HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/05/01 :  00:05:36  Show Profile Send musiclover a Private Message
Funkar Nad S100/S200 bra ihop med B&W Nautilus 803?
Funkar Tara Labs Air3 signal/högtalar-kablar bra ihop med ovanstående?
Är Nad S500 en bra cd-spelare ihop med ovanstående?
Vill ha ett rent, luftigt, varmt ljud, ej ljust, vasst och hårt ljud.

//Mikael

Edited by - musiclover on 2003/05/01 01:24:01
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/05/01 :  08:35:05  Show Profile Send J a Private Message
Jag tycker att du får ungefär vad du beskriver med S300/S500 ) har ej hört förstärkarkombon), men jag måste påstå att N803 förtjänar mycket bättre grejer (inte för att grejerna är dåliga men... det finns ju visserligen någon som heter pengar ).

Edited by - J on 2003/05/01 08:35:22
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/01 :  15:48:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Med silverline kommer det att bli vasst och jävligt, inte alls så som du vill ha det. Håller med att ett par 803:or förtjänar något bättre. Som sagt passar en Gryphon Callisto yppeligt. Du får försöka hitta en sådan beg, då blir det lite billigare. Men du, glöm silverline....

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:22:57  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag håller med om att Silverline inte låter speciellt bra. Jag har själv lyssnat på S300 och håller knappt med om ett enda ord av vad som stod i H&M:s test. Förstärkaren hade varken särskilt varmt ljud eller en bas som imponerade. Däremot kan jag köpa att det lät rätt så luftigt och detaljrikt, men samtidigt lite hårt.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/01 :  17:22:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
NAD S300 är en Gryphon konstruktion i botten. Den bygger på Gryphons Tabu 100 stärkare. Samma kretslösning men t.ex. trafon verka vara annorlunda.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/01 :  17:36:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har haft ett Gryphon Tabu 2/100 som är precis samma som förstäkardelen i Gryphon Tabu Century. Det är en helt annan komponentkvalitet och resultatet är hästlängder bättre än s300. Du kan lite på mig då jag lyssmat på båda samt levt med Gryphonsteget en längre tid. En polare till mig har den lilla integrerade från Gryphon, Tabu AT, även den utklassar S-300:an med lätthet.

Callisto förstäkarna är däremot klart bättre än Tabu serien och kan fullt ut konkurrera med dyra för- och slutstegskombinationer. I tyska Stereo rankas Jeff Rowland Concentra Mk2, Mark Levinson 383 och Gryphon Callisto 2200 som 100%, och enligt vissa låter 2100 bättre än 2200. Så det kanske förklarar vilken klass Callistoförstäkarna ligger på.

I slutändan är ju ändå valet ditt men jag vet att du skulle bli nöjd med en Callisto till dina 803:or. Du kan ju låna hem en s300 och en callisto och prova.

Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/05/01 :  17:47:03  Show Profile Send musiclover a Private Message
Rydberg:

Skulle gärna vilja låna hem Gryphon Callisto 2100 och prova till B&W N803 men jag bor för långt ifrån. Och de som säljer Gryphon, säljer inte B&W N803, så då vet jag ej hur det låter ihop.
Vill inte gärna köpa Gryphon utan att lyssna först. Plus att den är ganska dyr.

//Mikael
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/01 :  17:57:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jaja, gör som du vill men med silverline kommer du garanterat inte få din krav uppfyllda.

Btw var i landet bor du?

Nej det klart att det är vanskligt att köpa något man inte har lyssnat på (ska man ju inte göra). Synd för jag vet att du skulle bli grymt nöjd med en callisto. Tycker dessutom inte att de är speciellt dyra med tanke på ljudkvaliteten.

Lycka till med jakten

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:03:35  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag har även hört på Gryphons integrerade på den tiden HiFi-klubben sålde den. Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men priset tror jag låg på runt 20kkr (det var rätt många år sedan). Det jag däremot minns är att den var bland den bästa integrerade förstärkare jag hört i den prisklassen. Den lät oerhört mustigt och homogent med en härlig värme samtidigt som detaljerna exponerades på ett i mina öron väldigt angenämt sätt, dvs utan någon tendens till att bli överanalytiskt och vasst. Baskraften var även den utan anmärkning.

Har svårt att tänka mig att S300 har en suck.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:22:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det var nog Gryphon Tabu AT du lyssnade på. Det är en "liten" fin förstärkare, en polare har den ihop med ett par Audiovector M1 Signature, funkar riktigt fint.

Om man jämför AT:n och Calliston så är den senare bättre på alla parametrar och då är ju redan AT:n en kanonförstärkare....

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:51:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har inte jämfört S300 mot någon i Tabu serien. Men det stämmer nog det ni säger. Jag har hört den mindre Tabu på 2x80w med N804 och tyckte det lät bra. Försteget i Tabu serien har jag också haft hemma. Det var helt ok, men kanske inte så bra för de pengarna.
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/05/02 :  00:36:49  Show Profile Send musiclover a Private Message
Hur funkar Krell Kav300-il, Mark Levinson 383, Advantage S-150/S-2 ihop med B&W Nautilus 803?
Eller någon annan bra integrerad förstärkare/slutsteg/försteg.

//Mikael

Edited by - musiclover on 2003/05/02 16:53:58
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/02 :  09:53:27  Show Profile Send must a Private Message
Jag har aldrig lyssnat på 803orna, men jag har själv ett par 804or och jag kan inte tänka mig att dom skulle låta särkilt annorlunda.

Jag har hört 804orna med en 200W Rotel RB991, en 150W Classe CAP-151 integrerad och en 150W(?) Denon hembio receiver. Jag måste sticka ut hakan och säga att alla lät jättebra. Jag blev mest förvånad över hur oerhört dynamisk och kraftfull Denon receivern lät i basen, vilket betyder att Denon fuskar nog inte med sina specar.

Det bästa råd jag kan ge dig är att köp ett så kraftfullt steg som bara är möjligt. 803orna dippar ganska lågt i impedansen (3.4 ohm om jag minns rätt) och skall du utnyttja baskapaciteten så behöver du varje watt du kan få. Alternativet är att köpa en aktiv sub och högpassfiltrera, då kommer man undan med en lite mindre stärkare.

Tillhör du skaran som tycker det är stora hörbara skillnader mellan slusteg - köp något dyrt typ Krell, Chord eller Classe annars får du aldrig sinnesfrid. Har du svårt att höra skillnad kan jag rekommendera Rotel för mindre pengar. Rotel använder förövrigt B&W högtalare vid sina lyssningstester.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/02 :  10:49:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Som sagt har oxå ett par 804:or, fina högtalare!!
Jag har också lyssnat med en denon reciever samt ett rotelslutsteg och det jag på direkten kunde sluta mig till var att ingen av förstärkarna gjorde högtalarna rättvisa. Måste säga att jag tycker nautilus serien är ganska kräsen när det gäller elektroniken, att ha förstärkare som kostar det dubbla av högtalarnas värde är nog mer realistiskt än att de skulle kosta hälften.

Att man skulle behöva ha en kraftig förstärkare till 804:orna kan jag väl delvis hålla med om, men då man typskit spelar på bara några få watt (max 10w) är nog kvalitet på förstärkeriet och förstäkarens förmåga att lämna ström viktigare. Den Callisto jag äger är specad till 100w 8ohm men den lämnar lika mycket effekt vid 2ohm som Krell kav 300iL som är specad till 200w 8ohm. Så effekten vid 8 ohm säger väldigt lite om förstärkaren, det finns så många andra parametrar som är viktiga, dämpningsfaktor, stigtid, distortion etc etc

Det jag vill ha sagt med detta är att man ska nog prova och lyssna själv och inte stirra sig blind på effektvärden och att nautilus högtalare kräver förstärkeri på fel sida 30000 kronors sträcket för att prestera bra. Klart det funkar med billigare grejor men då ska man nog kolla på B&W cdm serien istället

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/02 :  11:42:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
Distorsionen som funktion av last, frekvens och effekt är ett bra mått på hur "rent/korrekt" det kommer att låta. Sen att alla inte gillar renast möjliga ljud är en annan femma. Lågt brusgolv, hög effekt, jämn frekvensgång och tillräkligt låg utimpedans vill man också ha. Tillräcklig stigtiden brukar i princip aldrig vara ett problem om inte designern har klantat sig rejält.

Att man gillar Gryphon kan jag förstå, men spec. låg distorsion har de aldrig haft.
http://www.gryphon-audio.dk/reviews/callisto/test8/callisto2200.html

Rotels nyare serie har en betydligt mer sofistikerad kretslösning än deras äldre steg. Jag har själv en lite äldre 980 i garderoben och den är jag inte så förtjust i, men deras nyare steg verka vara bättre och ger mycket för pengarna.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/02 :  16:40:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sant med distortion och gryphon, den är inte utpräglad låg. Om det bara var distotionen som bestämde hur bra saker lät så skulle INGEN lyssna på rör. Det finns dessutom mängder med distortionsformer som örat är väldigt olika känslig för.

Jag har sett många förstärkare bla Technics som inte reagerar speciellt snabbt på en fyrkants puls så visst har stigtiden betydelse. Vissa rörförstärkare ger även överslängar har jag sett.

Tillslut så är det nog örat man ska lita på ändå....

Jag står dock fast vid att Nautilusserien inte lämpar sig till billigare elektronik och även om Rotels nyare konstruktioner är bra så är de inte bra nog om man vill få ut mycket (inte max) av en så bra högtalare som N 803.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:28:19  Show Profile Send Rebo a Private Message
Nu har jag som sagt inte hört nyare Rotel, men bara för att det står Rotel på fronten och man får mycket effekt för pengarna ska man inte dömma ut dom. De har för priset också låg distorsion enligt mätningar i tex high fidelity. Rotel tillverkar väldigt många exemplar och kan därmed hålla nere kostnaden utan att spara in på komponentkvalite.

Som jag skrev ovan så är det inte alla som gillar det "renaste" ljudet, utan vissa föredrar lagomt med dist. Detta har tom visats i tester av BBC. De använde en väldigt lågdistande förstärkare och en distbox som de kunde koppla in/ur. Majoriteten föredrog ljudet med distboxen, så det är inte så konstigt att vissa gillar rör. Men själv gör jag det inte. Jag föredrar att både jämna och udda övertoner är så låga som möjligt. Om konstruktören kan åstakomma låg dist utan att offra annan prestande så är han en bra/kunnig konstruktör enligt mig. Sen är det upp till ljudteknikerna att lägga till lagomnt med rätt dist.

Frågan är om slewraten i Technicens fall var för låg, eller om det ändå räckte till. Var den för låg så är det helt klart en miss av de som designat den. Översläng är ett tecken på att stärkaren börjar närma sig den gräns där den blir instabil och börjar självsvänga. Stora översläng inger inte förtroende för konstuktören.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:43:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om man skulle kunna välja förstärkare med utgångspunkt från hur den mäter så skulle livet varit lätt. Om man mäter frekvensgången på en kabel så blir den spik rak för de flesta kablar i audioområdet. Man kan mäta hur mycket som helst utan att se skillnader men när man väl lyssnar så är det stora skillnader. Samma sak torde gälla för förstärkare även om man kan mäta massor av parametrar.

Jag dömmer inte ut ett helt märke utan Rotel kan väl låta trevligt. De har dock sitt fokus på de billigare förstärkarna och då har man inte råd med de bästa komponenterna överallt. Jag tycker att B&W Nautilus serien spelar i en annan division än rotelförstärkarna, detta är nog ett medvetet val av rotel att tillhandahålla välljudande konstruktioner till ett moderat pris. Tror säker att de skulle kunna bygga en verklig High end förstäkare om de bara ville men det är inte deras affärsidé så.....

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:55:09  Show Profile Send Rebo a Private Message
Min erfarnhet är att ju bättre det mäter, ju bättre låter det också. Men det gäller ju att veta vad man ska mäta och hur. Bara frekvensgången räcker t.ex. inte. Jag håller med om att en viss färgning kan vara trevligt på en viss skiva, men min åsikt är ändå att man ska minimera all färgning så mycket som möjligt, då jag vill höra det som är på skivan så tydligt som möjligt.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:59:53  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Min erfarnhet är att ju bättre det mäter, ju bättre låter det också.

Alltså låter Rotel betydligt bättre än Gryphon. Om man inte gillar färgat ljud förstås.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:02:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
audiogear: Jag har inte hört någon av dom så det vet jag inte. Men generellt så stämmer din quote in på mina egna erfarenheter.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:08:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det var det jag antydde, det räcker inte att mäta frekvensgång, kolla på klirrspektrum etc etc för att veta hur det låter. Att mäta allt som påverkar ljudet går inte.

Om du vill höra skivan så tydligt som möjligt måste du ju även var kritisk till den utrustning man använder vid inspelningstilfället. Varför låter musik via de gamla rörmikrofonerna bättre? Varför använder man sig av dem? Anatgligen som du säger att det uppfattas som bra även om det inte är det exakta ljud som kommer sångarens mun.

Man kan disskutera hur länge som helst om det här. Tycker dock du har delvis rätt. En förstärkare som mäter bra låter oftast ok men det är omöjligt att bara genom mätningar säga att en förstärkare låter bättre än en annan. Om rotel nu mäter bättre, har man mätt alla parametrar som påverkar ljudet? Är de av olika vikt? Om man kollar i Highfidelity så är det ca fyra rutor med mätningar. Tror du på fullaste allvar att man med hjälp av de mätningarna kan säga något om ljudkvaliteten? Lite kanske med antagligen inte så mycket.

Rotel mäter bättre=> låter bättre en t.ex. Gryphon , yeah right!

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:07:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
"Tror du på fullaste allvar att man med hjälp av de mätningarna kan säga något om ljudkvaliteten?"

Det säger lite, men inte allt som du själv skrev. Det är för få mätningar.

"Rotel mäter bättre=> låter bättre en t.ex. Gryphon , yeah right"

Det sa jag inte. Men och andra sidan är det inte alltid det dyrare som är det bättre.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:13:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
"Rotel mäter bättre=> låter bättre en t.ex. Gryphon , yeah right"

Nej det det svaret var till audiogear, sorry

Det är inte alltid det dyrare låter bättre, resultatet är ju väldigt beroende av lasten. Jag tycker dock att man i regel får vad man betalar för när det gäller förstärkare om de är matchade rätt. Finns naturligtvis undantag men i regel... det är iallafall den erfarenheten jag har. Sen kostar ju vissa märken alldeles för mycket i Sverige t.ex. Krell, Bat, ARC etc så där kan man ju jämföra med US priserna istället.

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:28:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
Rydberg:

Själv har jag alltid haft inställningen att låter det bra så spelar det ingen roll hur det mäter, men å andra sidan har Rebo helt rätt i att det borde ligga någonting i mätningarna. Är det hög distorsion och man fortfarande tycker att det låter bra så kan man ju fråga sig om det är lyssnaren som subjektivt tycker att en viss typ av distorsion låter bra (t.ex. varmt), eller om den uppmätta distorsionen ändå är så liten att det inte är detta som örat uppfattar som bra. Är det någon av er som har någon uppfattning om när distorsionen börjar bli hörbar och, isåfall, om det är vanligt att audioutrustning kommer upp i dessa siffror vid normal lyssning (undantaget högtalare)?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000