| Author |
Topic  |
|
musiclover
Member

345 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 23:32:55
|
Jag undrar vilken elektronik passar/låter bäst ihop med B&W Nautilus 803 högtalare? Ljudet skall vara åt det varmare hållet.
//Mikael |
Edited by - musiclover on 2003/04/27 23:41:07 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
|
ReKo
Member

183 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 00:06:00
|
Tror även att Nad:s silverline kan passa bra. har dock ej lyssnat på den kombinationen utan bara på billigare B&W (CM 4 och CDM7 NT) med NAD och det mkt bra.. men självklart måste du lyssna själv.. lycka till
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 13:56:21
|
B&W utvecklar alla sina modeller ihop med Classé. I alla fall deras nya Nautilus och Signature serie, enligt B&W själva. Bör vara det bästa valet...
Edit:
Kom på att jag lyssnade på en demo med Signature 800 på hifi-klubben i H-borg. Där körde de Classé rakt igenom. Monsteranläggnigen gick lös på runda 750 till 800 lakan... De körde dock Taralabs kabel utbud som de även säljer. Borde finnas bättre i den pris klassen på resten av anläggningen. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/04/28 13:59:13 |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 14:54:42
|
Jag vill inte låta snorkig nu men eftersom det är så oerhört liten skillnad på slutstegens "ljudkaraktär" så bör man köpa ett bra kraftfullt slutsteg och sen välja ett par högtalare som färgar ljudet efter ens önskemål. För alla högtalare färgar ljudet, det kan alla uppfatta och det råder ingen tvivel om det. Däremot kan det vara svårt att höra skillnad på slusteg.
Om det är ett varmt (dvs icke neutralt) ljud du är ute efter så ska du köpta någonting annat än Nautilus. En lösning kan vara ett rör-försteg kanske, om du ändå vill ha 803orna.
|
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 15:08:12
|
"Jag vill inte låta snorkig nu men eftersom det är så oerhört liten skillnad på slutstegens "ljudkaraktär""
Tro inte att det är liten skillnad mellan alla slutsteg, visserligen färgar nog högtalarna oftast mer, men av ditt inlägg kunde man ju få intrycket att de flesta slutsteg är näst intill transparenta och så är det väl ändå inte. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 15:19:14
|
Jag gillar Plinius till mina S805:or. Varmt och varmt, inte kallt och vasst i alla fall.  |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 15:34:15
|
| Här ska du få ett hett tips, musiclover. LYSSNA FÖR BÖVELEN PÅ GREJORNA SJÄLV NÅN GÅNG. (f'låt för skrikandet) Alla dina inlägg är av karaktären "hur låter, är den bra, skulle ni köpa" osv, osv. Du låter som en mycket osäker person. |
No hay banda!! |
 |
|
|
musiclover
Member

345 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 16:21:55
|
molsson:
Det är väl inte så lätt att lyssna på högtalare/elektronik när det knappt finns några hifi-butiker där jag bor, plus att det är väldigt långt till närliggande hifi-butiker. Så därför vill jag få mig en uppfattning av er vad som kan vara bästa kombinationen, innan jag isåfall får försöka åka och provlyssna. Så jag ej åker i onödan och lyssnar på fel saker. Är inte alls en osäker person, utan högtalare/elektronik kostar mycket pengar, så jag vill vara säker att jag köper rätt, så jag ej ångrar mig efteråt.
//mikael |
Edited by - musiclover on 2003/04/28 16:25:37 |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 17:20:43
|
Helt rätt av dig, och fel av mig. Men ändå, lyssna själv. Det finns lika många olika åsikter som människor på jorden. Vissa älskar classe, vissa hatar classe. Några älskar Linn, de flesta är mindre begåvade (tydligen). Så vad händer om man frågar , vad skall jag köpa? Man får 30 olika svar, och blir än mer irriterad. Mitt råd. Ta dig tid, åk till de butiker som du har närmast till, lyssna. Åk tillbaks till den butik som gav bäst ljud/design/service/mandelkubb eller vad du nu gillar, och handla där.
Ingen kan tala om för dig vad du tycker är bra.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
Nautilus
Member

75 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:29:01
|
Jag har ett par 803or, som jag för tillfället driver med en NAD S300 och en S500. Vill verkligen avråda från denna kombination, då den inte alls kan göra högtalarna rättvisa.
Är själv spekulant på Classé, men det är inte baserat på några egna lyssningsintryck.
Lycka till! |
It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll |
 |
|
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 21:00:57
|
"De körde dock Taralabs kabel utbud som de även säljer. Borde finnas bättre i den pris klassen på resten av anläggningen."
Taralabs har väl om jag inte är ute och snurrar kablar för saftiga pengen dom med, som säkert står sig bra mot både det ena och det andra.
Nog om kablar.
Hur lät det då? 
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 01:39:50
|
Tjenare! Jag har ett par B&W 804 Nautilus och driver dem med en Gryphon Callisto 2100. Tycker de passar mycket bra ihop, Gryphonen sätter verkligen fart på 804:orna. Gryphon elektroniken låter klart åt det mustigare hållet. Någon här innan använde Nad silverline och de kan man ju knappast anklaga för att vara varma han skulle iof byta....
Varför inte byta till Gryphon? Btw har antagligen en Callisto till salu (2100 för 30000 eller 2200 för ca 40000, en av dem ska bort) |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
Edited by - Rydberg on 2003/04/29 01:42:26 |
 |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 07:34:34
|
Av Hifi Klubbens elektronik passar Classé (cap-151 och cdp-0.3) bäst av det jag hört, dock lite ljust och VÄLDIGT brusigt (jag trodde nästan att det var fel på grejorna). Jag har även lyssnat igenom de andra märkenas "toppmodeller" - NAD, Denon och Maranz. Det var STOR skillnad över 804:orna (must har fel ), till och med med skeptiska kompis blev förbluffad.
Personligen väntar jag på Tact M2150 och har stora förhoppningar.
Är du intresserad kan jag delge dig mina lyssningsintryck, men då provlyssning av dessa märken är lätt arrangerat så rekommenderar jag att lyssna själv.
Har hört att Electrocompaniet skall passa fint också, men detta är bara något jag hört. Tydligen skall deras Nemo block utvecklats ihop med Nautilus (bara Nautilus - "snäckan").
|
 |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 07:36:55
|
| Av de ovan nämnda är NAD den varmaste kombinationen, dock har högtalarna mer att ge... men du får värme och bergfast bas till ett bra pris. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 08:13:00
|
"VÄLDIGT brusigt (jag trodde nästan att det var fel på grejorna)."
Man kan väl nästan säga att brusar det väldigt mycket så ÄR det fel på grejerna. |
 |
|
|
juha
Member

316 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:50:18
|
| Väldigt brusit kan vara inspelnings tillfället. OK låter allt brusit så är det lite mysko. Tycker att det är skönt å "höra" tysnaden. |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:04:48
|
Kemppi :
Jag får väl tillägga att det jag menade med Tara är att de körde hifi-klubbens sortiment. Högtalar kablar för 30 k och en RCA signal för 11 när det enligt så många andra finns vassare kablar såsom nordost valhalla med mera som ger ett så mycket mer transperant ljud. Man vill väl ha det bästa när man demar sina grejer? 
Ljudet då?, vad kan man säga. Det spelades mycket och varierat då vi fick spela våra egna cd efter att B&W killen spelat sina stycken för att visa högtalarnas stora bredd. B&W ville främst visa styrkan i de nya elementen och diskanten på signature serien. Lite aukustisk gitar med alla micro detaljer från finger knäppen på strängarna till sliden längs en sträng skar knivskarpt genom rummet. Måste säga att det var en hårresande upplevelse. Har själv ett par 802 S3 idag, och visst har de kommit en bra bit längre i signature serien, men det är en dröm om att äga man får leva med. Jag är mer än nöjd med mina då man åter kom hem och jämförde samma stycke man spelat, det tycker jag var det bästa med kvällens lyssning, det skiljer ju mer än 200k mellan mina och de 800 jag just lyssnat på.
Åter till högtalarna: Mellan register och bas har blivit lite större i diameter. Detta har gett ett fylligare och djupare men ack så ren och slagkraftig bas. Den rullade upp från avgrunden och skakade loss det innersta i en när man lyssnade. Mellan registret täcker en större bit idag då den med sin kevlar specifika design fungerar som ett element dynamiskt verkande från 1½" till 7" om jag förstod B&W killen rätt. Kryss väven i kevlaren gör att bara den del av elementet som krävs för att återger en viss frekvens aktiveras. Resten av elementet skall i stort sett vara dött.
Stereon då? Classé prylarna var ett par monster block som kalas duga. De körde en SACD tillsammans med deras största försteg. Har inte lyssnat mycket på Classé i stora drag så jag har inget att jämföra med här. Kan bara säga att allt fanns där, luftigt spelade orkester inspelgningar, intima jazz sessioner, rockande fleetwood mac, och klara röster från Sussane vega. Det ända som inte spelades var traditionell svensk dansband/country och ren hipp-hopp ( tacka gudarna för det )
Ge mig en mille och jag vet vart jag skulle placera den..
I en ny M3a och en... Nä... Fy fan. Man kan bara drömma vidare, men det var en upplevelse som kommer att stå sig ett bra tag   |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:26:39
|
För att klargöra angående bruset:
Det brusade fast inget spelades och det brusade mer om man vred upp volymen. Kan bero på störningar, men personalen på Hifi Klubben reagerade inte när jag påpekade detta... så fel var det nog inte.
Jag har även hört från andra att Classé brusar en del (påstods att detta skulle kunna bero på deras blandning av transistortyper).
Magnuz: väldigt avser den subjektiva upplevelsen i "audiofilsammanhang", inte att det lät om ett vattenfall om man stod i rummet bredvid Men skämt åsido, så här dyra prylar skall inte brusa så här mycket! |
Edited by - J on 2003/04/29 13:31:19 |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:44:29
|
| Det lilla Classé jag hört ihop med B&W har aldrig varit varken brusigt eller ljust. De har gjort sitt jobb och det bra. Med tanke på vad B&W vill förmedla, nämligen att de i test stadiet alltid (numera) använder just Classé i bänk bör det vara det märke de tar ut riktlinjen från. NAD i all ära, ägde NAD innan till mina 802. Nu kör jag Krell och kan säga att den innan så "bergfasta basen" och luftiga diskanten inte är på när samma som jag har nu. Vill härmed säga att jag placerar Classé över NAD ihop med B&W fast prisbilden mellan dessa förstärkare brukar vara den samma. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:50:39
|
Jag kör electrocompaniet AW 250 R + EC 4,5 till mina 802:or. Mycket njutbart  |
Artphotography |
 |
|
|
musiclover
Member

345 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 02:30:29
|
J:
Tact M2150 som du väntar på, är det en integrerad förstärkare eller ett slutsteg, hur stark är den? Har du lyssnat på den ihop med B&W Nautilus 803? Passar Tact M2150 bra ihop med B&W Nautilus 803? Hur mycket kostar Tact M2150?
//Mikael
|
 |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 07:42:21
|
Musiclover: Tact 2150 finns som M och som S variant (med eller utan slusteg) och har digitala ingångar som standard. Kostar från 40 till 54 tusingar tror jag. 40 för S, lägg till 7 för volympot på fronten plus mer ingångar och ytterligare 7 för analoga ingångar. Men eftersom man inte behöver en särskilt fräsig D/A i sin CD så blir den ju egentligen billigare än så, att matcha en förstärkare i denna klass kostar ju några kronor på CD sidan.
M2150 skall i mångt och mycket vara en millenium men med halva strömstyrkan (50A istället för 100A, båda är dock på ~150W). Konstruktören hävar att denna skall låta lite bra som den nya millenniumen (bättre än den ("ganmla") som fick alla sanslösa recensioner, typ "bäst i världen oasett pris") så verkar den lovande. Klart värt en genomlyssning.
Dock verkar det dröja ett tag, USA och Japan mfl skall få alla apparater först, så det lär nog dröja ett par månader innan vi får se någon ex i Sverige. Det verkar vara lite efterfrågan på grejerna...
Jag har inte hört den än, förutom på Arken mässan och då lät det iallafall bra, men då var det andra högtalare, rumskorrektion osv, helt andra förutsättningar mao...
Men jag och alla andra dom funderar på att punga ut dessa duktiga slantar på ett fint steg borde nog kolla in M2150 innan man bestämmer sig... verkar det som.
Varmare ljud får du nog inte om du inte köper till den parametriska mjukvaru-eq:n, som man tydligen skall kunna ladda in i burken (~4000). Däremot får du nog något av det mest avskalde du kan hitta om man får tro pressen och reklamen...
Allt jag skriver här skall nog inte tas helt för givet, det kan mycket väl hända att priser eller specar hinner ändras...
Ursäkta alla stavfel mm, jag orkar inte leta upp dom...
Ps. Jag har ett par N804, som jag hoppas skall funka fint ihop med M2150, men det återstår att se. Antar att jag återkommer med en rapport efter sommaren då borde prylarna dykt upp här i norden...
Å andra sidan kan man ju plöja mer sina surt förvärade slantar på annat nu när solen så sakta börjar kika fram. Hifi klubben har inte så mycket att säga ang leveransdatum, även dom väntar i ovisshet. |
 |
|
|
musiclover
Member

345 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 18:20:32
|
Rydberg:
Gryphon Callisto 2100 eller 2200, vilka säljer dessa? Hur mycket kostar de? Gryphon Adagio CD-spelare, har du testat den? Vad kör du med för signal/högtalar-kablar till Gryphon?
//Mikael |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 18:32:45
|
quote: Rydberg:
Gryphon Callisto 2100 eller 2200, vilka säljer dessa? Hur mycket kostar de? Gryphon Adagio CD-spelare, har du testat den? Vad kör du med för signal/högtalar-kablar till Gryphon?
//Mikael
Lefflers i Linköping och Norrköping, Sontec i Sthlm mfl. Distribueras av Tonkraft
Priserna: Gryphon Callisto 2100: 53000:- Gryphon Callisto 2200: 71000:- Gryphon Adagio: 63000:-
Jag har vid ett par tillfällen haft hemma Adagion och jag måste säga att den är riktigt bra. Lugn med ändå med ett bra driv, låter mycket organisk. Däremot är min nuvarande Meridian 588 roligare att lyssna på då det vankas ösig blues...
Förnärvarande har jag ett par AQ Anaconda XLR signalkablar, har dock inga högtalarkablar då jag sålde mina AQ Caldera för ett par veckor sedan. Vet faktisk inte vad det blir där, funderar på AQ:s nya kabel, Mount Blanc (ca 15000 för 2*2,5 meter).
Hade även en Nordost Quattro Fil Xlr men den sålde jag i förrgår, den var ruskigt bra måste jag säga. Ska sälja min Anconda och prova något annat kul, vet inte vad....
|
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
Topic  |
|