| Author |
Topic  |
|
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:03:43
|
| Är ruskigt nyfiken på de nya digitala slutsteg som börjar poppa upp på marknaden. PS audios HCA-2 verkar speciellt intressant och undrar därför om någon har några intressanta lyssningserfarenheter av denna pjäs. Stereophile har ju till exempel höjt slutsteget till skyarna vilket gör att nyfikenheten växer. |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:12:58
|
nja, läs atkinsons utlåtande (mätningarna och komentarerna) i steriophile så får du en annan bild.......
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:56:29
|
Läsa Stereophiles utlåtande Lyssna själv och bilda er en egen uppfattning i stället Jag tror personligen att HCA-2 är riktigt bra
 |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:41:57
|
Hej Sherlock!
Detta slusteg har vi diskuterat en del tidigare. Kolla här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=5583&whichpage=2&SearchTerms=PS,audio,HCA-2
jag kan inte vara annat än negativt inställd till detta steg eftersom det har onödigt hög distorsion . Men vill man ha det så...
John Atkinson sågar det med fotknölarna kan man säga (som mätte upp det). Emellertid var lyssningsomdömena goda, vilket jag ser som att de inte är tillräckligt kompetenta i lyssninarpanelen. Testen finns att läsa på Stereophiles hemsida. Lite lattjo med en tidning som både ger steget att bra och dåligt omdöme. Det kan ju verka förvirrande, men de vill förmodligen inte stöta sig med branschen(?).
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:57:29
|
Jag ÄLSKAR ljudet av distorution Det är nämligen så att jag hört PS Audio HCA-2 vid 2 tillfällen och har blivit lite förälskad. Denna förälskelse ahr gjort att jag i ett desperat budgetförsök försöker bygge ett LC Audio ZAPpulseslutsteg, för att med "lite" pengar kanske komma i närheten av HCA-2.
Jag är för övrigt väldigt förtjust i mitt Copland rörslutsteg också. Och rör har väl en "trevlig" sort dist har jag förstått.
Dist är bra |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 20:29:03
|
| Jajjamen. Den psykoakustiska upplevelsen går inte att mäta objektivt. |
 |
|
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 23:07:21
|
Knoppen: Har du lyssnat på slutsteget då? Mätningar kan säga mycket men det är ju vid lyssning som den får visa färg på riktigt. Jag ska ju faktiskt lyssna på den och inte mäta!
Att den har mycket distorsion verkar märkligt ska kolla in Atkinsons artikel i Stereophile. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 23:17:05
|
skärlock: Den finns på nätet. Med mätningar och allt. http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?729 Mätningarna ser allt annat än snygga ut. Mycket illa tom.
Om du kommer att gilla ljudet eller inte från ett så pass "färgat" steg kan ingen annan än du själv avgöra. Vissa verka gilla detta steg, men andra inte alls. |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 23:20:46
|
Skeendet var liknande när Stereophile Guide to Hometheater testade ett rörsteg; recensenten älskade det och TJN som i vanlig ordning skötte mätningarna ogillade det skarpt och verkade nästan förvånad över att det kom ljud . |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 23:37:52
|
Klart man blir förvånad om det kommer ljud ur något som ser ut som en samling exotiska glödlampor  |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 09:31:18
|
Hej Skärlocken!
HCA-2 mäter så pass dåligt att den faller utanför mitt intresse för att vara en tänkbar kandidat inför ett eventuellt köp av slutsteg. Jag har vissa basala krav på en förstärkare; att den ska ha rimligt låg distorsion t ex. Annars kan man ju använda den som en distorsionsmaskin, vilket ofta görs i musikproduktioner. Men då kan man låta dem göra det så att de gör skivan med det ljud producenten vill ha, sedan kan jag som lyssnare välja att slippa höra på ytterligare distorsion. Tyvärr, jag är inte det minsta intresserad av HCA-2. 
/Johan
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 09:38:15
|
Jag brukar pesonligen aldrig sitta och mäta på min elektronik, den används enbart till att återge MUSIK med  |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 09:51:33
|
Just det Peder, om man vill återge musiken, ska man undvika HCA-2.
Jag brukar heller (nästan) aldrig mäta på mina prylar hemma, det är jag alldeles för slö för att orka göra. Det finns massor av mätningar jag borde göra. Däremot har jag ställt upp och mätt hos andra, och det har i hundra procent av fallen resulterat i små justeringar av anläggningen som ägaren blivit väldigt glad för.
johan. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 09:56:01
|
Jag var bara lite ironisk har kommit på mig själv ibland när man precis bytt ut något och sitter där framför anläggningen och lyssnar på detaljer man glömmer lätt bort njutningen av musiken då |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 10:00:53
|
Mitt eget intresse för det där steget är också lika med noll. Jag vill höra det som är på skivan så som den är producerad, inte via en distburk. Men smaken är ju som sagt olika. 
Översläng på stegsvaret har det också, vilket inte ger ett stabilt intryck.
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 10:06:00
|
Rebo: Har du lyssnat på HCA-2 |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 10:44:20
|
Peder: Nej. Den mäter så dåligt att jag inte har något eget intresse av den. Mätningarna tyder på mycket dåligt ingenjörsarbete. Av egen erfarenhet vet jag att jag föredrar ljudet från förstärkare med utpräglad låg distorsion. Om det bums ska vara någon ”extra” distorsion så ska den absolut inte se ut som den gör från HCA-2, som har dominerande udda deltoner. Jag har sett steget i en butik, men eftersom de hade roligare saker där så valde jag att inte lyssna på det.
En bekant har dock lyssnat på den och jämfört den mot Plinius SA100, som jag har ägt. Han var inte så imponerad av HCA-2, trots att han annars bruka gilla rör, och jag litar på hans omdöme. |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 15:56:40
|
Hur kan man tycka illa om något man inte har hört? Jag köper inte det resonemanget. Håller ni på med numerisk hifi-porr eller? Stirrar er blinda på test-siffror, det låter ju helt sjukt.
Döma ut saker som man inte har hört är ju inte bara fånigt. De som gör det tappar ju all sin credibility. Kommer jag lita på de personernas tycke om olika apparater i framtiden? Jag tror de flesta kommer ta deras "tyckande" med en STOOR nypa salt. Med ett undantag:
Om man vet att en kompis är riktigt erfaren, så kan man möjligen lita på dennes omdöme. Då kan det vara okej att tycka samma som kompisen. Men att rätt och slätt döma ut prylar på grund av konstiga mätetal, är rent korkat.
Analogi:
Jag tycker alla skivspelare är skitkassa för jag kan tycka mig höra lite knaster ibland. Alltså är CD-spelarna mycket bättre. De har ju ett "renare ljud"! 
Knoppen, skall inte hififorum hålla en högre nivå än såhär? |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:08:34
|
Gardd: Jag har byggt flera förstärkare själv, dock inga för Audio, men principerna är desamma. Av dessa mätdata att döma är detta ingen konstruktion jag själv skulle vara stolt över. Jag behöver inte provköra en bil som är uppmätt 0-50 på 30sec för att kritisera den. Jag vet ändå direkt att den bilen vill jag inte ha.
Men som jag skrev, bara för att jag med 99,9% sannolikhet inte kommer att gilla denna förstärkare, så säger jag inte att den är fel för alla andra. |
Edited by - Rebo on 2003/05/09 16:09:14 |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:09:18
|
gardd: Tack för dina kloka ord, kunde inte ha sagt det bättre själv |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:24:17
|
| Vad gäller andra folks åsikter om en produkt så har jag lärt mig att inte lita på det som skrivs i tidningar eller på nätet. Då säger utförliga mätdata mig mycket mer. Vissa källor är så klart lite bättre än andra, men överlag så är det är alldeles för mycket fixering vid produktens pris och märke. Jag litar därför endast på vissa vars smak jag tycker mig känna väl. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:51:27
|
Gardd, ja, bara genom att titta på mätresultaten* så kan jag avgöra om den förstärkaren har möjlighet att återge insignalen utan hörbar förvrängning. Distorsionsnivåerna överstiger i det här fallet klart gränsen för hörbarhet. Givetvis skulle jag kunna leva med den förstärkaren och kanske t o m "tycka om" ljudet. Men jag vill inte ha en sådan förstärkare som tillför så pass mycket distorsion. Därför vill jag inte ens lyssna på den.
*Observera; Stereophiles mätresultat med olika grafer av ditten och datten. Normala mätresultat som redovisas i reklamblad och annat säger oftast ingenting om hur en apparat presterar. Då är det heller inte ovanligt att de inte redovisar vissa mätdata som är "dåliga".
Jag kan nog säga att jag har den kompetensen faktiskt att avgöra om ett mätresultat är "bra" eller "dåligt".
Man kan t ex använda den metoden när man ska välja ut apparater inför ett lyssningstest. Då väljer man ut de apparater som man ser verka ha en chans att ha icke hörbara förvrängningar. När nu det finns sådana apparater som uppvisar väldigt dåliga mätresultat, så gör det att man väljer bort de direkt och istället riktar in sig på andra som har potentiell bättre chans att prestera bra i ett lyssningstest.
Sedan görs omfattande lyssningstest. Om förstärkaren återger insignalen mycket bra kanske man skriver om den. Och så gör man även lite mätningar också, ofta kan mätresultatet visa på de eventuella defekter man har hört i lyssningstestet.
/Johan |
 |
|
| |
Topic  |
|