sen med nya kondingar i utgångssteget enligt Federico Paolettis förslag för att minska distorsionen i basen, samt klippt ingångskapacaitansen i RIAA steget.
T |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:36:22
|
Nad 216 THX hade jag en gång. Det var på lagning (garanti) tre ggr innan jag fick ett nytt. Det knäppte och knastrade i ena kanalen efter att ha stått på nån timme. Det sjuka var att Hifi-Klubben "inte kunde upptäcka" nåt fel och helt enkelt bara skickade tillbaka steget till mig två ggr. Tredje gången åkte jag personligen med steget till affären i Gbg (hade innan bara skickat det med posten) och träffade väl rätt försäljare skulle jag tro. När jag sa att detta var tredje gången det skulle lagas gick han bara iväg och hämtade ett nytt till mig...
Har även haft problem med trasiga basar på ett par Mirage M5, vet inte vems felet var, men jag tror inte att det var mitt iaf, hade kraftig stärkare och spelade aldrig speciellt högt.
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:40:26
|
Lite svårt ämne... någon kan ju vara förbannad på en tillverkare.. och därför hänga ut dem här som ett märke som säljer dåliga produkter. Eller
|
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 20:34:12
|
En del grejer figurerar ju oftare på marknaden för att det sålts många o/el att de ännu inte sedimenterat ner till sin rättmätiga ägare utan fortfarande byter hand mellan kroniska pryltestare. Det behöver mao inte betyda att de är sämre på ngt sätt. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 20:48:30
|
Neo,
Svårt ämne ja. Men eftersom många skriver väldigt mycket positiva saker om olika prylar, så måste det väl iaf finnas några negativa också? Att skriva ner en modell av ett visst märke måste väl vara ett lika rimligt argument för att inte köpa just den som att skriva upp en produkt? Alla pratar om ljudkvalitet, men inte så många pratar om funktionalitet, livslängd, etc. Om en produkt fungerar klanderfritt i >10 år så måste den väl anses ha en hög byggkvalitet?
Thomas |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 21:48:31
|
Det är väl så att det finns olika fel. Ren förslitning pga ålder och flitigt användande. Detta gäller all hemelektronik. Sen finns det små irritationsfel som dyker upp ibland. Krånglande fjärr, missar och hopp vid cd-spelning. Sen har vi avdelningen allvarliga fabrikationsfel typ totalhaveri. Dom har jag varit helt förskonad från.    |
Hifiarkeologen |
 |
|
| |
Topic  |
|