HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig hitta skivspelare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:51:16  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag måste köpa mig en skivspelare! Min budgett är max 7000. Jag har RIAA (vincent). Jag har två krav: Den får inte vara ful och det måste gå att byta mellan 33/45 rpm utan att lyfta på skivtallriken (mycket techno/house 12") - annars hade nog en rega p2/p3 legat bra till (snyyygga)! Jag har sneglat på Technics 1200/1210 då jag spelar skivor ute ibland (alltid coolt med en tolvhundra! ;) - men det tar emot lite då jag antar att hifi-parametrarna på en sådan inte är i topp? Ny eller beg spelar ingen roll. Tips?

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:01:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En begagnad Thoréns är väl aldrig fel?!
Vimmlade av såna av olika modeller på begagnatmarknaden för inte så länge sen.
Har själv en TD 318 som funkar perfekt (ok, det finns ju bättre), med en ortofon + vincent .

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:07:53  Show Profile Send Per a Private Message
Köp en SLP1200, hifiparametrarna är ju inte på topp när det gäller rega spelarna heller. Projekt rpm4 med extern strömförsöjning (projekt speedbox) och vips har du en grammofon med 33/45 via en knapp.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:08:12  Show Profile Send rolandm a Private Message
Thorens TD-295 kostar runt 6000 kr. och kan byta hastighet utan att lyfta på skivtallriken. Jag tycker den är snygg. Kolla på http://www.hifi-agenten.se klicka på produkter, Thorens och sedan på 295:an. Du kan även kolla på http://www.thorens.com/018907930d0fd1610/018907930d0fd2716/0189079312116cf02/index.htm

Men hifi-parametrarna på en spelare där man inte lyfter skivtallriken, är inte lika mycket på topp som skivspelare med mer krångligt handhavande. Det rockar, dansar, pulserar mer med Rega, Pro-Ject, Notthingham Analogue mfl. Thorens är på intet vis dåliga, men de är mer musikaliska finlirare än tung techno. Vilket iofs till viss del beror på Ortofon pick-upen som medlevereras, ett byte till Goldring kan ge mer dansant ljud. Men udda house 12" är liksom inte grejjen för en Thorens. :-)

Men Technics 1200:or är inte bara för DJ. Hi-fi parametrarna helt godkända, och Ortofon pick-ups används med fördel (de kan "tämja" de för audiofilen kanske lite väl energiska ljudet hos 1200:orna så de blir mer balanserade och neutrala). Ingen dålig spelare alls.

Utvecklingen går mot mer manuella skivspelare, även Thorens har hakat på den trenden med sina senaste spelare.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:13:26  Show Profile Send molsson a Private Message
"hifiparametrarna är ju inte på topp när det gäller rega spelarna heller"

SNICKSNACK

No hay banda!!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:27:57  Show Profile Send Per a Private Message
om man någon gång lyssnat till en riktigt bra grammofon så upptäcker man att rega inte är så fantastiska. har ägt planar 3 och var nöjd tills fjällen föll frön mina öron... har haft en P9 hemma i tre månader, jag är inte jätteimpad... att attackera en helig ko, som rega planar faktiskt är upprör alltid. det är väl förbjudet att säga att de inte är sååå fantastiska. för priset är de dock godkända...

har just blivit smead. skruvade på en femma igår. jösses. nu vet jag varför den anses som världens bästa tonarm.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:17:17  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker Rega gör fina grejjer, men de är känsligare än exempelvis Thorens när det gäller placering. Och Regas egna pick-ups är godkända, men inte mer. Med fördel kör man annan pick up.

Fast skulle jag köpa ny vinylsvarv idag, skulle jag kanske köpa något från Notthingham Analogue. Kanske det mest manuella man kan ha. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:27:27  Show Profile Send luminox a Private Message
Project, kolla in deras sortiment, gör väldigt bra och framförallt prisvärda vinylspelare.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:35:06  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag skulle utan att tveka köpa en beggad thoréns TD-2001 eller 3001 (om du hittar en). De bör inte gå för mer än just 6-7000 beggat med en hysad PU. Sålde dessvärre min gamla trotjänare 3001'a till en polare för inte allt så länge sedan (för ca 6 papp) då jag ska köpa en som jag kan ha två tonarmar på (jag vet, jag är cepe).

// Jouni
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:43:35  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Varför inte en sådan här. Denon DP59-L. Finns en på Telehå i Göteborg för 3900 kr inkl pickup, tror även den är en Denon.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:49:20  Show Profile Send poman a Private Message
Hej StefanB!

Härlig pjäs till skivspelare du har, hur är den mott Thorenén du hade innan

/PO
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:04:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Skall börja med att säga att jag tycker skivspelare är en djungel. Det finns hundra olika justeringsmöjligheter, vinklar, vikter, osv, osv. Jag kan bara basic-inställning med nålvåg och mall så ta mina ord med en nypa salt.

Byggkvalitetsmässigt massakrerar Denon Thorens,men det kanske inte är det du är intresserad av. Ljudmässigt spelar Denon med en helt annan pondus och även upplösning. Thorens var lite tam och färglös medans Denon sprudlar av dynamik. Lite tycker jag att Denonljudet påminner om cd spelarljud i positiv bemärkelse. Det jag spontant tänker på med Denonljudet är bakgrundstystnad och dynamik.

Men som sagt, alla dessa vinklar, olika pickuper, osv.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/05/08 :  20:32:18  Show Profile Send dekengren a Private Message
Det är möjligt att det är en djungel att ställa in en skivspelare. Jag måste dock säga att det är inte mycket lättare att köpa en! Kikade in på Reference Audio på vägen hem och där tyckte jag Thorens TD-295 verkade som en hyvens skivspelare. Ska kika förbi Ljudmakarn och spana in pro-ject, rega m.m. också. Denonen ovan fick preliminärt WAF-godkänt så den är intressant. Säljaren på Ref sågade faktiskt inte Technics 1200 utan menade att det var en ganska schysst skivspelare med rätt nål. Tål att tänkas på! Nu ska jag börja hålla ett nogrannare öga på beg-forumet framöver. Det lär väl bli tillfället som avgöra vilken det blir i slutändan. Det är väl endast Rega som är helt utesluten pga 33/45-problemet. Tack för tipsen alla!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/08 :  20:55:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Denon-spelaren är fin och rätt så svårslagen för dom pengarna.
Kan inte komma på någon spelare som ens är i närheten.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000