Author |
Topic  |
|
birbjo
Member

50 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 11:37:30
|
Hej! Jag vill bygga ett par nya högtalare. Musiken i de gamla har tagit slut, och har hittat några alternativ på nätet som kan komma att bli intressanta...min vision är en låda med två baselement, ett mellanregister och sedan (naturligtvis) en diskant. De "recept" jag har hittat på nätet har ofta bara ett baselement, vilket har väckt frågan i mig......hur påverkas ett delningsfilter om jag skulle addera ett andra baselement? Kan man - rent kategoriskt - förvänta sig några logiska förändringar - eller måste man konstruera ett helt nytt filter?(Visionen kommer av att jag har tittat lite FÖR mycket på Sonus Fabers' AMATI-högtalare, den är vackrare i formerna än många kvinnor....vaddå? jag är väl inte skadad i huvudet!) Tacksam för Era tankar / idéer!
|
Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk! |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 12:42:47
|
1. Ja, du behöver ett nytt filter.(impedansen ändras) 2. Amatin är verkligen snygg, men är det verkligen det andra baselementet som gör den fin? |
Mvh |
 |
|
birbjo
Member

50 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 13:54:33
|
Joo, jag var nog relativt medveten om att jag inte kunde använda samma filter, men frågan är om det finns någon "logik" i hur filtret skall ändras?Påverkas den del av filtret som avser diskanten?Hur? Egenligen borde väl bara den del som avser basen påverkas?
Näe, det är ju inte elementen som gör Amatin snygg.....men skall man klona, så vill man ju att det skall vara så likt verkligheten som möjligt.....de snyggaste elementen är ju i sådant fall Seas' Excelserie, men jag har inte lyckats hitta något "Excel-recept" där man använder dubbla baselement, dessvärre....
|
Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk! |
 |
|
kung
Member

317 Posts |
|
urban
Member

317 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 14:41:57
|
hej, jag är i samma funderingar-ungefär! Jag tänkte ersätta ett element med två, högtalaren ifråga är ett gammalt hembygge så det är ingen större förlust om det inte blir bättre. Elementet som nu sitter där är ett 8 ohms , och jag tänker att om man sätter dit två 4 ohms element i serie så ser delningsfiltret 8 ohm (ungefär) även i fortsättningen,alternativt paralellkoppla två 16 ohmselement.Vad bör man även tänka på när det gäller känsligheten , om känsligheten på originalelementet är ca 90 db, vad bör känsligheten vara på ersättningselementen, beroende på hur man kopplar?? Finns det någon som kan ge lite svar på dessa frågor så är jag mycket tacksam mvh Urban |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|