HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra köp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:23:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Har hittat ett par begagnade högtalare Revel M20 för 12900 med tillhörande stativ. Kostar ca 23000 nya. de har dock en liten skada på ena högtalarbaffeln (ägaren hade tappat och slagit i) men annars verkar de helt felfria (jag lyssnade på dem samt kollade elementen). Vågar jag köpa? Jag ska hämta dem i morgon för att se hur de fungerar hemma samt titta närmare på dem. Tror ni att de kan bli dolda skador om man tappar/stöter emot baffeln??

Edited by - Snutten on 2003/05/09 22:17:32

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:50:15  Show Profile Send Johansson a Private Message
Är den kantstött eller har det tagit någonstans mitt på baffeln? Risken är nog försvinnande liten att baffeln skulle vara spräckt eller nåt i den stilen utan att det syns/hörs, det är väl bara att skruva loss högtalaren och titta runt lite när du lånat hem dom...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:08:46  Show Profile Send Snutten a Private Message
Den är kantstött. Japp jag ska inspektera ordentligt i morgon (öppet köp 7 dagar).
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/09 :  10:01:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad bör man kolla upp när man har beggade högtalare hemma? Någon som har erfarenheter?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:12:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kolla så det inte är några bulor i elementen, titta noga så din kantstötning inte har resulterat i några sprickor (prova att knacka, då kan man upptäcka sprickor, jämför knacknningen med den "hela" högtalaren). LYSSNA, låter de bra är det oftast ok.

M20 har ju fått fina omdömen i Stereophile så jag tror det är en riktig bra högtalare

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:57:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok då har jag testat! De verkar inte vara några problem med skadan förrutom det estetiska. Och oj vad de låter bra! Verkar passa perfekt med min förstärkare! En sak är säker, dessa stannar hos mig! Dock började jag fundera på att köpa nya istället men tja man kan leva med en skada nät priset är bra ! Hm jag vågar knappt tänka på hur det skulle låta om min gamla CD-spelare (pioneer PD-901 från 1994) byts, men det får bli nästa uppgradering!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:10:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Om skadan är på den lackade delen så är det väl ganska enkelt att få hjälp med. Av en bil-lackerare, kanske.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:20:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nja M20 har en baffel som har ett plastaktigt ytskikt. Skadan har blivit i ena (avrundat) hörnet och det syns faktiskt att materialet har spruckit lite lite i hörnet men jag ser inga långa sprickor som strålar ut från hörnet. Skadan gjorde att trät under plasten syntes lite men jag målade över med svart så nu syns det inte lika mycket. Jaja jag har 7 dagar på mig att bestämma mig så...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:31:58  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om du har målat över själv så har du nog svårt att lämna tillbaks högtalaren på öppet köp.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:37:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Eh, litet skönhetsfel kan knappast vara värd 10000kr, tänk vilken fin cd du får för de pengarna! Högtalare har en livslängd på iaf. 10 år, så de att det är väl bara kul att de redan är inspelade. Tycker att folk är för misstänksamma mot alla små skavanker, man ska inte vara så kritisk.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/09 :  22:13:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej yalpa! Nej det borde inte vara så farligt men det är klart man vill ju helst ha utan skavanker.
Gebex: Det var faktiskt butiken som målade i felet om jag ska vara noga så det blir inga problem, men jag behåller troligen detta ex.
Om jag behåller dem ska jag fixa skadan med lite plastic padding eller nått och sedan måla svart, borde kunna fungera.

Edited by - Snutten on 2003/05/09 22:16:35
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/09 :  22:17:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Revel-konstruktörerna verkar vettiga så det är förmodligen inga dåliga högtalare!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/09 :  22:25:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nej dåliga är de knappast . Jag var lite rädd för att de skulle vara tungdrivna men det tycker jag inte alls att de är. De lever upp bra med min Simaudio förstärkare: bra driv och livlighet men utan att låta skramligt. Och alla dessa detaljer som jag aldrig hört som bara finns där nu . Jag är faktiskt riktigt nöjd med ljudet men sen var det ju det där med helt nya orörda godingar....suck jag blir nästan sugen på nya då denna modell passar mig bra men jag är tveksam om det är värt det.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:44:03  Show Profile Send AndersB a Private Message
Grattis och välkommen in i Revel M 20-klubben

Anders
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/10 :  18:10:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe tackar! Jag skaffade lite plastic padding idag och funderar på att laga med det, men då skadan är liten vette katten om det blir bättre av det, det kanske bara kladdar ner (svårt att applicera med precision). Gäller att va fast på hand och ha kallt huvud . Försökte också skruva av fötterna och fästa på stativet men icke sa nicke, mina insex-bits passade inte (fel storlek, har de någon "konstig" amerikansk bits eller?).

Edited by - Snutten on 2003/05/10 18:11:26
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/05/10 :  23:50:43  Show Profile Send wallraff a Private Message
I Sverige kör vi med en metrisk standard, dvs muttrar och bultar är gängade metrikst. I till exempel AmeriKatt använder man tum istället, så gängorna har förmodligen lite fel avstånd.

Men ta i så funkar det nog :P

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/05/11 :  02:04:32  Show Profile Send perper a Private Message
Arbetade tidigare med plastic padding, inte så märkvärdigt kanske då det endast var med köksluckor!... men nog borde detta vara möjligt att få till. Lack/ytbehandling blir säker svårast men öva att få till rätt nyans/yta innan du kör igång med lackeringen. Var inte rädd för att använda udda verktyg vid appliceringen utan tänk istället på att arbeta snabbt så att det inte hinner bli något skinn eller liknande på ytan.........
Då ingen av oss gillar att slipa spackel och speciellt inte i närheten av fördiglackad yta så brukar det bara bra att bygga upp ett hörn genom att sätta maskeringstejp som stöd på två av hållen (öva gärna detta också!).

Lycka till! fula och kanststötta saker retar då iallafall mej men jag är faktiskt lite avundsjuk på dessa som inte bryr sig hur det ser ut och endast behöver tänka på hur det låter.....
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:00:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Den lagning jag testade (på en träbit) funkade visserligen men innan jag provade på själva högtalaren fixade jag en bits som fungerade så att jag kunde montera högtalaren på stativen. Då upptäckte jag hur ostadigt revels stativ är! Det har en T-formad fot och kommer man emot stativet från "fel" håll ramlar det lätt! Inte bra om man dammsuger. Jag är nu säker på att skadan på högtalaren blivit då någon har lyckats välta den fastskruvad på stativet (själva skadan sitter precis så till att den vinkel som stativet faller i bör ha gett skadan). Detta samt lite andra saker gjorde att jag inte behöll dem. Istället beställde jag ett nytt par utan stativen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:05:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
De är ju fina högtalare väl värda att investera i. Det tråkiga nu är ju att du måset spela in dem men det kan det ju va värt då de nu även är vackra att se på. Lycka till.....

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:10:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack! Ja nu ska de väl vara felfria och dessutom fick jag det träslag jag gillar (körsbär). De beggade var rosewood men jag tycker det ser lite omodernt ut. Får dock vänta 3-4 veckor på dem (slutsålda i körsbär) men det kan jag leva med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000