Elektronik. Förstärkare: H/K AVR65RDS (5*65w) 35A DVD: Sony DVP S715 (skall bli en H/K DVD 30) Subbas: Mirage BPS 150 (2*8" 150W) Rummet: 20 kvm betongväggar Budget: ca 15 000 kr
Jag ska uppgradera min anläggning och har fått tipset om Dynaudio 52 med centern c122. Jag lyssnar på 80% hemmabio och 20% musik. Jag har lyssnat lite snabbt på Dynaudio 42.
Finns det några nackdelar med kombinationen Dynaudio 52 och C122? Alternativa högtalare? Vilka högtalarkablar? Vilka stativ?
Hej, jag har ett par A42 i min anläggning. Tänkte delge lite erfarenheter
Hur mycket plats har du att ställa upp högtalarna på och vart i rummet sitter du? Själv kan jag säga att det krävs ca 1 m till bakvägg innan resultatet är tillfredställande i mitt rum som inte verkar vara helt olikt ditt beskrivning. Att beakta är att jag sitter nära bakvägg (basen förstärks här).
Djupet blir bättre och basen balanseras jämfört med att ha dem en halvmeter från bakväggen. Då jag flyttar in dem till denna position närmare väggen använder jag skumgummiplugg i basreflexen. Det som händer då är att jag tappar lite i djupet och luftigheten men basen stramas upp.
Gissningsvis vill 52:an ha ännu mer luft bakom sig. Har du platsen för detta är det nog inte att tveka. Att beakta är att 52:an kan vara lättare att integrera subben med om du tänkt att använda denna till musik. 52:an borde även vara en mer fullvuxen högtalare med mer tyngd i anslagen som går att ösa på ytterligare med, något jag saknar litet nu.