Author |
Topic  |
|
LaZyWorM
Member

668 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 09:54:24
|
Hej! Jag har en nätdel som levererar +-75V och skulle gärna vilja bygga ett högkvalitativt stereoslutsteg som passar till den nätdelen. 
Finns det någon här som har tips och eller Ideér?
Jag har läst om den genomskinliga förstärkaren som jag tycker verkar vara ett perfekt projekt men dels så är det lite lägre matarspänning och dels så verkar det projektet ha stagnerat lite  |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 14:42:05
|
Den genomskinliga förstärkaren skall snart komma igång igen men du har rätt i att den har stagnerat en del. Jag får snart hem mitt slutliga ljudkort efter att ha strulat en del med ett USB-kort som inte klarade av vad tillverkaren påstod. Jag önskar att hade lyssnat på dem här på forumet som var skeptiska till konceptet
+/-75V är riktigt mycket. Om du inte är väldigt van vid slutstegsbyggen så kommer du nog få att göra med ett sådant bygge.
Om du ändå försöker dig på det så rekommenderar jag att du bygger in spänningsberoende strömbegränsning och helst att du använder MOSFETar som ju har en positiv termisk karakäristik vid normala temperaturer. Strömrusning är inget kul vid så höga spänningar, det blir snabbt en eldsvåda med läskig lukt som följd.
När det gäller val av topologi så finns det en hel del roligt att kolla på men tänk på att räkna på effektförluster i alla halvledare. Både det spänningsförstärkande steget och drivarna bör nog kylas vid så höga spänningar. Drivarna skall ju dessutom kylas tillsammans med effekttrissorna ifall du bygger en emitterföljarutgång.
Den termiska avkänningstrissan bör vara av samma typ som effekttrissorna dvs en MOSFET i ovanstående fall. Det fungerar fint med en IRF610 som du skruvar fast i en av effekttrissorna med lite silikonpasta emellan.
Var också nog med skyddskretsar, att få ut 75VDC i högtalaren är inget man gärna upplever. En AC-vakt, en DC-vakt och en uppstartsfördröjning är att rekommendera. Douglas Self har smidiga lösningar på sådana kretsar. Jag tror även att Leach har lagt ut Selfs skyddskretsar på sin hemsida.
Hoppas att jag inte sänkte din vilja genom att avtäcka en massa bekymmer. Lycka till! |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 14:58:10
|
Pabo: Offtopic kanske, men vad var problemet med USB-kortet och vad var det för kort? |
 |
|
LaZyWorM
Member

668 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 15:21:34
|
Hej Pabo! Tack för ditt svar. Jag har byggt en hel del slutsteg men bara efter färdiga ritningar och på färdigetsade kretskort, men jag har aldrig byggt några med så här hög spänning, de jag byggt är Crescendo och mini Crescendo samt hjälpt Roger Sperrling med några mindre projekt. När mitt sage steg, som använde denna nätdel gick sönder för 2 månader sen så fick jag ut -75V i högtalaren vilket gjorde att en 12 kilos fostexbas behövde en liten omkoning :)
Åter till saken, jag är jätteglad för dina rekomendationer men jag kan ärligt talat inte konstruera ett slutsteg själv utan jag behöver nästan en kretskortslayout och komponentlista för att klara av det :(
Du kan inte rekomendera något bygge? Alla svar är värdefulla. Tack igen!
|
 |
|
PelleW
Member

311 Posts |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:59:40
|
iffe
Jag köpte ett M-Audio Audiophile USB i tron om att det skulle kunna sända och mäta i 24/96 men jag bedrog mig. Jag fick tips på forumet om att Windows inte skulle klara av att hantera det via USB men representanten för tillverkaren sade att det skulle gå.
Representanten för tillverkaren hade fel.
Nu har jag i alla fall beställt ett PCI-kort ifrån M-Audio istället. De utsätts ju för mer skräp inuti datorn men jag hoppas ändå kunna mäta ganska låga nivåer på distorsion. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
LaZyWorM
Member

668 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 19:29:27
|
Hej Pelle! Jäkligt snyggt steg du har :) Jag har lite svårt för att tro att man kan lägga till en spänningsskillnad på +-5V utan att det skulle göra något men det kanske man kan? Jag skulle gärna bygga det slutsteget men jag vill vara säker på att det inte börjar ryka så fort jag kopplar in det :) Eller ryka pga för hög spänning alltså, ryka för att man kopplat fel händer ju rätt ofta :)
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 09:47:48
|
Det är nog definitivt ingen fara med +5 Volt i den kretsen då utgångs mostfetarna klarar 200V. tittade lite på schemat och det är inget som säger att de inte skulle klara det. |
www.selleri.de
|
 |
|
LaZyWorM
Member

668 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 00:45:38
|
Tack Hepcat! Ursäkta att jag inte svarat innan, Fick du mitt meddelande PelleW? |
 |
|
|
Topic  |
|