HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Renovering SONAB OA2212
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/05/13 :  00:32:19  Show Profile Send orthanc a Private Message
Är det någon som givit sig in på att renovera ett par
SONAB OA2212?

Undersöker för tillfälle.

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/13 :  00:36:46  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Har du köpt ett par?
Jag funderar på det själv... Dom ska tydligen vara enormt tidskrävande och svåra att renovera!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/13 :  07:21:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Håller på med ett par Sonab OA116. Har tidigare renoverat OD11, OA12 och OA14. Fråga gärna om du undrar något.

/Erik
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:40:08  Show Profile Send orthanc a Private Message
Det är min mor som skaffat sig ett par riktigt fina ena. Men ingenting är gjort sedan de var nya. Så jag läste en varningstext (på Carlssonplanet) att man bör se över alla skumkanter osv eftersom att de troligen är söndervittrade efter alla år. Är det värt att renovera dessa? Man kanske skall se det som en invenstering?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:09:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
DIN MOR!!!

Klart dom är värda att renoveras!
Fungerar dom?

Vad menar du med investering, att man ska förvara dom oanvända i ett kassaskåp

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:54:01  Show Profile Send €riC a Private Message
Vad har du för högtalare själv? Du kanske skulle höra om hon vill byta
Det är säkerligen värt att renovera dem men ska det vara en fullständig renovering så räkna med runt 10.000 kronors kostnad...
Det kanske är en bra ide att börja med bas och mellan? Det går ju att bara byta skumkanter om du/hon vill komma billigt undan. En varnig kan dock vara att de förmodligen kräver ett stort rum för att blomma ut fullt.

mvh ericsandin
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/13 :  19:27:25  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det man ska veta är att OA2212 är dyra att renovera. Alla bas och mellanregisterelement måste bytas eller renoveras, och bara detta (om man köper renoverade originalelement) kostar 2800kr. Om man sedan även ska byta diskanterna till de nya ofantligt mycket bättre Peerless CT62 så kostar detta 3500kr. Sedan ska man helst byta allt internkablage och alla filterkondingar och när man ändå gör detta bör man i mitt tycke modifiera högtalarna enligt Stig Carlsson originalinstruktion som Carlssonstiftelsen säljer.

Som sagt, mycket tid och mycket pengar går åt för att renovera OA2212. Resultatet lär dock bli nästan skrämmande bra.

Själv ger jag mig i dagarna på att renovera samt modifiera ett par OA116 till den helt nya OA116/SSC versionen (nya diskanter och modifierade filter).

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/13 20:41:25
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:27:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
OA116 är ju bara halvvägs Erik...

Själv så skulle jag om jag hade någorlunda normala inkomster inte tveka att fixa till ett par OA2212. Har hört dassiga ex i relativt små rum och det lät inte kattskit (appropå dassiga... ) precis!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:29:16  Show Profile Send celef a Private Message
jag har ett par svarta oa14 som är i renoveringsbehov (byta element), hur mkt kan man begära??

sound pollution
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:29:50  Show Profile Send orthanc a Private Message
DIN MOR!!!

Klart dom är värda att renoveras!
Fungerar dom?

Vad menar du med investering, att man ska förvara dom oanvända i ett
kassaskåp

Precis Alexi, mor min gillar musik och hon har minsann skaffat sig ett par. Vad jag menade med en invenstering är väl snarare att jag menar att det är en kult högtalare, som man bör vara rädd om och se till att vårda dem väl..=)

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:30:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Du har en klok mor!

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:31:50  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Celef:

En tusenlapp tycker jag är rimligt att begära. Det är vad jag (som haft knappt 10 par Carlsson i min ägo) anser att de är värda. Om lådorna bara är i hyfsat skick.

/Erik
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:33:08  Show Profile Send orthanc a Private Message
€riC: Tycker att det är en passande högtalare till henne med. Man får se till att man gör allt för att hjälpa henne så att det blir så bra som möjligt.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:33:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Celef: vill du verkligen sälja?

Jag är nog lite sugen...

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:38:48  Show Profile Send orthanc a Private Message
Erik Johansson: Kanske är dags att spenadera x antal tusen och få dem till så bra skick som möjligt då.
Om man byter alla element samt internkablage, filter osv enligt originalinstruktion vad tror du slutsumma hamnar på?

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:40:02  Show Profile Send orthanc a Private Message
Nagref:
Den bästa man kan tänka sig.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:52:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Räkna med 8000-9000kr beroende på hur petig du vill vara med småsaker som byte av gummidetaljer, om lådorna behöver gäras iordning, osv.

Det som behövs är:

4st renoverade 5,3 ohms SC165 basar (finns ej korrekta nya i dagsläget). Perfekt renoverade sådana kostar 350kr/st från www.carlssonplanet.com

4st nya 8 ohms SC165-4 mellanregister. Kostar 595kr/st hos HIFI-Kit.

24st 8 ohms Peerless 62CT13 diskanter. Kostar 145kr/st hos Micke Högrud ( hifi@hotbrev.com ).

Internkablage. Här rekommenderar jag att du följer Carlssonplanets rekommendation och använder EKUA 2-ledare. Då kommer du undan för några tior och den fungerar kanon. Betänk att det är så att om allt arbete är gjort i enlighet med Carlssonplanets rekommendationer så får högtalarna ett högre andrahandsvärde.

Kondensatorer. SCR/MKP från Elfa är att rekommendera och det gör även "planeten". Vet inte exakt antal och värden i OA2212, men gissar på att summan hamnar på 500-700kr.

Fästbyglar till de nya diskanterna finns hos Elfa. Art nr 48-878-16. Under hundralappen blir det för dem.

Sedan finns gummidetaljer såsom bussningar till filter, osv som man kan byta. Jag köper passande bussningar hos Clas Ohlson för 30kr/10st. Man kan även byta tätningslisten som tätar baffeln mot lådan och gummibitarna som håller elementen på plats.

Lycka till med renoveringen/modifieringen och fråga gärna om det är något du undrar. Lite bilder på mina grejer finns i forumet "Bildreportage".

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/13 20:53:33
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:22:34  Show Profile Send celef a Private Message
1000 spänn, det måste vara stycket va!? så här ser iaf mina ut just nu:

jättefräscha!

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:33:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Megafräscha!

Känns som om priset bara gäller plastbafflarna!

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:37:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det dyraste jag sett någon sälja orenoverade OA14 för är 1500kr. Och det tycker jag, utifrån mina egna och kompisars Carlssonaffärer är för mycket, oavsett skick. Jag har själv sprungit på 2 par OA14, 1 av paren i helt perfekt skick (såg nya ut) i jakaranda, för 500kr/par. Och det var bara några exempel. Vad jag gett för de högtalare jag själv äger för tillfället tänker jag inte gå ut med här.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/13 21:39:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000