HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:46:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vid vilken nivå det "förstör" lyssnandet är beroende på vilken typ av distortion det är. Det finns distortion som örat kan reagera mot när det ligger mycket lågt medan det finns annan där man kan "klara av" betydligt högre utan att reagera. Så distortion är helt klart både hör och mätbar men det är viktigt att specifera vilka typ av distortion man snackar om. Har för mig att tvärmodulationsdistortion är en sådan typ man reagera på vid låga nivåer. Kolla in ett klirrspektrum på en förstärkare, många höga övertoner ger höga distortionsvärden men övertonerna behöver ju inte låta illa utan addera som du säger en viss karakteristik. Civilingenjör som man är borde man ju leta låga distortionssiffror men jag har förlitat mig på mina egna öron, det har funkat bra hittills.

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:31:01  Show Profile Send must a Private Message
Om Rotel kan jag också tillägga att deras CEO har sagt att dom medvetet skär frekvensresponsen till att dippa lite i den högsta diskanten. Detta för att få ett aningen behagligare ljud.

Man måste ochså tänka på att Rotel är ett företag som tillverkar stora volymer och har all sin produktion i Kina. Detta drar ner kostnaderna rejält. Man får tänka på sånt när man jämför priser.

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:21:25  Show Profile Send audiogear a Private Message
must:

Det var som tusan. Var har du läst det? Undrar om det gäller deras integrerade förstärkare också. Har själv en RA-1060 och kan skriva under på att den låter "behagligt".
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:21:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej Must, Rotel är spikraka i diskanten (har mätt på RB-1090 och RB-1080). Dessutom har de väldigt hög dämpfaktor, vilket gör att frekvensgången knappt påverkas alls av högtalarens varierande impedans.

Du har fel.

Hälsn Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:04:11  Show Profile Send must a Private Message
Jag har läst det i en intervju med Rotels CEO. Det var i samband med en recension av ett av deras slusteg.

Jag skall gräva fram en länk och återkommer.

Var inte så snabb med att säga att jag har fel Knoppen
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:05:30  Show Profile Send Rebo a Private Message
Must: Det kanske är förstegen som inte är raka i frekvens då.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:15:49  Show Profile Send must a Private Message
Här var det:

http://europe.rotel.com/reviews/pdfs/poweramps/rmb1095-perfectvision-may2k.pdf

Sist i recensionen så svarar Rotel. Han skriver i och för sig inte att dom har tonat ner diskanten, men det är så jag tolkar det. Han säger ju att det är inga problem att göra ett luftigt och öppet slusteg, men dom har valt att inte göra det för att dom flesta system klarar inte av det - det blir för hårt ljud.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:21:10  Show Profile Send must a Private Message
Ett annat företag som medvetet skär kurvan lite (väldigt lite - vi pratar -0.1dB vid 20kHz) är TAGMcLaren. Deras AV32R försteg har en sådan responskurva, och det är enligt VDn medvetet för det gav bäst reultat vid lyssningtesterna.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:56:18  Show Profile Send audiogear a Private Message
must:

Det är inte helt lätt att tolka vad Rotels CEO menar. Men det där han sa om att det är lätt att bygga ett slutsteg som låter luftigt och öppet var väl att ta i . Det är väl det som alla tillverkare strävar efter.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:58:33  Show Profile Send Rebo a Private Message
-0.1 dB vid 20 kHz var ju inte mycket. Det är många som gör sig skyldig till så små avvikelser.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:25:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Must!

Intressant test, nu har jag läst den.

Den som slår mig för det första är att recensenten inte vet om diskanten är sänkt eller om det är en följd av att distorsionen är låg. Jag ser ingen mätning så långt ögat når!

Däremot har jag hemma ett nummer av den numera nedlagda mycket seriösa amerikanska tidningen Audio där de testade exakt samma slutsteg. Det finns knappt något slutsteg som slår detta på att ha så stor bandbredd och hög dämpfaktor. Det jag minns är att de fick förstora nivåskalan.

Rotels chef säger i sin kommentar INGENTING om att slutsteget skulle vara diskantsänkt på något vis. Det är din egen tolkning.

Notera istället att slusteg som låter som om de har extra "luft", "skimmer", "glansig diskant" eller dylika uttalanden, ofta har distorsion som gör att de låter så. Om då denne recensent testar ett slutsteg som har mycket låg distorsion, så kan han råka få en sådan uppfattning han nu fått av att ha jämfört med andra slusteg som har högre distorsion. Jag är övertygad om att recensenten inte riktigt har koll på läget. Om recensenten skulle haft det så skulle han åtminstone ha gjort några "enkla" mätningar för att verifiera lyssningsintrycken. Innan man skrivar så som han har gjort så är det rimligt att kräva att han kollar vad hans lyssningsintryck beror på, tycker jag.

Mycket bra dock att recensenten låter Rotel komma till tals.

Jag kan kolla hemma ikväll i "Audio" och kolla RB-1095:ans frekvensrespons.

Härmed vidhåller jag att du har fel. Tolka det med glimten i ögat!

/Johan

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:30:41  Show Profile Send audiogear a Private Message
Knoppen:

Jag hoppas du har rätt, så man inte har köpt en förstärkare från ett företag som "tweakar" sina produkter på ett så banalt sätt som att sänka diskanten. Det borde ju finnas andra anledningar till att en förstärkare upplevs som "behaglig", t.ex. att den faktiskt ÄR bra.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:37:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har tidigare pratat en del med en av Rotels konstruktörer i England. De verkar mycket seriösa och kunniga. De sysslar inte med "voodoo", det är helt klart.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:41:19  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag säger bara Densen - borde passa som hand i handske..
Kolla in www.densen.dk - låt dig inte luras av den relativt låga effekten..
Beat 200 + Beat 400 XS och så en Beat 400 Plus..
Borde så högtalarna att spela musik på ett mkt trevligt sätt..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:15:29  Show Profile Send must a Private Message
Knoppen,

jag förstår vad du menar.

Men det låter ändå lite konstigt det han säger. Han håller ju med om att det saknas "luft", och säger att det är medvetet för att det skall passa ihop med en massa olika system. Och det folk brukar klaga på är för vass diskant.

Och så säger han att dom har en "sample unit" som är designat för ett mer luftigt ljud, och att dom använder den för att dema med sina B&W högtalare. Och så säger han att B&W är så toleranta med diskant så att just i detta fall så funkar det bra och låter inte vasst.

Det tolkar jag som att denna "sample unit" är som Rotel skulle vilja designa sina slutsteg, men väljer att inte göra för att det finns för många dåliga högtalare och CD spelare därute som skulle låta för vasst i såna fall. Därav kommentaren att det vore bäst om dom fick designa högtalaren också!

Sak samma, det är ett bra steg för dom som vågar köpa någonting som inte kostar multum.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:22:48  Show Profile Send j.persson a Private Message
Jag tolkar Rotel-mannens svar som ett politiskt sätt att bemöta kritiken, som alltså inte har något alls att göra med stegets egentliga konstruktion.

Gamla Rotelsteg var ju snarast ljusa snarare än mörka, trots att det skrev på massor av ställen att de var mörka!

Jag tror inte man ska göra några kopplingar mellan hans uttalande och slutstegets konstruktion.

Det står ju också något om "metal tweeters", och hur sant är det att de alltid låter hårt? Inte alls, enligt mig...

mvh
J.P.

Edited by - j.persson on 2003/05/05 16:24:10
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:25:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
j.persson: Jag tror du har helt rätt
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:28:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror (min egen tokning alltså) Att Rotels VD bara är politiskt korrekt så att säga.

Att som han skriver "det vore enkelt för oss att lägga till lite "luft"" behöver inte tolkas som så att frekvensgången är dämpad på testexemplaret, det kan lika gärna vara så att distorsionen på testexemplaret är väldigt låg. Min egen tolkning alltså.

Men jag kan hålla med om att Rotels VD:s text kan uppfattas så som du har gjort.

Egentligen kan all möjlig text tolkas på minst tio olika sätt så att man läser in helt andra saker än vad andemeningen var. T ex min kompis som brukar analysera sin kärleks-e-mejl ur alla möjliga konstiga vinklingar och fantsisera ihop än det ena, än det andra! Det berodde helt på vad han trodde att hon menade. Varför inte bara ta luren och ringa upp? Men icke, det var tydligen pinsamt...

/Johan
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:29:01  Show Profile Send audiogear a Private Message
Som tur är så litar man på sina öron, sedan spelar det ingen roll vad diverse CEO:s bedriver för politik.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:32:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj såg nu att Jonas Persson redan inkommit med liknande svar som jag skrev...
Go to Top of Page

Scrubby
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:38:09  Show Profile Send Scrubby a Private Message
Hej musiclover

Jag har haft B&W N803 i huset i ett år och under den tiden har jag provat olika förstärkare till dem. Jag har prövat Vincent, Classé (CA201+CP35),Hegel och Primare. Av dem fann jag att Primare lät bäst, i mitt tycke. Jag skulle själv beskriva ljudet åt det varmare hållet. Jag har aldrig tidigare njutit lika mycket av musiken från mina B&W N803or som nu med mitt Primare anlägg. Kör nu med kombinationen PRE30, A30.2 och D30.2. Skall köpa en A30.2 till och brokoppla dem begge för att använda dem som monoblock. Tycker att två brokopplade A30.2 ger den kontroll och trycket som jag saknade vid bruk av bara en A30.2.
Klart värda att prova.

Mvh
Mikael

If you believe in God, then you have to believe in the devil.
Father X
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000